لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۳

چین و هند یکدیگر را به آغاز درگیری مرزی متهم کردند


مرزبانان هندی در مرز چین
مرزبانان هندی در مرز چین

چین، نیروهای نظامی هند را به عبور «غیرقانونی» از خط کنترل در مرز مشترک خود و «شلیک هشدارآمیز» به سوی گشت مرزی این کشور متهم کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۱۸ شهریور خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین اعلام کرده این نیروهای نظامی هند بودند که در یک اقدام «نظامی تحریک‌آمیز»، اقدام به شلیک کردند.

وزات دفاع چین نیز هند را به «تحریک نظامی شدید» در جریان یک درگیری مرزی در منطقه هیمالیای غربی متهم کرده است.

ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری در پکن گفته که کشورش از هند خواسته به نیروی مرزی خود «نظم و انظباط» ببخشد.

این در حالی است که دهلی نو، پکن را به «نقض آشکار توافقات» و «شلیک چند گلوله به هوا» برای ترساندن همسایه خود متهم می‌کند.

ارتش هند نیز چین را به «نقض» توافقنامه‌ها و برگزاری «مانورهای هجومی» متهم کرده است.

در بیانیه ارتش هند آمده که با وجود «اقدامات تحریک‌آمیز» نظامیان طرف مقابل، نیروهای هندی، «خویشتن‌داری زیادی» از خود نشان دادند و «مسئولانه» رفتار کردند.

چین و هند با ۳۴۴۰ کیلومتر مرز مشترک، دارای اختلافات مرزی هستند و روابط میان دو کشور پس از درگیری مرزی ۱۵ ژوئن در منطقه لداخ که منجر به کشته‌شدن ۲۰ سرباز هندی شد، وخیم‌تر شده است.

با آنکه دو کشور مدت‌ها است توافقی را برای جلوگیری از سلاح گرم در منطقه مرزی مورد اختلاف، امضا کرده‌اند، اما این توافق نیز نتوانسته مانع درگیری‌های مرزی دوطرفه و کشته‌شدن سربازان شود.

با این حال آن‌طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته، این اولین بار در طول ۴۵ سال اخیر است که در این منطقه با شلیک تیر، این توافق نقض می‌شود.

به‌دنبال درگیری اخیر، هنوز هیچ گزارشی از خسارات احتمالی انسانی منتشر نشده، اما چین از هند خواسته نیروهای خود را از منطقه مرزی مورد اختلاف، عقب بکشد.

هر دو طرف، هزاران نیروی نظامی را به منطقه مرزی مورد اختلاف در هیمالیا که در ارتفاعی بیش از چهار هزار متر قرار دارد، اعزام کرده‌اند.

منابع: رویترز، آسوشیتدپرس و روزنامه گاردین؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG