لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

اوباما: چین، روسیه و جمهوریخواهان به پیشرفت در زمینه تغییرات اقلیمی لطمه می‌زنند


باراک اوباما ابراز اطمینان کرد که طرح بودجه ۵۵۵ میلیارد دلاری دولت بایدن برای مقابله با تغییرات اقلیمی بالاخره در کنگره آمریکا تصویب خواهد شد.
باراک اوباما ابراز اطمینان کرد که طرح بودجه ۵۵۵ میلیارد دلاری دولت بایدن برای مقابله با تغییرات اقلیمی بالاخره در کنگره آمریکا تصویب خواهد شد.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز دوشنبه ۱۷ آبان در کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی در گلاسکو، کشورهای چین و روسیه و همچنین جمهوریخواهان آمریکا را متهم کرد که به دلیل سیاست‌بازی اقدامات لازم را در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی انجام نمی‌دهند.

باراک اوباما گفت: «عدم شرکت رهبران چین و روسیه، دو کشور در میان بزرگترین تولیدکنندگان گازهای آلاینده، در این کنفرانس به خصوص ناامید کننده است. طرح‌های ملی این دو کشور نشان‌دهنده بی‌عملی خطرناک در زمینه مقابله با گرمایش زمین و تداوم وضعیت فعلی است و این جای تاسف دارد».

آقای اوباما همچنین از جمهوریخواهان آمریکا انتقاد کرد و گفت شیوه این حزب در دوران ریاست‌جمهوری او و از زمان آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن یکی از موانع اصلی برای اجرای سیاست‌های موثرتر در زمینه مقابله با گرمایش زمین بوده است.

آقای اوباما افزود: «یکی از دو حزب اصلی آمریکا نه تنها در این زمینه کاملا منفعل بوده بلکه به شکل فعالی با علوم زیست محیطی مخالفت می‌کند و تغییرات اقلیمی را به یک موضوع حزبی بدل کرده است».

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در ادامه سخنانش گفت: «برای آن‌ها که در آمریکا به سخنان من گوش می‌دهند بگذارید با صراحت بگویم که مهم نیست شما دمکرات هستید یا جمهوریخواه، فرقی نمی‌کند که خانه شما در فلوریدا در معرض خطر سیل است و یا مزارع شما در ایالت داکوتا و یا کالیفرنیا طعمه حریق می‌شود. برای طبیعت، علوم و فیزیک طرفداری از این یا آن حزب فرقی نمی‌کند».

آقای اوباما در عین حال ابراز اطمینان کرد که طرح بودجه ۵۵۵ میلیارد دلاری دولت بایدن برای مقابله با تغییرات اقلیمی بالاخره در کنگره آمریکا تصویب خواهد شد.

او افزود: «فرصت برای اقدام در زمینه تغییرات اقلیمی دارد از دست می‌رود. هر چند از زمان تصویب معاهده اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ اقدامات مثبتی انجام شده است ولی هنوز به آنچه که باید انجام شود نزدیک نشده‌ایم».

برگزارکنندگان کنفرانس با وجود گذشت یک هفته از مذاکرات اذعان دارند که اختلافات کلیدی هنوز حل نشده است. به نظر می‌رسد که یکی از مشکلات اصلی، عدم اعتماد کشورهای فقیر و در حال توسعه به وعده‌های کشورهای ثروتمند است.

رهبران کشورهای در حال توسعه روز دوشنبه در ارزیابی خود از میزان پیشرفت گفت‌وگوها بارها کلمه «ناامیدکننده» را به کار بردند.

کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی در شهر گلاسگو مناسبت مهمی برای توافق در مورد اجرای معاهده اقلیمی پاریس قلمداد می‌شود که هدف اصلی آن مهار میزان گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی است.

کارشناسان سازمان ملل معتقدند که براساس میزان تعهدات فعلی کشورهای جهان در زمینه کاهش آلایندگی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی، میزان گرمایش زمین در طول قرن میلادی جاری ممکن است به بالای ۲.۵ درجه سانتیگراد برسد و به همین دلیل خواستار تعهدات جدی‌تری برای کاهش آلایندگی در دهه‌های آینده هستند.

آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از معاهده اقلیمی پاریس خارج شد ولی با آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن، به این معاهده بازگشت و در ماه‌های اخیر برای تشویق سایر کشورهای جهان به اجرای طرح‌های بلندپروازانه‌تر اقدامات گسترده‌ای انجام داده است.

باراک اوباما در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که دولت جدید آمریکا اقدامات جسورانه‌ای انجام داده و در این زمینه تنها نیست.

او با اشاره به انفعال کشورهایی نظیر چین و روسیه و مخالفت جمهوریخواهان آمریکا گفت: «گاهی اوقات ناامید می‌شوم و احساس می‌کنم که جامعه بشری قبل از این‌که کاملا دیر شود اقدامات لازم را انجام نخواهد داد».

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا تایید کرد که تمامی کشورهای جهان به سهم خود باید در این زمینه تلاش کنند و ابراز امیدواری کرد که تصویب بودجه ویژه برای مقابله با تغییرات اقلیمی در کنگره ایالات متحده، این کشور را در مسیر جدیدی قرار خواهد داد.

آقای اوباما یادآوری کرد که کشورهای ثروتمند، آن‌هایی که در به وجود آوردن بحران اقلیمی نقش بزرگتری داشته‌اند، باید مسئولیت بیشتری بپذیرند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG