لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

وال‌استریت جورنال: چین خرید نفت از ایران و ونزوئلا را افزایش داده است


وال‌استریت جورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته است، چین در راستای به چالش کشیدن اولویت‌های سیاست خارجی دولت جو بایدن در مقابل ایران و ونزوئلا، خرید نفت از این دو کشور را به شدت افزایش داده است.

این روزنامه آمریکا در گزارش روز جمعه ۲۹ اسفند اضافه کرده است که چنین رویکردی باعث تضعیف اهرم‌های اصلی فشار دولت جدید آمریکا برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌شود.

وال‌استریت جورنال به نقل از آمارهای شرکت اطلاعات انرژی، کپلر، نوشته است که واردات نفت چین از ایران در ماه مارس به روزانه ۹۱۸ هزار بشکه خواهد رسید که بالاترین میزان از زمان اعمال تحریم‌‌های نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی در دو سال گذشته است.

این روزنامه می‌افزاید، این روند افزایش صادرات نفت ایران به چین توسط سایر شرکت‌های بین المللی ردیاب حمل و نقل تأیید شده و برخی از آنها میزان صادرات نفت را یک میلیون بشکه در روز ارزیابی می‌کنند.

سارا وخشوری، رئیس موسسه بین المللی انرژی «اس وی بی» در واشینگتن و کارشناس مسایل صنعت نفت ایران گفته است، اگر ایران روزانه یک میلیون بشکه با قیمت‌های فعلی بفروشد، دیگر انگیزه‌ای برای مذاکره ندارد.

دولت جو بایدن طی به دوماه گذشته تلاش کرده است تا از طریق مذاکره ایران را به اجرای تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگرداند. ایران تاکنون پیشنهاد مذاکره با آمریکا را کرده است و می‌گوید، ایالات متحده ابتدا می‌بایست تحریم‌ها را لغو کند.

یک مقام آمریکایی مرتبط مسایل ایران به وال‌استریت جورنال گفته است، خرید غیر رسمی نفت ایران توسط چین باعث شده است که (ایران) نیازی به مذاکره درباره تحریم‌های نفتی نبیند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز هرگونه کاهش تحریم‌ها علیه تهران توسط دولت بایدن قبل از اقدام جدی ایران‌ برای اجرای تعهدات برجامی را رد کرد.

این سخنگو اضافه کرده است: ما آماده‌ از سرگیری دیپلماسی جدی برای بازگشت دو جانبه به تعهدات در چارچوب برجام، که البته شامل لغو تحریم‌های نفتی ایران می‌شود، هستیم.

وی اضافه کرده است، اما تحریم های ایران همچنان پابرجا خواهد ماند و تا زمانی که آنها به عنوان بخشی از روند دیپلماتیک لغو نشوند ، ما مطمئناً به هر تلاشی برای دور زدن این تحریم‌ها مقابله خواهیم کرد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا هم روز چهارشنبه به نشریه «فایننشال‌ تایمز» گفت که ایالات متحده به چین هشدار داده است که تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت نفت ایران در دوران دونالد ترامپ را همچنان اجرا خواهد کرد.

این مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده در ادامه گفته است، ما به چینی‌ها گفته‌ایم که همچنان به اجرای تحریم‌های خود ادامه خواهیم داد و هیچ چراغ سبز تلویحی وجود ندارد.

ایران از اردیبهشت سال ۹۸ و یکسال پس از خروج آمریکا از برجام به صورت تدریجی از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرده است و از اوایل اسفند امسال علاوه بر متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی، سانتریفوژهای پیشرفته‌تری را برای غنی‌سازی به خدمت گرفته است.

این اقدامات خشم سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام و ایالات متحده را برانگیخته است و آن‌ها خواستار بازگشت فوری ایران به تعهداتش شده‌اند.

تهران می‌گوید که ابتدا ایالات متحده باید تحریم‌ها را لغو کرده و به برجام بازگردد ولی واشینگتن می‌گوید تا زمانی که ایران تعهداتش را عملی نکند حاضر به لغو تحریم‌ها نیست. ایالات متحده در عین حال خواستار گفت‌وگو درباره برجام و همچنین برنامه موشکی و نقش منطقه‌ای ایران شده است.

با استفاده از وال استریت جورنال و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG