لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

چین بازداشتگاه‌های مسلمانان «تندرو» اویغور را «قانونی» اعلام کرد


روز پنج‌شنبه خبر رسید که چین با تصویب یک قانون جدید، اردوگاه‌هایی را که گفته می‌شود در حدود یک میلیون مسلمان اویغور در آنها نگهداری می‌شوند «قانونی» اعلام کرده و مقام‌های چینی در همین روز از یک گزارش کنگره آمریکا در مورد این اردوگاه‌ها انتقاد کردند.

اقلیت اویغور استان سین‌کیانگ در شمال غرب چین مدت‌ها است رابطه پرتنشی با دولت این کشور دارد و مقام‌های چینی می‌گویند که نگه داشتن شمار زیادی از اویغورها در بازداشتگاه‌ها «برای مهار اسلام‌گرایی تندرو» لازم است.

چین می‌گوید که اسلام‌گرایی افراطی در بین این افراد نفوذ کرده و برنامه‌های آموزشی در این اردوگاه‌ها از این نفوذ می‌کاهد.

طبق قانون جدید که عطف بما سبق نیز می‌شود، این بازداشتگاه‌ها «مراکز بازآموزی» نامیده شده و قانونی اعلام شده‌ است.

در همین حال یک گزارش تازه از کنگره آمریکا نوشته‌ است که وضعیت حقوق بشر در چین بیش از پیش رو به وخامت دارد و بازداشت انبوه اقلیت مسلمان توسط پکن ممکن است «جنایت علیه بشریت» به‌ شمار آید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه چین محتوای گزارش کنگره آمریکا را «شایعه» و «اتهامات بی‌پایه» خواند و واشینگتن را متهم کرد که «می‌خواهد در سیاست‌های امنیتی چین اخلال ایجاد کند».

استان بزرگ سین‌گیانگ یک‌ششم از کل مساحت چین را دربر گرفته و سکوی پرش برنامه عظیم شبکه ترابری زمینی چین است که قرار است به‌صورت یک «جاده ابریشم» جدید ارتباط تجاری آسیا و اروپا را آسان‌تر کند.

به نظر می‌رسد که به همین دلیل باشد که حفظ ثبات در این منطقه به یکی از اولویت‌های رهبران چین تبدیل شده‌ است.

سین‌کیانگ (ترکستان شرقی سابق) دوره‌هایی از ناآرامی را به خود دیده و مرکز آن یعنی شهر اورومچی در سال ۲۰۰۹ شاهد شورش مرگبار و سپس افزایش حملات علیه مأموران دولتی بود.

از آن زمان دولت چین تدابیر سختگیرانه‌تری را اتخاذ کرده و از جمله حجاب و ریش بلند «غیر معمول» و نام‌گذاری کودکان مسلمان با اسم‌های «افراطی اسلامی» را ممنوع کرده‌ است.

در همین زمینه وزیر خارجه ایالات متحده به تازگی در یک پیام توئیتری با «ریاکار» خواندن جمهوری اسلامی ایران، از «سکوت کامل» آیت‌الله خامنه‌ای در برابر مسائل اقلیت مسلمان اویغور در چین انتقاد کرد.

مایک پومپئو در این پیام رهبر جمهوری اسلامی را متهم کرده‌ بود که تاکنون هیچ واکنشی به بازداشت و حبس هزاران مسلمان اویغور در چین نداشته‌ است.

منابع: خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان و گاردین/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG