لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

واکنش پکن در پی ابراز نگرانی عمیق هیئت ملل متحد از وضعیت میلیون‌ها مسلمان چین


یک زن ایغور در عکسی که سال ۲۰۱۵ گرفته شده است. فعالیت‌های خبری در مناطق مسلمان‌نشین شدیدا تحت کنترل دولت قرار دارد.
یک زن ایغور در عکسی که سال ۲۰۱۵ گرفته شده است. فعالیت‌های خبری در مناطق مسلمان‌نشین شدیدا تحت کنترل دولت قرار دارد.

پس از آن‌که هیئتی از سازمان ملل در مورد وضعیت ایغورها در مناطق غربی چین «عمیقا» ابراز نگرانی کرد، نشریه دولتی در پکن گفت جلوی «یک فاجعه عظیم» گرفته شده‌است.

کمیته مقابله با تبعیض نژادی ملل متحد، که دفتر آن در ژنو قرار دارد، در گزارشی که روز ۱۹ مرداد ماه منتشر شد، گفته بود یک میلیون تن از شهروندان اقلیت ایغور «به‌شکل مخفیانه‌ای در چیزی شبیه یک اردوگاه بزرگ در بازداشت هستند».

کمیته مقابله با تبعیض نژادی ملل متحد با «ابراز نگرانی عمیق» از گزارش‌های مختلف گفته بود دولت چین «منطقه خودگردان [شین‌جیانگ] ایغور را به چیزی تبدیل کرده شبیه یک اردوگاه بسیار بزرگ و مخفی»، چون آن‌طور که می‌گوید با «افراطی‌گری مذهبی» مقابله می‌کند.

به گزارش «رادیو آسیای آزاد» از آوریل سال ۲۰۱۷ به این سو، ایغورهایی که متهم به «داشتن دیدگاه‌های مذهبی افراطی» شده‌اند، در مکان‌های موسوم به «اردوگاه‌های بازآموزی» در بازداشت به‌سر می‌برند. این اردوگاه‌ها در سراسر منطقه خودگردان شین‌جیانگ واقع هستند. همزمان بسیاری از شهروندان ایغور و مسلمان چین نیز از «تبعیض» و «فشارهای فرهنگی و مذهبی» از سوی دولت انتقاد کرده‌اند.

دولت چین می‌گوید منطقه شین‌جیانگ با تهدیدهای امنیتی، به‌دلیل حضور گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرا و جدایی‌طلب روبه‌رو است و این گروه‌ها دست به توطئه زده، به تنش‌ها میان «ایغورها» و «هان‌ها» -از گروه‌های اصلی بومی در چین- دامن می‌زنند.

در جریان درگیری‌ها و تنش‌ها در این منطقه طی سال‌های گذشته، صدها نفر جان خود را از دست داده‌اند.

پیش‌تر روزنامه «گلوبال‌تایمز»، از نشریات دولتی چین، وجود این اردوگاه‌ها را رد کرده و گفته بود آن‌ها «موسسات آموزشی و تمرینی» هستند و رسانه‌های غربی «دست به انتقاد بی‌پایه از وضعیت حقوق بشر در چین می‌زنند».

اکنون نیز گلوبال‌تایمز، در مقاله‌ای که ۲۱ مرداد ماه منتشر کرده، به گزارش کمیته ملل متحد واکنش نشان داده و می‌گوید «شکی نیست که بخشی از آرامش فعلی در منطقه شین‌جیانگ ناشی از مقررات شدید است. نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی همه جا دیده می‌شوند».

اما به گفته این روزنامه دولتی، دلیل حضور گسترده نیروهای امنیتی «دوره گذار شین‌جیانگ به آرامش و رفاه» است. به گفته «گلوبال‌تایمز» دولت چین جلوی یک «فاجعه عظیم» را گرفته‌است.

گی مک‌داگل، معاون کمیته مقابله با تبعیض نژادی ملل متحد، روز شنب گفته بود ۱.۱ میلیون نفر در «اردوگاه‌های بازآموزی» شین‌جیانگ نگه‌داری شده و یا هنوز نگه‌داری می‌شوند. این رقم چیزی در حدود ۱۰ درصد کل جمعیت ایغور‌های بالغ در این منطقه است. به گفته خانم مک‌داگل ۲.۲ میلیون نفر دیگر نیز «مجبور به حضور در اردوگاه‌های باز‌آموزی نامحصور» شده‌اند.

«گلوبال‌تایمز» کشورهای غربی را متهم به فرافکنی کرده و در بخشی دیگر از مقاله‌اش می‌گوید منطقه شین‌جیانگ «جایی برای عقاید عمومی مخرب غرب ندارد».

وزارت خارجه چین هنوز واکنشی به گزارش هیئت ملل متحد نشان نداده‌است.

با استفاده از آسیای آزاد، گلوبال‌تایمز، رویترز|ت.ت
XS
SM
MD
LG