لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

بالاگرفتن تنش میان چین و تایوان؛ هشدار پیونگ‌یانگ به «بی‌پروایی‌ها» در شبه‌جزیره کُره


چین و کره شمالی روز پنج‌شنبه، ۱۷ فروردین، نسبت به نزدیکی با غرب، از سوی حکومت‌هایی که با آنها روابط خصمانه دارند، با لحنی تُند هشدار دادند.

چین قول داد «گام‌های قهرآمیز» را پس از دیدار رئیس‌جمهور تایوان با رئیس کنگره آمریکا بردارد. کره شمالی نیز رزمایش جدید کره جنوبی و آمریکا را عامل تشدید تنش تا سرحد «یک جنگ هسته‌ای» نامید.

دولت پکن در بیانیه روز پنج‌شنبه تصریح کرد که دیدار رئیس کنگره آمریکا با رئیس‌جمهور تایوان حاکی از آن است که آمریکا «وارد جاده‌ای نادرست و خطرناک» شده است.

کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، در دیدار روز ۱۶ فروردین با تسای اینگ‌ون، رئیس‌جمهور تایوان که به واشینگتن سفر کرده، گفت حمایت آمریکا از تایوان در برابر ادعاهای چین علیه حاکمیت تایوان، «قاطع، تزلزل‌ناپذیر و دوجناحی است».

رئیس‌جمهور تایوان نیز گفت «حمایت بی‌دریغ (آمریکا) به تایوان اطمینان می‌دهد که این کشور منزوی نیست.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس مجلس نمایندگان و رئیس‌جمهور تایوان در سخنان خود احتیاط و دقت زیادی نشان دادند «تا از تشدید تنش‌های غیرضروری جلوگیری کنند».

دولت جو بایدن نیز گفته است که «هیچ چیز تحریک‌آمیزی» در سفر رئیس‌جمهور تایوان به آمریکا وجود ندارد.
با این حال، وزارت خارجه چین در بیانیه خود گفت که «اقدامات قاطع و قهرآمیز برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی» در راه است.

یک نهاد ویژه دولتی چین که مسئول امور «چین تایپه» (تایوان) است، اعلام کرد که «اقداماتی قاطع» برای «مجازات جدایی‌طلبان» انجام خواهد شد.

دیدارهای متقابل میان مقامات کنگره با مسئولان ارشد تایوان از پس از سفر سال گذشته نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، افزایش یافته است. این هفته نیز مایکل مک‌کال، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و هشت قانون‌گذار دیگر آمریکایی در یک سفر سه روزه به تایوان رفته‌اند.

در این میان، وزیر دفاع تایوان شامگاه چهارشنبه خبر داد که در «وضعیت حساس منطقه»، ناو هواپیمابر چینی «شاندونگ» در آب‌های واقع در ۳۷۰ کیلومتری مرز شرقی تایوان مستقر شده است.

چین تایوان را بخشی از خاک خود، و خانم تسای اینگ‌ون و حزب حاکم او (حزب «پیشروی دموکرات») را «جدایی‌طلب» معرفی می‌کند. بحران میان چین و تایوان از ۷۴ سال پیش به دنبال جنگ داخلی خونین ادامه یافته است.

به نوشته آسوشیتدپرس، سیاست آمریکا در حمایت از تایوان یک ابهام راهبردی دارد؛ واشینگتن هرگز به صراحت نگفته است که آیا در صورت حمله چین به تایوان، از این جزیره حمایت نظامی خواهد کرد یا نه.

هشدار کره شمالی به «اقدامات تهاجمی»
همزمان، رسانه دولتی کره شمالی روز ۱۷ فروردین اعلام کرد که مانورهای نظامی جاری مشترک آمریکا و کره جنوبی، «بی‌پروایی نظامی» است که «همه مرزهای پیشین را رد کرده» و با «اقدامات تهاجمی» کره شمالی پاسخ خواهد گرفت.

به گزارش رویترز، رسانه دولتی کره شمالی در تفسیری نوشت که رزمایش‌های آمریکا و کره جنوبی و استقرار قوای بیشتر آمریکایی در شبه‌جزیره کره ،«منطقه را به‌شدت انفجاری کرده است».

وزارت خارجه کره جنوبی نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشور و آمریکا به کره شمالی هشدار داده‌اند که بهای تحریکات خود را خواهد پرداخت.

کره شمالی در دوره اخیر با گسترش تحرکات نظامی، از جمله از کلاهک‌های هسته‌ای جدیدتر و کوچک‌تر خود رونمایی کرده، یک موشک بالیستیک تازه را شلیک کرده که ظاهرا" از توان رسیدن به آمریکا هم برخوردار است و پهپاد تهاجمی زیرآبی با توان حمل سلاح هسته‌ای برای انفجار عظیم در بنادر و در آبهای دریا علیه اهداف خصم را آزمایش کرده است.

اما بیانیه رسانه دولتی کره شمالی در روز پنج‌شنبه مدعی است که پیونگ‌ یانگ «هنوز تمامی توان دفاعی خود را رونمایی نکرده است».

چین در حالی که بر سر تایوان با آمریکا درگیری دارد، عمدتا" متحد کره شمالی در برابر کره جنوبی و ژاپن نیز محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG