لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

«پول را با لبخند بده»: کاربرد تشخیص چهره برای خرید و فروش در چین


شرکت تجاری اینترنتی «علی بابا» طی سه سال آینده برای بهره‌برداری از این فناوری حدود ۴۲۰ میلیون دلار هزینه خواهد کرد
شرکت تجاری اینترنتی «علی بابا» طی سه سال آینده برای بهره‌برداری از این فناوری حدود ۴۲۰ میلیون دلار هزینه خواهد کرد

استفاده از سیستم تشخیص چهره برای خرید در چین با وجود نگرانی‌ از دسترسی به اطلاعات خصوصی مردم در حال گسترش و محبوبیت یافتن است.

با وجود آن که چین از نظر پرداخت با تلفن همراه یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است، اکنون مشتریان با گرفتن عکس در صندوق‌های مجهز به دوربین می‌توانند مبلغ خرید از فروشگاه‌ها را بپردازند. این دستگاه‌ها با استفاده از سامانه شناسایی چهره حساب بانکی یا سیستم پرداخت دیجیتال مشتری را شناسایی کرده و مبلغ مورد نظر را از حساب آنها برمی‌دارند.

نرم‌افزارهای سیستم تشخیص چهره در چین به طور گسترده و معمولا برای کنترل شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر دولت به دلیل استفاده از این نرم‌افزارها برای سرکوب مخالفان به خصوص در منطقه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ که به شدت کنترل می‌شود مورد انتقاد قرار گرفته است.

کارشناسان می‌گویند گسترش استفاده عمومی از سامانه تشخیص چهره خطر پیگرد و کنترل مخالفان، کنترل اطلاعات عمومی و برنامه‌ریزی‌های پلیسی و امنیتی را افزایش می‌دهد.

با وجود این به نظر می‌رسد که بسیاری از مردم از گسترش سامانه شناسایی چهره برای خرید در فروشگاه‌ها هیچ نگرانی ندارند.

«علی‌پِی» بازوی مالی شرکت تجاری اینترنتی «علی‌بابا» با نصب این نوع دستگاه‌ها در بیش از صد شهر چین در این زمینه پیشرو است. این شرکت پیش‌بینی می‌کند که این روش خرید به سرعت رشد خواهد کرد و اخیرا نسخه روزآمد شده دستگاه‌های خود موسوم به «لبخند بزن و بپرداز» را که تقریبا به اندازه یک آی‌پد است وارد بازار کرده است.

علی‌بابا قرار است طی سه سال آینده برای بهره‌برداری از این فناوری حدود ۴۲۰ میلیون دلار هزینه کند.

شرکت تجاری اینترنتی دیگر به نام تِن‌سِنت که مالک شبکه اجتماعی «وی‌چت» با ۶۰۰ میلیون کاربر است در ماه اوت دستگاه‌های خرید به وسیله سامانه شناسایی چهره خود به نام «فراگ پرو» را رونمایی کرد. همزمان تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز سعی می‌کنند به این بازار در حال رشد وارد شوند.

برخی از کارشناسان فناوری دیجیتال در چین مدعی‌اند که سیستم تشخیص چهره برای مشتریان مطمئن‌تر است و از اطلاعات شخصی آنها بهتر محافظت می‌کند.

به گفته آنها، هنگام پرداخت با کارت‌های بانکی و اعتباری ممکن است دیگران رمز مشتریان را ببینند ولی با استفاده از تشخیص چهره جابه‌جایی پول به روشی بسیار مطمئن انجام می‌شود.

با اين همه دلیل عدم تمایل بسیاری از مردم به استفاده از سامانه شناسایی چهره نه به خاطر نگرانی‌های مربوط به اطلاعات خصوصی، بلکه ناراحتی از این مسئله است که ممکن است عکس‌شان خوب نیفتد!

بر اساس نتایج نظرسنجی که اخیرا توسط یک موسسه فناروی دیجیتال انجام شده ۶۰ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که عکس آنها در دستگاه‌های خرید مجهز به تشخیص چهره «زشت» می‌افتد.

در واکنش به این موضوع شرکت علی‌بابا اعلام کرده که در تمامی دوربین‌های خود «فیلتر‌های زیباکننده» نصب خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG