لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

ابراز نگرانی دوباره چین از تنش‌ در خاورمیانه و وضعیت برجام


گنگ شوانگ گفته است از منظر پکن اجرای کامل توافق اتمی «تنها راه واقع‌گرا و موثر برای حل مسئله اتمی ایران و کاهش تنش‌ها» است.
گنگ شوانگ گفته است از منظر پکن اجرای کامل توافق اتمی «تنها راه واقع‌گرا و موثر برای حل مسئله اتمی ایران و کاهش تنش‌ها» است.

سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر از وضعیت پیش آمده در مورد توافق اتمی با ایران عمیقا ابراز نگرانی کرده و در عین حال از همه طرف‌ها خواسته‌است از اقدامی که ممکن است امنیت انتقال نفت در عرصه بین‌المللی را به خطر بیاندازد خودداری کنند.

در جریان کنفرانس خبری سخنگوی وزارت خارجه چین، دو پرسش در ارتباط با ایران مطرح شده‌است. پرسشی در مورد تنش‌های پیش‌آمده در پی توقیف نفتکش ایرانی توسط بریتانیا در جبل‌الطارق و دیگری در پیوند با تلاش‌های طرف‌های باقی‌مانده در توافق اتمی برای حفظ آن.

چین در کنار دولت پیشین آمریکا، روسیه، آلمان، فرانسه و بریتانیا، در تیر ماه ۱۳۹۴ با ایران به توافق موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» برای محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای تهران و رفع تحریم‌ها رسیدند.

دونالد ترامپ شدیدا منتقد این توافق بود و در نهایت نیز در بهار سال گذشته، به این دلیل که برجام را مانعی در دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای، و دیگر اقدامات در منطقه نمی‌دید، دولت خود را از این توافق خارج کرد. تهران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین از وضع پیش‌آمده پیرامون توافق اتمی «عمیقا» ابراز نگرانی کرده‌است.

گنگ شوانگ ۲۴ تیر ماه به خبرنگاران گفته است از منظر پکن اجرای کامل توافق اتمی «تنها راه واقع‌گرا و موثر برای حل مسئله اتمی ایران و کاهش تنش‌ها» است.

آقای گنگ بار دیگر از خروج دولت آمریکا از برجام انتقاد کرده و می‌گوید کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ «دلیل اصلی در کشیده شدن مسائل اتمی ایران به مسیر فعلی‌ست».

سخنگوی وزارت خارجه چین در عین حال از ایالات متحده خواسته به روند اجرای توافق اتمی باز گردد.

دولت ترامپ می‌گوید کارزار فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی، از جمله از طریق تحریم‌های شدید و توقف صادرات نفت ایران، برای «تغییر رفتار» تهران است. دولت ایالات متحده، تهران را «عامل اصلی» بحران در خاورمیانه می‌داند، و خواستار توقف برنامه موشکی، دخالت در اوضاع کشورهای منطقه، تهدید نکردن آن‌ها، پایان‌دادن به حمایت از نبردهای نیابتی و گروه‌های شبه‌نظامی و مسائل دیگر شده‌است.

دونالد ترامپ می‌گوید حاضر است بدون پیش‌شرط برای دستیابی به «توافقی بهتر و جامع‌تر» با رهبران جمهوری اسلامی به گفت‌وگو بنشیند.

تهران دخالت در اوضاع کشورهای دیگر را رد کرده و می‌گوید برنامه موشکی‌اش «دفاعی» است و از آن دست نخواهد کشید. رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با دولت ترامپ را رد کرده‌است.

چین، مهم‌ترین مشتری نفت ایران، در سال‌های اخیر است. این دومین اقتصاد بزرگ جهان، برخلاف ایالات متحده به منابع انرژی خارجی نیازمند است و تامین آن از طریق منابع خلیج فارس برای آن اهمیت زیادی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ارتباط با تنش‌های پیش‌آمده در خصوص توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق، «از همه طرف‌ها» خواسته به معیارها و قوانین بین‌المللی احترام گذاشته و از افزایش تنش‌ها خوددارری کنند.

گنگ شوانگ می‌گوید «این نه تنها در راستای منافع کشورهای خاورمیانه است، بلکه منافع عمومی جامعه بین‌المللی را تامین می‌کند».

موضوع توقیف نفتکشی که گفته شده بود در راه سوریه است، به تنش‌هایی نه تنها در روابط تهران و لندن دامن زد، بلکه بار دیگر توجهات را به شرایط موجود در خلیج فارس و دریای عمان معطوف کرد. به‌ویژه پس از آن‌که بریتانیا رسما ایران را به تلاش برای سد راه نفتکش آن کشور در آب‌های جنوبی ایران متهم کرد. ایران ارسال نفت به سوریه و اتهام‌های مربوط به تلاش برای سد کردن راه نفتکش بریتانیایی را رد کرده‌است.

جرمی هانت ۲۳ تیر ماه گفته بود اگر تهران تضمین دهد که نفتکش توقیف‌شده به سوریه نخواهد رفت، لندن به آزاد شدن آن کمک خواهد کرد. یک روز بعد محمد جواد ظریف گفت «وزیر خارجه انگلیس به من قول داد که آزادی نفتکش ایران را تسیهل کند».

وزارت خارجه چین، رادیو فردا/ت/خ
XS
SM
MD
LG