لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

تصمیم هند و چین برای فشار به اوپک با واردات بیشتر نفت آمریکا


شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند
شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده‌است که دو کشور عمده واردکننده نفت آسیا یعنی هند و چین، برای فشار آوردن به اعضای اوپک از طریق افزایش بیشتر واردات نفت از آمریکا مذاکره می‌کنند.

این گزارش روز شنبه ۲۶ خرداد ماه از قول یک مقام رسمی هند که نخواست نامی از وی برده شود، نوشته‌است که در حالی که اعضای اوپک برای گرفتن سهم بیشتر از بازارهای نفت آسیایی رقابت می‌کنند، این دو کشور واردکننده نفت می‌خواهند وابستگی خود به نفت اعضای این سازمان را کاهش دهند تا آنها را برای کنترل قیمت‌های جهانی نفت تحت فشار قرار دهند.

اوپک به همراه چندین تولیدکننده دیگر به رهبری روسیه از ابتدای سال گذشته میلادی متعد شدند که تولید روزانه خود را حدود ۱٫۸ میلیون بشکه کاهش دهند تا عرضه مازاد نفت را پایین آورده و قیمت نفت را بالا ببرند.

گزارش‌های سازمان‌های جهانی، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی حاکی است که در سال جاری میزان ذخایر راهبردی نفت جهان به حدود پنج سال گذشته سقوط کرده‌است. قیمت‌های نفت نیز در پی خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های نفتی ایران به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ رسیده‌است.

اما اکنون که بازار نفت به تعادل رسیده‌است، اختلاف داخلی اوپک برای افزایش تولید شدت گرفته‌است. در حالی که عربستان نیاز بازارهای جهانی به افزایش تولید و لجام زدن به قیمت‌های نفت را مطرح می‌کند، ونزوئلا، عراق و ایران به شدت مخالف افزایش تولید اوپک هستند.

قرار است هفته آینده اعضای اوپک در وین، مقر این سازمان، دیدار و در خضوض وضعیت بازارهای جهانی نفت مذاکره کنند.

بر اساس گزارش سالانه اوپک، آمریکا در سال گذشته میلادی به‌طور میانگین روزانه یک میلیون و ۱۱۸ هزار بشکه نفت خام صادر کرده‌است که تقریباً دو برابر سال ۲۰۱۶ است.

آبهیشک کومار، تحلیلگر «اینترفکس گلوبال انرژی»، در لندن به بلومبرگ گفته‌است که افزایش تنوع در تأمین‌کننده‌های نفت هند و چین به نفع هر دو کشور هست، چرا که میان تولیدکننده‌های نفت رقابت ایجاد می‌کنند. به‌گفته وی خرید نفت به کمترین بهای ممکن برای هر دو کشور امری حیاتی است.

وزیر نفت هند نیز ماه گذشته در دیدار با همتای عربستانی خود اظهار نگرانی کرد که افزایش قیمت‌های جهانی نفت تأثیر منفی بر اقتصاد کشورهای واردکننده نفت می‌گذارد.

بلومبرگ می‌نویسد که بزرگترین پالایشگاه چین، سی‌ان‌پی‌سی، طی چند ماه گذشته واردات نفت از اعضای اوپک را کاهش داده‌است.

مقام هندی به این خبرگزاری گفته‌است که فعلاً چین و هند ائتلافی در مقابل اوپک ایجاد کرده‌اند، اما دیگر کشورهای واردکننده نفت مانند کره جنوبی و ژاپن نیز می‌توانند وارد این اتئلاف شوند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز اخیراً دوباره از «کنترل مصنوعی قیمت‌های نفت» توسط اوپک انتقاد کرده‌است.

آمریکا اگرچه صادرات نفت دارد، اما هفت برابر آن نیز واردات نفت دارد. سال گذشته ایالات متحده آمریکا روزانه ۷ میلیون و ۹۱۲ هزار بشکه واردات نفت خام داشته‌است که ۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۶ است.

آمریکا حدود ۵٫۲ میلیون بشکه در روز صادرات فرآورده‌های نفتی نیز دارد.

منابع: بلومبرگ، اوپک، اداره اطلاعات انرژی آمریکا. د. خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG