لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

چین نفت ونزوئلا را هم بشکه‌ای «۲۵ دلار» زیر قیمت می‌خرد


پس از انتشار گزارش‌هایی درباره خرید فروش زیر قیمت نفت ایران به چین، روزنامه آمریکایی «میامی هرالد» گزارش داده است چین کماکان بزرگ‌ترین مشتری نفت ونزوئلا است و هر بشکه نفت ونزوئلا حدود ۲۵ دلار زیر قیمت فروخته می‌شود.

بر اساس این گزارش، بخش اعظم نفت صادراتی ونزوئلا به شرکت‌های مستقر در مالزی و سنگاپور فروخته می‌شود و تانکرهای حامل این محموله‌ها برای جلوگیری از ردگیری، سامانه ماهواره‌ای موقعیت یابی خود راخاموش می‌کنند و این محموله‌ها را به چین می‌رسانند.

خبرگزاری بلومبرگ نیز روز ۲۱ دی‌ماه از افزایش ۵۳ درصدی صادرات نفت «ارزان و تحریم‌شده» ایران و ونزوئلا به چین طی سال گذشته میلادی خبر داده بود. برآوردهای فعلی حکایت از آن دارند که چین نفت ایران را ۴ تا ۵ دلار زیر قیمت می‌خرد.

فروش نفت ارزان ونزوئلا به چین در حالی رخ داده است که کارشناسان بازار انرژی می‌گویند به رغم تحریم‌های آمریکا، تولید نفت ونزوئلا در ماه‌های اخیر با کمک ایران و کشورهای دیگر، دو برابر و تقریبا به حداکثر ظرفیت تولید نزدیک شده است.

بر اساس گزارش روزنامه «میامی هرالد»، با کمک محموله‌های مواد رقیق کننده که به طور مرتب از ایران ارسال می‌شود، حجم تولید نفت ونزوئلا در ماه دسامبر به حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده و می‌تواند حدود ۶۰۰ هزار بشکه از مجموع تولید خود را صادر کند. حجم تولید نفت ونزوئلا در اوایل سال میلادی گذشته حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز بود.

این مواد رقیق‌کننده که یکی از مشتقات نفت است و در بازار انرژی با نام «نفتا» شناخته می‌شود، برای کاهش غلظت و چسبندگی نفت خام سنگین محصول ونزوئلا حیاتی است.

یکی از مدیران سابق «پترولئوس»، شرکت دولتی نفت ونزوئلا، به این روزنامه گفته است که «محموله‌های ماده رقیق‌کننده نفت که از سوی ایران فرستاده می‌شود، مستقیما به تاسیسات تولید نفت سنگین در منطقه اورینکو منتقل می‌شود» و با هر بشکه نفتا که ایران ارسال می‌کند، این تاسیسات می‌تواند سه بشکه نفت مناسب برای فروش در بازار بین‌المللی تولید کند.

افزایش حجم تولید همزمان با صعود بهای نفت در بازار جهانی باعث افزایش درآمد دولت نیکلاس مادورو خواهد شد و کارشناسان پیش بینی می‌کنند در سال ۲۰۲۲ برای اولین بار طی شش سال گذشته تولید ناخالص ملی ونزوئلا افزایش خواهد یافت.

حجم تولید نفت ونزوئلا طی دو دهه اخیر به مرور کاهش یافته است. حجم تولید این کشور در سال ۱۹۹۹ که هوگو چاوز برای اولین بار به مقام ریاست جمهوری رسید، حدود ۳.۳ میلیون بشکه در روز بود.

از سال ۲۰۱۸ تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا به زیر یک میلیون بشکه در روز افت کرد. سال ۲۰۱۹ دولت دونالد ترامپ با وضع تحریم‌های شدید، هرگونه معامله با شرکت دولتی نفت ونزوئلا را ممنوع کرد که موجب کاهش شدید صادرات نفت این کشور شد.

XS
SM
MD
LG