لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

چهار سال زندان برای شهروند خبرنگار چینی که شیوع کرونا را در ووهان گزارش داد


طرفداران جنبش دمکراسی‌خواهی در هنگ‌کنگ با در دست داشتن تصویر ژانگ ژان، شهروند خبرنگار چینی، خواستار آزادی وی شدند.
طرفداران جنبش دمکراسی‌خواهی در هنگ‌کنگ با در دست داشتن تصویر ژانگ ژان، شهروند خبرنگار چینی، خواستار آزادی وی شدند.

چین یک شهروند خبرنگار تبعه این کشور را که فوریه گذشته برای نخستین بار شیوع ویروس کرونا را در شهر ووهان گزارش داده بود به چهار سال زندان محکوم کرد.

ژانگ ژان ۳۷ ساله ویدئوهایی ضبط کرد که به نحو وسیعی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و در آن‌ها اجساد تلنبار شده در کوره‌های مرده‌سوزی و بیمارستان‌ها را در اوایل شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان نشان می‌داد.

خانم ژانگ که پیشتر وکیل بوده است از سوی دادگاهی در شهر شانگهای به اتهام گزارش دادن درباره مرکز اولیه شیوع کرونا به چهار سال زندان محکوم شد.

دادگاه می‌گوید که او را به‌خاطر «انتقادها و دردسر درست کردن» از طریق گزارش دادن در مراحل اولیه بحران همه‌گیری کرونا محکوم کرده است.

رن کوانیو، یکی از وکلای خانم ژانگ، روز دوشنبه هفتم دی به خبرنگاران در بیرون از صحن دادگاه گفت: «وقتی حکم اعلام شد موکلش به هم ریخت».

رن افزود که مادرش نیز وقتی حکم را شنید با صدای بلند شروع کرد به گریه کردن.

وکیل خانم ژانگ از وضعیت سلامتی موکلش ابراز نگرانی کرد. او از ماه ژوئن دست به اعتصاب غذا زده و به زور از طریق سرم به او غذا خورانده شده است.

آقای رن اظهار داشت موکلش هفته گذشته تهدید کرد که اگر حکم سنگینی به او داده شود تا «دم مرگ» به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهد.

محاکمه ژانگ نخستین مورد از محاکمه‌ شهروند خبرنگارانی است که اوایل سال جاری به دلیل گزارش دادن از شهر ووهان بازداشت شده‌اند.

چین به‌خاطر اهمال و سهل‌انگاری در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا و مخفی‌کاری مورد انتقاد شدید جامعه جهانی قرار گرفته است ولی سعی دارد که بر این موضوع سرپوش بگذارد.

تیمی از دانشمندان سازمان جهانی بهداشت قرار است ماه آینده به ووهان سفر کند تا به رغم امتناع اولیه چین از انجام تحقیقات مستقل، درباره منشاء شیوع کرونا تحقیق کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و آلمان/ک.ر
XS
SM
MD
LG