لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

دولت چین اجازه انجام آزمایش‌های بالینی واکسن احتمالی کرونا را صادر کرد


پرسنل امدادی و درمانی در شهر ووهان، استان هوبی چین
پرسنل امدادی و درمانی در شهر ووهان، استان هوبی چین

پس از آغاز آزمایش‌های بالینی یکی از واکسن‌های احتمالی برای مقابله با ویروس کرونای جدید در آمریکا، گزارش‌ها حاکی‌ست دولت چین نیز به پژوهشگران اجازه داده آزمایش‌های بالینی خود را آغاز کنند.

رویترز به نقل از «پیپل دیلی» می‌گوید، پژوهشگران آکادمی علوم پزشکی نظامی، اجازه یافته‌اند تا آزمایش‌های بالینی روی واکسن احتمالی را آغاز کنند. البته آزمایش‌های اولیه واکسن‌ها، گامی اولیه است و حتی در صورتی که نتیجه‌بخش باشند و عوارض جانبی نداشته باشند، همچنان ماه‌ها طول خواهد کشید تا به تولید انبوه برسند.

با این حال بسیاری از پژوهشگران تاکید دارند در شرایط فعلی، تمهیدات اجتماعی، مانند فاصله‌گیری‌ها، قرنطینه و کاستن از روند شیوع ویروس، باید همزمان با تلاش‌ها برای یافتن واکسن صورت گیرد.

آکادمی علوم پزشکی نظامی وابسته به «ارتش آزای‌بخش خلق چین» است.

این آکادمی با وجود این‌که بخشی از مهم‌ترین نهاد نظامی حکومت چین است، اما طی سال‌‌های گذشته، و در روند مقابله با شیوع برخی دیگر ویروس‌ها و بیماری‌ها، مانند سارس و ابولا نقش داشته‌است.

دولت مرکزی در پکن در عین حال ارتش را در خط مقدم مقابله با ویروس در شهر ووهان و استان هوبی قرار داد.

چین البته با انتقادهایی گسترده در زمینه آغاز مقابله با ویروس کرونای جدید روبه‌رو است؛ از جمله خاموش کردن صدای شماری از پژوهشگران و پزشکانی که پیش از شیوع گسترده، از بازگشت ویروسی شبیه سارس خبر داده بودند.

با این حال در حال حاضر شیوع ویروس در چین به طور مشخصی کنترل شده و در عین حال اجازه داده نشد تا سارس-۲ به شکل گسترده‌ای به دیگر استان‌ها و شهرها سرایت کند.

تلاش‌ها برای ساخت واکسن توسط آکادمی علوم پزشکی ارتش چین به ماه‌های پیش باز می‌گردد.

پیشتر گزارش شده بود که ژنرال چن وئی، یکی از پژوهشگران آکادمی علوم پزشکی ارتش، مسئول تیم حاضر در شهر ووهان است. تلویزیون دولتی سی‌سی‌تی‌وی نیز گفته بود خانم چن و همکارانش از همان ماه ژانویه در تلاش برای ساخت واکسن مقابله با کووید-۱۹ بودند.

رویترز می‌گوید جزئیات مربوط به فاز اول آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد که تست واکسن روی ۱۰۸ نفر در زمانی بین ۱۶ مارس و ۳۱ دسامبر صورت می‌گیرد.

علاوه بر آکادمی علوم پزشکی چین، شرکت زیست‌فناوری هنگ‌کنگی «کان‌سینو بیولوژیکس» نیز در آزمایش‌ها همکاری می‌کند.

در هفته جاری آزمایش مشابهی نیز در ایالات متحده آغاز شد.

یک مقام دولت آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که نخستین مرحله از آزمایش بالینی واکسنی علیه ویروس کرونای جدید از روز دوشنبه ۲۶ اسفند در آن کشور آغاز می‌شود. در آمریکا این موسسه ملی سلامت، از نهادهای مرتبط به وزارت بهداشت و خدمات انسانی است، که هزینه انجام آزمایش‌ها را برعهده دارد.

منابع: رویترز، سی‌سی‌تی‌وی، پست هنگ‌کنگ، اسوشیتدپرس
XS
SM
MD
LG