لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

رویترز: شرکت چینی سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی را «تعلیق» کرده است


خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه۲۱ آذرماه از قول سه مقام اجرایی نفتی چین گزارش داده است که شرکت دولتی «سی‌ان‌پی‌سی» سرمایه گذاری در فاز ۱۱ پارس جنوبی را تعلیق کرده است.

رویترز می‌افزاید که این اقدام شرکت چینی می‌تواند بخاطر فشار آمریکا یا تلاش این شرکت دولتی برای کاهش تنش در میانه مذاکرات چین و آمریکا برای عادی سازی روابط تجاری دو کشور باشد.

شرکت توتال فرانسه پارسال به همراه شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین و «پتروپارس» ایران قراردادی نزدیک به ۵ میلیارد دلار برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا کرد، اما بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه امسال، این پروژه را ترک کرد.

شرکت توتال ۵۰.۱ درصد، شرکت چینی ۳۰ درصد و شرکت «پتروپارس» ایران نیز بقیه سهم پروژه را در اختیار داشتند.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، ۴ آذرماه با اشاره به خروج شرکت توتال فرانسه از پروژه یاد شده گفته بود: شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» رسماً جایگزین توتال شده‌است، اما عملاً شروع به کار نکرده‌است.

جایگزین شدن شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» در پارس جنوبی به این معناست که این شرکت هم‌اکنون سهمی ۸۰.۱ درصدی در پروژه دارد و بایستی حدود ۴ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کند.

پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است که هم اکنون سهمی ۷۰ درصدی در کل تولید گاز ایران دارد. تولید گاز قطر از این میدان مشترک بیشتر از ایران است و وزیر انرژی قطر اخیرا اعلام کرد که می خواهد تولید گاز از این میدان را به شدت افزایش دهد تا جایگاه خود به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان را حفظ کند.

رویترز می‌نویسد که تعلیق سرمایه‌گذاری شرکت چینی در فاز ۱۱ پارس جنوبی می‌تواند تلاش ایران برای جذب سرمایه‌های خارجی در حوزه انرژی را به یاس تبدیل کند.

رویترز از قول مقامات اجرایی نفتی چین گزارش داده است که تعلیق سرمایه‌گذاری چینی‌ها در پارس جنوبی در پی چهار دور مذاکرات با مقامات آمریکایی اتفاق افتاده است که آخرین آنها در ماه اکتبر انجام شد.

در این گزارش تصریح شده است که آمریکایی‌ها از شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» خواسته اند تا هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی در ایران انجام ندهد.

رویترز از قول یک منابع آگاه نوشته است که برای چین هیچ چیزی بیشتر از تجارت با آمریکا اولویت ندارد.

گزارش اخیرا مرکز آمار آمریکا نیز نشان می‌دهد، صادرات چین به آمریکا در ۱۰ ماه سال جاری میلادی به ۴۴۷ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که چین در این مدت، فقط ۱۰۳ میلیارد دلار کالا از آمریکا وارد کرده است.

یک مقام اجرایی به رویترز گفته است که ایران ۱۲۰ روز فرصت دارد تا تصمیم بگیرد آیا توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت چینی راه به جایی می برد یا بایستی این قرارداد را فسخ کند.

شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» همچنین سالهاست که میدان عظیم نفتی آزادگان شمالی و میدان قدیمی مسجد سلیمان را توسعه می دهد. رویترز از قول این منابع نوشته است که شرکت چینی توانسته است آمریکایی‌ها را راضی کند که سرمایه گذاری در این پروژه‌ها را ادامه دهد.

منابع: رویترز، شرکت نفت قطر، وزارت نفت ایران، مرکز آمار آمریکا / د.خ
XS
SM
MD
LG