لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

مقام‌های آمریکایی: چین از تعهداتش عدول کرده، تعرفه‌ها افزایش می‌یابند


ترامپ و شی، رهبران آمریکا و چین، در جریان دیدار نوامبر ۲۰۱۷
ترامپ و شی، رهبران آمریکا و چین، در جریان دیدار نوامبر ۲۰۱۷

در حالی‌که چین از ایالات متحده خواسته در مذاکرات تجاری «مصالحه کند»، مقام‌های آمریکایی می‌گویند پکن از تعهداتی که داده بود «عدول کرده‌» و افزایش تعرفه‌ها بر ۲۰۰ میلیارد کالای چینی روز جمعه اجرایی خواهند شد.

روز یک‌شنبه، در حالی‌که قرار بود هیئتی از چین برای مذاکرات رهسپار واشینگتن شود، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در توئیتر خود نوشت تعرفه‌های ۱۰ درصدی ۲۰۰ میلیارد کالا «روز جمعه» به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و بیش از ۳۲۰ میلیارد دلار کالای وارداتی دیگر از چین نیز «به‌زودی» با ۲۵ درصد تعرفه روبه‌رو خواهند شد.

این پست آقای ترامپ در توئیتر فورا بر بازار‌های سهام و بهای نفت موثر افتاد و به کاهش ارزش‌ها آن‌ها انجامید.

رابرت لایتایزر، نماینده ویژه تجارت و بازرگانی ایالات متحده، گفته کشورش قصد ندارد در حال حاضر از مذاکرات تجاری با چین کناره‌گیری کند، اما «با فرارسیدن روز جمعه، افزایش تعرفه‌ها اجرا خواهند شد».

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، بدون ارائه جزئیات مشخصی گفته اواخر هفته «اطلاعات تازه‌ای» از چین رسیده که نشان می‌دهد پکن در حال عدول از تعهدات پیشین خود است.

مقام‌های ارشد بازرگانی کاخ سفید به رویترز گفته‌اند «عدول چین از برخی تعهدات اساسی» خود سبب شده تا رئیس‌جمهوری آمریکا موضوع افزایش تعرفه‌ها را دوباره به میان بکشد.

ترامپ از منتقدان سرسخت نحوه داد و ستد بین چین و آمریکا است و تعرفه‌ها و تراز بازرگانی بین دو کشور را «غیرعادلانه» می‌داند. دولت او شدیدا به آنچه «سرقت مالکیت فکری و معنوی» محصولات آمریکایی توسط چین می‌نامد، نیز اعتراض کرده‌است.

پکن اما این انتقادها را رد کرده و می‌گوید «جنگ تجاری» بین دو کشور به زیان هر دو و دیگر کشورهای جهان است، هرچند هشدار داده در نهایت «آمادگی» ورود به چنین جنگی را دارد.

رسانه‌های دولتی چین به نقل از وزارت خارجه آن کشور گفته‌اند چین خواستار آن است که دو کشور در «میانه راه» مذاکرات تجاری دیدار کنند تا «برپایه احترام متقابل»، نتیجه‌ای «برد-برد» برای هر دو به دست آید.

وزارت خارجه چین در عین حال گفته سفر هیئت این کشور به آمریکا لغو نشده‌است.

نشریه دولتی «چاینا دیلی» به نقل از کارشناسان خود می‌گوید «هر دو طرف باید دست به مصالحه بزنند، یا حل و فصل مسائلی که در حال حاضر راه‌حلی برای آن‌ها پیدا نشده، به تعویق بیافتند».

وینست چان رئیس راهبردهای تجاری چین در مرکز کردیت سوئیس به چاینا دیلی گفته در صورتی که توافقی به دست نیاید «افتصاد جهان با شوک بزرگی روبه‌رو خواهد شد».

وزیر خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه گفته است واکنش بازارها تاثیری بر اراده آمریکا در جریان مذاکرات تجاری ندارد.

رویترز، چاینادیلی، اسوشیتدپرس|ت|خ
XS
SM
MD
LG