لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

قرنطینه شهر ۱۳ میلیونی در چین؛ مراکز آموزشی، کارخانه‌ها و رستوران‌ها تعطیل می‌شوند


تست کووید ۱۹ در یک مرکز پزشکی در شهر ووهان چین (عکس از آرشیو)
تست کووید ۱۹ در یک مرکز پزشکی در شهر ووهان چین (عکس از آرشیو)

در پی شناسایی چندین مورد از ابتلا به کرونا در شهر شی آن با حدود ۱۳ میلیون جمعیت، مقامات دولتی روز سه شنبه اعلام کردند که تمامی مراکز آموزشی، موسسات، کارخانه ها و رستوران ها به مدت یک هفته تعطیل خواهند شد.

گزارش ها حاکی است که موارد ابتلا به کووید ۱۹ باری دیگر در سراسر چین افزایش یافته است.

چین تنها کشور بزرگی است که هنوز سیاست موسوم به «ابتلای صفر» را دنبال می‌کند و با مشاهده موارد اندکی از ابتلا به کرونا برای مهار و ریشه کن کردن ویروس مقررات سخت قرنطینه را به اجرا می‌گذارد.

شی آن، یکی از شهرهای تاریخی چین در پایان سال میلادی گذشته نیز شاهد قرنطینه کامل بود.

به گفته مقامات محلی از روز شنبه ۱۸ مورد از ابتلا به سویه اوميکرون که بسیار سریع منتقل می‌شود در این شهر شناسایی شده است.

مسئول دولت محلی شی آن روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت که هدف از اجرای یک قرنطینه موقت و هفت روزه جلوگیری از انتشار انفجاری ویروس است. او افزود:«ما باید در مدت زمان محدودی بر گسترش ویروس و خطرهای پنهان غلبه کنیم و از شیوع انفجاری ابتلا در سطح شهر و گسترش آن به مناطق اطراف پیشگیری کنیم.»

فرمانداری شی آن در بیانیه ای اعلام کرد که تمامی مراکز تفریحی از جمله میخانه‌ها، اینترنت کافه و دیسکوها نیز از نیمه شب چهارشنبه تعطیل خواهند شد. مدارس تعطیلات تابستانی را زودتر آغاز خواهند کرد و دانشگاه‌ها و خوابگاه های دانشجویی نیز تعطیل خواهند شد.

در ماه دسامبر گذشته نیز پس از شناسایی مواردی از ابتلا به کرونا شهر شی آن حدود یک ماه در قرنطینه کامل بود.

مقامات محلی به دلیل نحوه مدیریت قرنطینه که با اختلال شدید در سیستم توزیع مواد غذایی و فجایع بهداشتی نظیر راه ندادن بیماران به بیمارستان‌ها همراه بود به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند.

برخی از ساکنان شهر شی آی در شبکه های اجتماعی از تصمیم اخیر مقامات محلی برای اجرای مجدد قرنطینه انتقاد کردند. یکی از کاربران نوشت:«گو این که مقامات به قرنطینه معتادند. غیراز این چه کاری دیگری می کنند؟» کاربر دیگر نوشت:«دوباره شروع شد.»

براساس آمارهای رسمی روز سه شنبه ۳۵۵ مورد از ابتلای جدید شناسایی شده است و به گفته کمیسیون ملی بهداشت اکثر مبتلایان هیچ عارضه‌ای ندارند.

آمارهای دولتی نشان می‌دهد که در روزهای اخیر بزرگترین کانون شیوع ویروس کرونا ناحیه آنهویی در مرکز چین بوده است. مقامات محلی به حدود ۱.۷ میلیون جمعیت ساکن دو بخش از این ناحیه دستور داده اند در خانه بمانند.

به گفته کمیسیون ملی بهداشت ۹۰ درصد از حدود ۳۰۰ مورد ابتلای جدید که روز دوشنبه در این ناحیه شناسایی شده است بدون عارضه بوده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد که موارد ابتلا در این ناحیه از زمان شیوع مجدد ویروس به بالای هزار نفر رسیده است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG