لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

چین کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو را مصادره کرد


مأموران امنیتی در مقابل کنسولگری آمریکا در چِنگدو، استان سیچوآن چین. دوشنبه ۶ مرداد
مأموران امنیتی در مقابل کنسولگری آمریکا در چِنگدو، استان سیچوآن چین. دوشنبه ۶ مرداد

دو روز پس از بسته شدن کنسولگری چین در تگزاس آمریکا، مقام‌های چینی بامداد روز دوشنبه، ششم مرداد، با تعطیل کردن کنسولگری ایالات متحده در چنگدو، ساختمان‌های آن را مصادره کردند.

کنسولگری آمریکا در چنگدو، واقع در جنوب غرب چین، سال ۱۹۸۵ افتتاح شده بود و حدود ۲۰۰ کارمند داشت که ۱۵۰ نفر از آنها چینی بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چین از روز جمعه به آمریکایی‌ها ۷۲ ساعت مهلت داده بود که این کنسولگری را تخلیه کنند؛ همان مدتی که ایالات متحده هفته پیش به چینی‌ها برای تخلیه کنسولگری آن کشور در هیوستن تگزاس داده بود.

بامداد دوشنبه، همزمان با پایین کشیده شدن پرچم آمریکا از ساختمان‌های کنسولگری، وزارت خارجه ایالات متحده ضمن بیان این‌که «کنسولگری در چنگدو سال‌ها به گسترش تفاهم بین آمریکایی‌ها و مردم این مناطق از چین مشغول بوده»، این اقدام حزب کمونیست چین را مایه تأسف خواند.

این اقدام مقامات چینی پس از آن صورت گرفت که دولت آمریکا سه‌شنبه گذشته به چین ۷۲ ساعت فرصت داد تا کنسولگری‌اش را در هیوستون تگزاس تعطیل کند.

واشینگتن دلیل این اقدام را «حفاظت از مالکیت اطلاعات معنوی آمریکا و اطلاعات خصوصی آمریکایی‌ها» توصیف کرده بود.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس موقت کمیته امنیتی مجلس سنا، در توئیتی کنسولگری چین در هیوستون را «کانون عملیات جاسوسی و سایبری گسترده و نفوذ حزب کمونیست چین در آمریکا» توصیف کرده بود.

کنسولگری‌های دیگر آمریکا در چین در شهرهای ووهان، شانگهای، گوانگ‌ژو و شنیانگ قرار دارند.

روابط چین و ایالات متحده اکنون با بروز طیفی از مناقشات، ازجمله جنگ تجاری و تکنولوژیک، و همچنین اختلاف بر سر مدیریت بحران کرونا، تشدید سرکوب در هنگ‌کنگ و تقویت حضور نظامی چین در آب‌های دریای جنوبی چین تیره‌تر شده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، پنج‌شنبه هفته گذشته در یک سخنرانی گفت که اتخاذ رویکرد قاطع‌تر نسبت به چین برای تغییر رویه حزب کمونیست، «رسالت زمانه» ماست.

منابع: رویترز، الجزیره و رادیو فردا / پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG