لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

چین حضور در کنفرانس صلح روسیه و اوکراین را بررسی می‌کند


سفیر چین در سوئیس می‌گوید دولت پکن حضور در کنفرانس صلح روسیه و اوکراین را که قرار است در سوئیس برگزار شود، بررسی می‌کند.

وانگ شیه‌تینگ سفیر چین در سوئیس روز دوشنبه ۲۸ اسفند در گفت‌وگو با یک رسانه محلی گفت باید جلو این بحران را قبل از اینکه بدتر یا حتی از کنترل خارج شود، بگیریم.

او گفت دولت پکن از نزدیک کنفرانس صلح اوکراین و روسیه را از نزدیک دنبال می‌کند.

ایده این کنفرانس در ماه ژانویه امسال مطرح شد و برنامه‌ریزی‌ها برای برگزای آن در تابستان در حال انجام است.

روسیه این نشست را «بی‌معنی» توصیف کرده و می‌گوید در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد. کرملین همچنین گفته است که چنین نشستی بدون حضور مسکو محکوم به شکست است.

دولت سوئیس نیز ماه گذشته اعلام کرد به نظر نمی‌رسد کرملین قصد شرکت در این کنفرانس را داشته باشد.

چین، مهم‌ترین متحد روسیه، پیشتر در ابتدای سال جاری و هم‌زمان با دیدار رهبران کرملین و پکن ایده میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین را مطرح کرده بود، اما این پیشنهاد مورد استقبال اوکراین و غرب قرار نگرفت و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد به‌هیچ‌وجه به‌طور منطقی نمی‌توان به چین به‌عنوان یک کشور بی‌طرف نگاه کرد.

چین طی دو سال گذشته که غرب علیه روسیه به خاطر تهاجم نظامی به اوکراین تحریم‌های سختی وضع کرده، تجارت با روسیه با شدت گسترش داده و واردات نفت و گاز روسیه را بصورت چشمگیری افزایش داده است.

آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد تجارت دوجانبه با روسیه در سال ۲۰۱۳ شاهد رشدی ۲۶ درصدی بوده و به بالای ۲۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

با اینحال، آقای شیه‌تینگ گفته است که دولت چین یک «استراتژی» برای پایان سیاسی درگیری ارائه کرده است.

او توضیح بیشتری در این زمینه نداده، اما تصریح کرده است «باید به حاکمیت ارضی همه کشورها احترام گذاشته شود و منشور ملل متحد باید رعایت شود».

پیشتر چین به صورت تلویحی غرب را باعث ایجاد تنش میان اوکراین و روسیه معرفی کرده بود.

تأکید سفیر پکن در سوئیس به لزوم احترام به حاکمیت ارضی «همه کشورها» در حالی است که روسیه حاکمیت ارضی اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد و از طرفی خود چین مدعی است که تایوان دوباره باید ضمیمه خاک این کشور شود؛ درخواستی که نه آمریکا و دیگر کشورهای غربی از آن حمایت می‌کنند.

سفیر چین در سوئیس گفته است ما باید از روسیه و اوکراین برای از سرگیری گفت‌وگوهای مستقیم در سریع‌ترین زمان ممکن حمایت کنیم تا بحران به تدریج کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG