لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

ویروس اسرارآمیز چین «احتمالا یک عامل بیماری‌زای جدید است»


پژوهشگر چینی مشغول انجام آزمایشی در آزمایشگاه پی-۴ در ووهان، مرکز استان هوبئی
پژوهشگر چینی مشغول انجام آزمایشی در آزمایشگاه پی-۴ در ووهان، مرکز استان هوبئی

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده شیوع مورد تازه‌ای از ذات‌الریه در استان هوبئی چین ممکن اسن ناشی از ویروسی تا کنون ناشناخته باشد. رسانه‌های دولتی چین اما با اطمینان بیشتری از کشف یک کروناویروس تازه خبر داده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی روز ۱۸ دی ماه اعلام کرد موارد شبه ذات‌الریه در ووهان، استان هوبئی چین، احتمال دارد ناشی از «کروناویروس» جدید و تا کنون ناشناخته‌ای باشد.

کروناویروس‌ها دربرگیرنده ویروس‌های مختلفی هستند که از سرماخوردگی شایع تا عامل بیماری‌های مرگبار «سارس» و «مرس» را در بر می‌گیرند.

سازمان بهداشت جهانی وابسته به ملل متحد همچنان محتاطانه در مورد وقایع اخیر در چین ابراز نظر کرده و خواستار اطلاعات جامع‌تر و بیشتری شده‌است.

اما رسانه‌های دولتی چین می‌گویند پژوهشگران آن کشور کروناویروس تازه‌ای را کشف کرده‌اند.

شبکه دولتی سی‌سی‌تی‌وی گزارش داده است که روز ۱۷ دی ماه آزمایشگاه نوع تازه‌ای از کروناویروس را کشف کرده است؛ «کروناویروس تازه که اپیدمی اخیر را ایجاد کرده، با موارد پیشین که در میان انسان‌ها کشف شده بود، فرق دارد و اطلاعات بیشتر در مورد آن نیازمند تحقیقات علمی بیشتر است».

در سال ۲۰۰۳ میلادی دولت چین هفته‌ها پیش از شیوع بیماری «سارس» آن را کشف کرده بود، اما در نهایت افزایش مرگ شهروندان و شایعات بود که پکن را مجبور به خبررسانی کرد.
در سال ۲۰۰۳ میلادی دولت چین هفته‌ها پیش از شیوع بیماری «سارس» آن را کشف کرده بود، اما در نهایت افزایش مرگ شهروندان و شایعات بود که پکن را مجبور به خبررسانی کرد.

روز چهارشنبه مقام‌های کره جنوبی نیز اعلام کردند زنی که به تازگی از سفر به چین بازگشته بود، دچار ذات‌الریه‌ای شده شبیه به آن‌چه در چین و هنگ‌کنگ رصد شده است.

این شهروند زن ۳۶ ساله در حال حاضر در قرنطینه به‌سر می‌برد. او در جریان سفر خود به ووهان نیز رفته بود. شهری که احتمال داده می‌شود مرکز اپیدمی تازه باشد.

همزمان با این گزارش‌ها یک کارشناس هنگ‌کنگی بیماری «سارس» به آشیاتایمز گفته ویروس اخیر ممکن است از طریق خفاش به حیوانات وحشی و از این طریق به انسان سرایت کرده باشد.

یوئن کووک‌جانگ، مدیر بیماری‌های عفونی دانشکده میکروبیولوژی دانشگاه هنگ‌کنگ خود پیشتر گفته بود این کروناویروس، عاملی تازه است که پیشتر رصد نشده بود.

روزنامه آشیاتایمز در عین حال می‌گوید احتمال دارد به‌دلیل پر بودن بیمارستان‌های هنگ‌کنگ، این منطقه ویژه اداری قادر نباشد با پیامدهای شیوع بیماری روبه‌رو شود.

در سال ۲۰۰۳ میلادی مقام‌های دولت چین هفته‌ها پیش از شیوع بیماری «سارس» آن را کشف کرده بودند، اما در نهایت افزایش مرگ شهروندان و شایعات بود که پکن را مجبور کرد از کشف ویروس خبر دهد.

صدها تن در اثر ابتلا به سارس در چین جان خود را از دست دادند. این بیماری جان صدها تن دیگر را از هنگ‌کنگ تا سنگاپور، تایوان و کانادا گرفت. علاوه بر آن شیوع بیماری به نگرانی‌های گسترده و تنش‌های اجتماعی و سیاسی فراوانی دامن زد.

رویترز، اسوشیتدپرس، ساوث‌چاینا‌مورنینگ‌پست، آشیاتایمز/ت
XS
SM
MD
LG