لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۱

چین همکاری با تحقیقات درباره منشا کرونا را منوط به کنترل این بیماری کرد


رئیس‌جمهوری چین می‌گوید این کشور طی دو سال حدود دو میلیارد دلار برای مقابله با ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن در جهان کمک خواهد کرد.
رئیس‌جمهوری چین می‌گوید این کشور طی دو سال حدود دو میلیارد دلار برای مقابله با ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن در جهان کمک خواهد کرد.

در پی پیشنهاد استرالیا مبنی بر انجام تحقیقاتی درباره همه‌گیری کرونا در جهان و کانون آن در ووهان، رئیس‌جمهوری چین انجام هرگونه تحقیقی را به پس از کنترل این بیماری منوط کرد و اتحادیه اروپا نیز پیشنهادی جدید، بدون نام بردن از ووهان ارائه داد.

مجمع عمومی سالانه سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت به صورت تله‌کنفرانس برگزار شد و رهبران جهان عمدتا به موضوع همه‌گیری کرونا پرداختند.

شمار زیادی از ۱۹۴ عضو این سازمان از روز یکشنبه حمایت خود را از پیشنهاد استرالیا درباره انجام تحقیقاتی درباره منشأ، چرایی، نحوه مقابله و عملکردها در قبال کرونا اعلام کرده بودند.

با این حال تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، در ابتدای این مجمع گفت که او همواره از بازنگری در عملکرد و انجام تحقیقات مستقل درباره همه‌گیری کرونا حمایت کرده است اما بهتر است کمیته‌ای مستقل این کار را بعد از آن آغاز کند که این بیماری کنترل شده باشد.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، نیز همین موضع را تکرار کرد و گفت کشورش از تحقیقات بین‌المللی در این باره حمایت می‌کند اما همکاری با چنین تحقیقاتی را به پس از کنترل بیماری منوط می‌داند.

کانون شیوع ویروس کرونا شهر ووهان در مرکز چین بود و تاکنون منجر به ابتلای بیش از ۴.۸ میلیون نفر و مرگ ۳۱۷ هزار نفر در جهان شده است.

شماری از کشورها و در رأس آنها آمریکا، حکومتی کمونیستی چین را به پنهانکاری در موضوع کرونا متهم کرده‌اند و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، با انتقاد از «چین‌محور بودن» سازمان جهانی بهداشت، کمک‌های واشینگتن به این سازمان را قطع کرد.

چین پیش از این با هر پیشنهاد مربوط به انجام تحقیقات بین‌المللی درباره منشأ کرونا مخالفت می‌کرد، اما شی جین‌پینگ در نشست اینترنتی روز دوشنبه گفت کشورش مخالفتی با تحقیقات بی‌طرفانه «پس از کنترل این بیماری در جهان» ندارد.

پیش‌نویس جدید که روز دوشنبه به مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت ارائه شد از طرف اتحادیه اروپا بود و در آن به ووهان چین اشاره‌ای نشده است.

رأی‌گیری درباره پیشنهادها احتمالا در جلسه روز سه‌شنبه انجام خواهد شد.

حدود ۷۷ درصد از کل قربانیان کرونا در آمریکا و اروپا بوده‌اند، اما بنابر آمارهای رسمی دولت چین، تنها کمی بیش از ۴۶۰۰ نفر در این کشور بر اثر این ویروس جان باخته‌اند.

آقای شی جین‌پینگ روز دوشنبه گفت که چین مخالفتی با تحقیقات بی‌طرفانه ندارد، ولی افزود:‌ این تحقیقات، نیازمند برخوردی حرفه‌ای و علمی است و باید رهبری آن توسط سازمان جهانی بهداشت و بر اساس اصول بی‌طرفی و عدالت باشد.

رئیس‌جمهوری چین همچنین گفت این کشور طی دو سال حدود دو میلیارد دلار برای مقابله با ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن در جهان کمک خواهد کرد.

به گفته او، این کمک‌ها خصوصا در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار خواهد گرفت.

رهبر چین همچنین گفت که کشورش در حال ساخت واکسن کرونا است تا به تلاش‌های بین‌المللی برای ریشه‌کنی این ویروس کمک کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG