لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

نتایج تحقیقات جدید: چین با انتشار ماده‌ ممنوعه به لایه ازون آسیب می‌زند


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

نتایج یک تحقیقات مشترک که توسط پژوهش‌گران مرکز مطالعات صنعتی و علمی استرالیا و دانشگاه بریستول بریتانیا انجام شده، نشان می‌دهد که چین به تولید یک نوع گاز گلخانه‌ای خطرناک برای لایه ازون ادامه می‌دهد.

این گزارش که پنج‌شنبه دوم خرداد در سایت رسمی مجله معتبر «نِیچر» منتشر شده است، می‌گوید ۴۰ تا ۶۰ درصد رشد تولید گاز ممنوعه تری‌کلروفلوئورومتان (سی‌اف‌سی) از سال ۲۰۱۳ می‌تواند به فعالیتهای صنعتی در استانهای «شاندونگ» و «هِبِی» در شمال چین مرتبط باشد.

این ماده به شدت برای لایه اوزون خطرناک است.

بر اساس پروتکل ۱۹۸۷ مونترال استفاده از مواد شیمیایی مخرب لایه ازون، از جمله سی‌اف‌سی که زمانی به طور گسترده در تولید یخچال‌ها و افشانه‌ها (اسپری) کاربرد داشتند، ممنوع است.

طی یک دهه گذشته با ممنوع شدن تولید این مواد، وضعیت لایه ازون بهتر شده است، اما گزارش جدید می‌گوید تولید «سی‌اف‌سی» در تاسیسات چین طی سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ حدود ۷ میلیون کیلو در سال بیشتر از سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ است.

رویترز نیز با پوشش گزارش مجله نیچر، می‌نویسد به رغم درخواست این خبرگزاری، وزارت محیط زیست چین از اعلام موضع نسبت به گزارش یاد شده خودداری کرده است.

چین در سال ۱۹۹۱ پروتکل مونترال را به اجرا گذاشت و متعهد شد تولید سالانه ۲۸۰ هزار تن گازهای خطرناک برای لایه ازون، از جمله «سی‌اف‌سی» را به تدریج به صفر برساند.

با اینحال گزارش آژانس تحقیقاتی بین‌المللی محیط‌ زیست که مرکز آن درلندن است، سال گذشته مدعی شد چندین شرکت چینی هنوز هم در حال استفاده از ماده «سی‌اف‌سی» در تولید فوم‌های پلی‌اورتان هستند.

پارسال گزارشی از نیویورک‌تایمز نیز مدعی شد شرکتهای چینی پروتکل مونترال را که توسط ۱۹۷ کشور امضا و به اجرا گذاشته شده است، نادیده می‌گیرند.

چین همچنین بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است که عامل اصلی گرمایش زمین معرفی شده است.

بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی، چین با ۹ میلیارد و ۸۳۹ میلیون تن و آمریکا با پنج میلیارد و ۲۷۰ میلیون تن، بزرگترین تولیدکننده‌های دی اکسید کربن در سال گذشته بوده‌اند. در جایگاه‌های بعدی هند، روسیه و آلمان قرار دارند.

سال گذشته میزان تولید دی اکسید کربن در جهان کمی بیش از ۳۳ میلیارد تن بود. بدین ترتیب، چین تقریبا یک سوم تولید جهانی دی اکسید کربن را انجام می‌دهد.

بر اساس گزارش «پروژه جهانی کربن» که میزان انتشار گازهای گلخانه‎ای را منتشر می‌کند، ایران در سال گذشته حدود ۶۷۲ میلیون تن دی اکسید کربن تولید کرده و جایگاه هفتم را در جهان از لحاظ انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته است.

اخیرا پژوهشگران دانشکده اقیانوس‌شناسی سن‌دیگو در برآورد تازه‌ای گفتند مقدار گاز دی اکسید کربن در جو زمین به رکوردزنی ادامه داده و به بالاترین سطح در میلیون‌ها سال گذشته رسیده‌است.

نتیجه تازه‌ترین برآوردها حاکی‌ست گاز کربنیک جو به ۴۱۵.۲۶ قسمت در میلیون (پی ‌پی ‌ام) رسیده‌است.

منابع: نیچر، رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی، رادیو فردا. ف.ق
XS
SM
MD
LG