لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

چین قبل از انتشار گزارش کاخ سفید درباره منشاء ویروس کرونا، به آمریکا هشدار داد


دو نفر که ماسک به صورت زده‌اند در مقابل حزب کمونیست چین در شهر ووهان، مرکز شیوع کرونا، ایستاده‌اند.
دو نفر که ماسک به صورت زده‌اند در مقابل حزب کمونیست چین در شهر ووهان، مرکز شیوع کرونا، ایستاده‌اند.

در حالی که رسانه‌های آمریکایی از تحویل گزارش جامعه اطلاعاتی این کشور درباره منشاء ویروس کرونا به کاخ سفید خبر داده‌اند، مدیرکل وزارت خارجه چین نسبت به عواقب «گناهکار جلوه دادن پکن» هشدار داد.

روزنامه واشینگتن پست روز چهارشنبه سوم شهریور گزارش داد که گزارش جامع تحقیقات نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره منشاء شیوع ویروس کرونا تحویل جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا شده است.

این گزارش اشاره‌ای به جزئیات این گزارش نکرده، اما جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد بخش‌هایی از این گزارش که از رده محرمانه خارج خواهد شد، طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

فو جونگ، یکی از مدیران کل وزارت خارجه چین، در واکنش به این موضوع اعلام کرد که «آمریکا نباید در موضوع کرونا سیاسی‌کاری کند».

او روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که قربانی کردن چین، آب پاکی روی دست کاخ سفید نخواهد ریخت: «اگر آن‌ها بخواهند اتهامات بی‌اساس علیه چین مطرح کند، بهتر است منتظر عواقب و پاسخ چین باشند».

تاکنون احتمالات گوناگونی درباره منشا پیدایش ویروس کرونا منتشر شده است و سوءظن‌های زیادی درباره نشت این ویروس از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، مکانی که برای اولین بار ویروس کرونا در آن‌جا مشاهده شد، وجود دارد.

آقای بایدن ماه مه امسال (اردیبهشت) به نهادهای اطلاعاتی کشور سه ماه فرصت داد که درباره منشاء کرونا تحقیق کنند.

قبلا گزارش مشترک سازمان جهانی بهداشت و چین اعلام کرده بود که نشت ویروس از آزمایشگاه «گزینه بسیار نامحتملی است و احتمالا از خفاش‌ها به زنجیره‌ای از حیوانات و از این طریق به انسان‌ها منتقل شده است».

البته سازمان بهداشت جهانی گفته بود مطالعه پیرامون این موضوع کماکان در حال انجام است و برای نتیجه‌گیری نهایی نیاز به مطالعات بیشتر است.

چین تاکنون گزارشی جامع درباره چگونگی شیوع کرونا منتشر نکرده است و حتی اطلاعات مربوط به اولین کسانی که به ویروس مبتلا شده‌اند را نیز به سازمان جهانی بهداشت تحویل نداده است.

در واکنش به شبهاتی که توسط دولت آمریکا از احتمال نشت ویروس از آزمایشگاه موسسه ویروس‌شناسی ووهان مطرح شده، چین نیز متقابلا احتمال نشت این ویروس از آزمایشگاه پایگاه نظامی «فورت دتریک» مریلند ایالات متحده آمریکا را به میان انداخته است.

بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون حدود ۴.۵ میلیون نفر در جهان قربانی ویروس کرونا شده‌اند. البته تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهد که شمار واقعی قربانیان احتمالا چندین برابر این رقم است.

با استفاده از گزارش‌های واشینگتن پست، فوربز و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG