لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

چین مارکو روبیو و تد کروز را تحریم کرد


سناتور تد کروز از جمله قانونگذاران آمریکایی است که مورد تحریم قرار گرفته است.
سناتور تد کروز از جمله قانونگذاران آمریکایی است که مورد تحریم قرار گرفته است.

دولت چین روز دوشنبه ۲۳ تیر اعلام کرد که به تلافی تحریم چند مقام حزب کمونیست این کشور از سوی آمریکا به دلیل نقض حقوق بشر اقلیت اویغور سه قانونگذار و یک مقام آمریکایی را تحریم می کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این چهار نفر مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه فلوریدا، تد کروز سناتور جمهوری خواه تگزاس، کریس اسمیت نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان و سم براونبک، سفیر ویژه آمریکا در امور آزادی مذاهب و همه از منتقدان برجسته سیاست دولت چین در مورد اقلیت‌های قومی و مذهبی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت تصمیم هفته گذشته آمریکا برای تحریم چند مقام ارشد حزب کمونیست به مناسبات دو کشور «لطمه جدی» زده و دولت چین در برابر اقداماتی که آنرا دخالت در امور داخلی این کشور می داند از استقلال خود دفاع خواهد کرد.

او افزود:«دولت چین متناسب با ادامه تحولات در این زمینه واکنش‌های بیشتری نشان خواهد داد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین بدون ارائه توضیحات بیشتر در مورد جزییات این تحریم‌ها گفت مضمون آن متناسب با تحریم هایی است که دولت آمریکا در مورد مقامات چینی وضع کرده است.

دولت آمریکا در اقدام هفته گذشته اعلام کرد که دارایی‌های چهار مقام ارشد حزب کمونیست چین در آمریکا مسدود خواهد شد و سه نفر از آنها حق ورود به آمریکا را نخواهند داشت.

یکی از مقام‌های چینی که از سوی آمریکا تحریم شد چن کوانگو، مسئول حزب کمونیست در ایالت سین کیانگ و عضو دفتر سیاسی این حزب است.

طبق گزارش‌های سازمان ملل متحد و کارشناسان مستقل حدود یک میلیون نفر از اویغورهای ساکن ایالت سین کیانگ و سایر اقلیت‌های قومی و مذهبی از مدتی پیش در اردوگاههای مخصوص نگهداری می شوند. چین می گوید این اردوگاهها مراکز بازپروری و آموزش‌های حرفه‌ای هستند و هدف اصلی این سیاست جلوگیری از گرایش مسلمانان به افراط گرایی سیاسی است.

اما منتقدان دولت چین می گویند ساکنان این اردوگاه‌ها بدون هیچ دلیلی قانونی و موجهی تحت بازداشت قرار دارند و آنها را مجبور می کنند که مذهب، فرهنگ و زبان خود را راها کرده و به حزب کمونیست چین بپیوندند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس چندی پیش به نقل از تحقیقاتی که توسط یک پژوهشگر آلمانی انجام شده گزارش داد که دولت چین با هدف کاهش جمعیت اقلیت اویغور زنان این اقلیت را با روش‌های گوناگون پیشگیری از بارداری تحت فشار قرار داده تا بچه دار نشوند.

مناسبات چین و آمریکا که طی دو سال اخیر به دلیل جنگ تجاری سرد شده در ماههای اخیر به دلیل اختلافات دو کشور در مورد نحوه مدیریت بحران کرونا و سیاست‌های پکن در هنگ کنگ تیره تر شده است.

دونالد ترامپ در موضع گیری‌های علنی خود همواره به تندی از چین انتقاد کرده ولی جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی در کتاب خاطرات خود از دوران کار در کاخ سفید ادعا می کند که دونالد ترامپ به رییس جمهوری چین گفته که با اردوگاههای بازداشت اقلیت اویغور مخالف نیست و از رهبر چین خواسته بود تا به انتخاب مجدد او به مقام ریاست جمهوری کمک کند.

مقامات ایالت سین کیانگ دسامبر سال گذشته اعلام کردند که این اردوگاه‌ها برچیده شده و تمامی ساکنان آن‌ها دوره‌های آموزشی خود را به پایان رسانده اند. ولی با توجه به کنترل شدید دولت برگزارش دهی از این منطقه حقیقت یابی این ادعا ناممکن است.

دولت آمریکا در اکتبر ۲۰۱۹ برای تعدادی از مقامات دولت چین که «مسئول بازداشت‌ها در ایالت سین کیانگ تلقی می شوند» محدودیت هایی در زمینه صدور روادید وضع کرد. علاوه بر این بیش از ۲۰ شرکت و موسسه چینی را به جرم مشارکت در نقض حقوق و آزار اقلیت اویغور تحریم کرد.

منبع: آسوشیتدپرس، ش.ر
XS
SM
MD
LG