لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

چین: آزاد نشدن مدیر مالی هواوی برای کانادا عواقب شدیدی خواهد داشت


منگ وانژو در این تصویر در کنفرانسی در مسکو در سال ۲۰۱۴
منگ وانژو در این تصویر در کنفرانسی در مسکو در سال ۲۰۱۴

چین سفیر کانادا در پکن را فراخوانده‌است تا به آن‌چه «بازداشت خلاف وجدان» مدیر مالی شرکت هواوی توصیف کرده، اعتراض کند. پکن، در عین حال هشدار داده اگر منگ وانژو آزاد نشود، «پیامدهای شدیدی» در انتظار کانادا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی چین، شین‌هوا، له یوچنگ، معاون وزیر خارجه چین، جان مک‌کالم، سفیر کانادا را فراخوانده‌است.

منگ وانژو دهم آذر ماه به درخواست ایالات متحده، در کانادا بازداشت شد. او با اتهام فریب‌کاری و‌ تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران روبه‌رو است. اما گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز یک‌شنبه ۱۸ آذر ماه به خبرنگاران گفت آمریکا و کانادا «هیچ مدرکی» دال بر نقض قوانین این دو کشور توسط خانم منگ ارائه نکرده‌اند.

این اظهارات در حالی‌ست که وزیر خارجه کانادا، روز جمعه گفته بود وزارت خارجه چین در جریان رخدادها و مسائل قرار گرفته، به پکن اطمینان داده شده که همه چیز طبق قوانین پیش خواهد رفت و منگ وانژو به خدمات کنسولی دسترسی دارد.

هواوی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در زمینه ارائه فناوری شبکه به شرکت‌های موبایل و اینترنت است.

منگ روز دهم آذر ماه بازداشت شد و از آن زمان در بازداشت به‌سر می‌برد. همزمان دادگاه ونکوور اعلام کرده که دادستان‌های ایالات متحده خواستار استرداد او شده‌اند. به گفته این دادگاه اتهام‌های وارده مربوط به پنهان‌کاری در رابطه با فروش تجهیزات فناوری به ایران و نقض تحریم‌های آمریکا می‌شود.

هواوی روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود به تمامی قوانین و مقررات، «از جمله قوانین مربوط به کنترل صادرات و تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده» عمل کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از وکیل خانم منگ می‌گوید او متهم است به «هنگ کنگ بانک»، در مورد استفاده از یک شرکت تابعه پنهان برای داد و ستد با ایران بر خلاف تحریم‌ها علیه این کشور، دروغ گفته است.

ظاهرا منظور همان «بانک همکاری هنگ‌کنگ و شانگهای» است که در سطح بین‌المللی با نام اچ‌اس‌بی‌سی شناخته می‌شود. این بانک شـش سال پیش برای حل‌وفصل اختلافات با مقامات فدرال آمریکا بر سر پولشویی و جابه‌جایی میلیاردها دلار پول برای ایران، نزدیک به دو میلیارد دلار جریمه پرداخت کرد. مقام‌های ارشد اچ‌اس‌بی‌سی اعلام کرده بودند اتهام‌های وارده را پذیرفته‌اند.

شرکت هواوی روز جمعه اعلام کرد به روند قضایی موجود ادامه می‌دهد و ابراز امیدواری کرد که «سیستم قضایی کانادا و آمریکا به نتیجه درستی خواهند رسید».

منگ وانژو، دختر رن ژنگ‌فی، موسس هواوی است. رن ژنگ‌فی، تکنیسین پیشین در ارتش جمهوری خلق چین در سال ۱۹۸۷ شرکتی را بنا نهاد که کارش فروش تجهیزات تلفن‌خانه تولیدی در هنگ‌کنگ بود. این شرکت امروز به یک برند شناخته‌شده تبدیل شده و درآمد آن در سال گذشته میلادی بیش از ۹۲ میلیارد دلار بود.

برخی کشورها به‌دلیل آن‌چه نگرانی‌ها از روابط درهم‌تنیده شرکت هواوی و سازوکارهای سیاسی، نظامی و امنیتی جمهوری خلق چین می‌نامند، داد و ستد دولتی با این شرکت را محدود کرده‌اند. هواوی این اتهام‌ها را رد می‌کند.

شین‌هوا، خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس، سی‌بی‌سی|ت
XS
SM
MD
LG