لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۴

چین چهار میلیون بشکه از «نفت خام ایران» را به ذخایر استراتژیک خود افزوده است


گزارش یک منبع تجاری حاکی است که چین طی چند هفته گذشته نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن ذخیره کشوری خود در شهر بندری ژانجیانگ در جنوب چین تخلیه کرده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این گزارش را «وُرتِکسا آنالیتیکس»، منبع خبری تجاری و متخصص ردیابی کشتی‌ها، روز پنج‌شنبه ۳۰ دی داده است.

این اقدام چین در حالی صورت می‌گیرد که قدرت‌های جهانی، درگیر مذاکرات سختی با ایران برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هستند؛ مذاکراتی که شامل لغو تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران نیز می‌شود.

در حالی که بهای جهانی نفت در این هفته به بالاترین حد خود طی هفت سال رسید، چین در یک هماهنگی کم‌سابقه با ایالات متحده قرار است برای کمک به کاهش قیمت نفت، بخشی از ذخایر اضطراری نفت خود را راهی بازار مصرف کند. پر کردن مجدد ذخایر استراتژیک نفت چین با نفت وارداتی از ایران نیز در آستانه این «همکاری» در حال انجام است.

چین از مدت‌ها پیش نفت ایران را «مخفیانه» وارد کرده و اطلاعات رسمی گمرکی این واردات را اعلام نمی‌کند زیرا معامله‌کنندگان از اِعمال تحریم‌های ایالات متحده در این ارتباط بیم دارند.

به نوشته رویترز، اما به‌رغم ادامه این تحریم‌ها، گمرک چین روز پنج‌شنبه برای اولین بار در یک سال گذشته واردات نفت خام از ایران را گزارش داد.

بر اساس داده‌های اداره کل گمرک چین، این کشور در دسامبر گذشته ۲۶۰ هزار و ۳۱۲ تُن (۱٫۹ میلیون بشکه) نفت خام از ایران وارد کرده است. آخرین باری که این اداره آماری در این ارتباط منتشر کرده بود دسامبر ۲۰۲۰ بود که حجم وارداتی دو برابر این مقدار از ایران نشان می‌داد.

یک منبع ارشد تجاری مطلع از این محموله‌ها به رویترز گفته است که این محموله جدید در اواخر دسامبر ۲۰۲۱ به یک مرکز ذخیره نفتی دولتی در ژانجیانگ فرستاده شده است و گروه «وُرتِکسا آنالیتیکس» هم گفته است که پس از آن، یک محموله دیگر با اندازه مشابه، برای ذخیره اضطراری، در همان بندر تخلیه شده است.

تیلاک دوشی، مدیر عامل شرکت مشاوره دوشی در سنگاپور، به رویترز گفته است که «پیش از این هم گزارش‌هایی مبنی بر واردات نفت خام از ایران وجود داشت - اما در مورد آن تا حدودی سکوت می‌شد. اکنون فکر می‌کنم چینی‌ها آشکارا در حال آزمایش هستند تا پاسخ ایالات متحده را بسنجند».

اداره ملی غذا و ذخایر راهبردی چین به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداده و دریافت توضیح در این مورد از سوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز هنوز برای این خبرگزاری میسر نشده است.

یک تاجر ارشد نفت که نخواسته نامش فاش شود به این خبرگزاری گفته است که «این تلاش چین برای کاهش قیمت نفت است. اساساً برای این است که به جهان نشان دهد عرضه بیشتری وجود دارد، حتی اگر فقط در دسترس آن‌ها باشد».

در مورد قیمتی که حکومت ایران با آن نفت ایران را به چین می‌فروشد گزارشی در دست نیست اما نشریه تخصصی پلاتس با استناد به منابع تجاری به تازگی گزارش داد که چین گاز مایع ایران را با تخفیف زیاد و ۱۰۰ دلار زیر قیمت گاز مایع صادراتی عربستان خریداری می‌کند.

در همین حال، با وجود فشارهای تحریمی آمریکا، اوپک در تازه‌ترین گزارش خود از رشد چشمگیر حجم نفت تولیدی ایران در سال گذشته میلادی خبر داده است.

بازرگانان می‌گویند برای جلوگیری از تحریم‌ها، نفت خام ایران با علامت‌گذاری نفت عمان، امارات متحده عربی و مالزی به چین صادر می‌شود.

بر اساس داده‌های کشتیرانی و برآورد تاجران، واردات از ایران حدود شش درصد از واردات نفت خام چین را به خود اختصاص داده است.

با استفاده از خبرگزاری رویترز و گزارش‌های رادیو فردا/پ.پ/ک.ز
XS
SM
MD
LG