لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۰

بحران کره؛ رزمایش دریایی چین و روسیه، تمرین‌های نظامی آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن


ناو روسی واریاگ در دیداری غیررسمی در آب‌های هنگ‌کنگ
ناو روسی واریاگ در دیداری غیررسمی در آب‌های هنگ‌کنگ

با افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، در پی آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی اخیر کره شمالی، چین و روسیه یک تمرین نظامی دریایی را نزدیک کره شمالی آغاز کرده‌اند. وزارت دفاع کره جنوبی نیز گفته این کشور، آمریکا و ژاپن قرار است در هفته‌های پیش‌رو تمرین‌های مشترکی انجام دهند.

خبرگزاری دولتی چین، شین‌هوا، می‌گوید این تمرین دریایی بین خلیج پتر کبیر، در نزدیکی بندر ولادی‌وستوک، واقع در خاور دور روسیه، انجام می‌شود. این منطقه در نزدیکی مرز کره شمالی و روسیه و در فاصله‌ای نه‌چندان دور از شمال غربی ژاپن قرار دارد.

رزمایش دریایی دو کشور، دومین بخش از رزمایش مشترک آن‌ها در سال جاری میلادی‌ست. نخستین بخش از تمرین‌های مشابه در دریای بالتیک انجام شده بود. با وجود همزمانی با تنش‌ها در شبه‌جزیره کره و نزدیکی منطقه به مرزهای کره شمالی، شین‌هوا از ارتباط این تمرین و بحران فعلی، سخنی نگفته است.

روزنامه گلوبال‌تایمز، که زیر نظر روزنامه رسمی پیپل‌دیلی چین اداره می‌شود، به نقل از شماری از کارشناسان ارتش چین گفته این رزمایش پیش‌تر برنامه‌ریزی شده بود و هدف از آن وارد شدن به تنش‌های فعلی پیرامون مسائل اتمی در شبه‌جزیره کره نیست.

بنا بر گزارشی در خبرگزاری دولتی اسپوتنیک، این تمرینات قرار است بین دوشنبه ۱۸ سپتامبر تا ۲۶ سپتامبر جریان داشته باشد.

همزمان با این تمرین، خبرگزاری دولتی کره جنوبی گزارش داده‌است که ارتش آمریکا قصد دارد یک ناو هواپیمابر به آب‌های کره بفرستد؛ و این دو کشور قرار است در هفته‌های پیش‌رو رزمایشی مشترک انجام دهند.

خبرگزاری یون‌هاپ گفته است ناو هواپیمابر که نامی از آن برده نشده بخشی از یک گروه ضربت است و به گفته وزارت دفاع کره جنوبی در رزمایش حضور خواهد داشت. در عین حال این دو کشور و ژاپن، قرار است یک تمرین مشترک آمادگی در برابر حملات موشکی را در پایان ماه سپتامبر و اوایل اکتبر برگزار کنند.

علاوه بر این گزارش شده که چهار فروند جنگنده فوق‌پیشرفته اف۳۵ ارتش آمریکا و دو بمب‌افکن راهبردی بی-۱بی نیز روز دوشنبه تمرین‌هایی را بر فراز آسمان کره انجام داده‌اند.

روز یک‌شنبه شینزو ابه، نخست‌وزیر ژاپن، در سرمقاله‌ای در روزنامه نیویورک‌تایمز از جامعه جهانی خواست، به‌صورت یک‌پارچه برای اعمال تحریم‌ها علیه کره شمالی اقدام کنند.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز روز یک‌شنبه در جلسه شورای امنیت، گفت گزینه‌های این شورا برای مقابله با برنامه اتمی کره شمالی به پایان رسیده و ممکن است ایالات متحده موضوع را به وزارت دفاع خود ارجاع دهد.

چین خواستار خویشتن‌داری و عدم تهدید لفظی علیه کره شمالی شده‌است. رویترز گزارش داده‌است که خانم هیلی در توضیح گفته‌های پیشین رئیس‌جمهوری آمریکا که پیونگ‌یانگ با «خشم و آتش» روبه‌رو خواهد شد، گفته این سخنان «فقط تهدیدی توخالی نیستند».

کره شمالی در هفته‌های گذشته دست به انجام شـشمین و قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای خود زده و آزمایش‌های بالیستیک نیز انجام داده‌است؛ برآوردها نشان‌دهنده پیشرفت مشخص پیونگ‌یانگ در ساخت موشک‌های دوربرد است. این آزمایش‌ها با موجی از تحریم‌های شورای امنیت روبه‌رو شده‌است.

XS
SM
MD
LG