لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

تصویب «قطعنامه تاریخی» رییس جمهور چین در کميته مرکزی حزب کمونیست


شی جین پینگ در حال سخنرانی ذر کمیته مرکزی حزب کمونیست.
شی جین پینگ در حال سخنرانی ذر کمیته مرکزی حزب کمونیست.

کمیته مرکزی حزب کمونیست چین روز پنجشنبه ۲۰ آبان قطعنامه مهمی را که از سوی شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور در مورد تاریخ چین ارائه شده است، تصویب کرد.

این قطعنامه با عنوان «دستاوردها و تجربه تاریخی حزب کمونیست در مبارزه صد ساله» سومین قطعنامه از این دست است که در تاریخ صد ساله این حزب تصویب می شود.

دو قطعنامه مهم قبلی در دوران رهبری مائو تسه تونگ در سال ۱۹۴۵ و سپس در دوران رهبری دنگ شیائو پینگ در سال ۱۹۸۱ تصویب شدند.

به گزارش خبرگزاری رسمی شین هوآ در متن این قطعنامه طولانی «ضمن تاکید بر روایت صحیح از تاریخ حزب کمونیست، فرازهای مهم تاریخ ملت چین طی چند هزار سال گذشته تشریح شده است.»

این خبرگزاری افزود:«این قطعنامه از تمامی اعضای حزب، ارتش خلق و ملت چین از تمامی اقلیت‌های قومی می خواهد که حول کمیته مرکزی حزب کمونیست به رهبری شی جین پینگ متحد شده و دوران نوین سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی را به بهترین نحو تحقیق بخشند.»

خبرگزاری فرانسه تصویب این قطعنامه را اقدام مهمی در تثبیت قدرت شی جین پینگ و زمینه چینی برای انتخاب او برای سومین دوره رهبری حزب کمونیست در بیستمین کنگره این حزب می داند که سال آینده برگزار خواهد شد. با چنین تصمیمی شی جین پینگ به قدرتمندترین رهبر کمونیست چین از زمان مائو بدل خواهد شد.

در بخشی از این قطعنامه گفته می شود که افکار آقای شی «چکیده فرهنگ و روح چین و حضور او در قلب حزب کمونیست برای پیشرفت تاریخی ملت چین اهمیت حیاتی دارد.»

کارشناسان امور چین معتقدند که به این ترتیب حزب کمونیست چین برای شکل دادن به آینده حول رهبری آقای شی گذشته خود را بازنویسی کرده و این تفسیر جدید از تاریخ تابوهایی بزرگتر از آنچه که قبلا در تاریخ این کشور شاهد بوده ایم خلق خواهد کرد.

ویژگی‌های اصلی دوران رهبری شی جین پینگ علاوه بر تداوم رشد اقتصادی چین، مبارزه گسترده با فساد مالی، تشدید سرکوب در مناطقی نظیر سین کیانگ، تبت و هنگ کنگ و یک سیاست خارجی تعرضی بوده است.

علاوه بر این، آقای شی با هدف کنار زدن رقبا و مخالفان در داخل حزب کمونیست کیش شخصیت خاص خود را خلق کرده و افکار سیاسی او در نظام آموزشی چین تحت عنوان «افکار شی» تدریس می شود.

تلویزیون دولتی چین از اجلاس کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در ساختمان موسوم به تالار خلق گزارش مفصلی پخش کرد و نتایج این اجلاس را «پیروزی‌های بزرگتری در مسیر حرکت پرشکوه به سوی دوران نوین» توصیف کرد.

تمامی روزنامه‌های دولتی و وابسته به حزب کمونیست نیز این مناسبت را به تفصیل در صفحات اول خود پوشش دادند.

اولین قطعنامه مهم در مورد تاریخ حزب کمونیست که سال ۱۹۴۵ در دوران رهبری مائو تسه تونگ تصویب شد قدرت بلامنازع او بر حزب را حتی قبل از تسخير قدرت سیاسی در چین تثبیت کرد.

تصویب دومین قطعنامه در دوران رهبری دنگ شیائو پینگ زمینه را برای انجام اصلاحات اقتصادی و پذیرش «اشتباهات» دوران مائو فراهم کرد.

برخلاف قطعنامه مصوب سال ۱۹۸۱ قطعنامه پیشنهادی شی جی پینگ خشونت سالهای موسوم به انقلاب فرهنگی و مصائب دوران رهبری مائو را پنهان کرده و به آن سالها تحت عنوان «دوران انقلاب سوسیالیستی و بازسازی» اشاره می کند.

برخی از کارشناسان امور چین معتقدند با وجود آنکه احتمالا به دليل پرهيز از بروز مخالفت در داخل حزب کمونیست در این قطعنامه مفهوم «رهبر مادام العمر» به کار برده نشده ولی از متن آن می توان استنباط کرد که شی جین پینگ چنین طرحی دارد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG