لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

چین هشدار داد در قبال تایوان و جزایر دریای جنوب آماده اقدام نظامی است


وی فنگه، نخستین وزیر دفاع چین در نشست شانگری‌-لا در سنگاپور طی ۱۱ سال گذشته است
وی فنگه، نخستین وزیر دفاع چین در نشست شانگری‌-لا در سنگاپور طی ۱۱ سال گذشته است

وزیر دفاع چین هشدار داده‌است کشورش آماده دست زدن به اقدام نظامی در قبال مسائل مورد اختلاف با آمریکا و دیگر کشورها در مورد تایوان و جزایر دریای جنوب چین است.

وی فنگه، وزیر دفاع چین، صبح یک‌شنبه ۱۲ خرداد در «نشست امنیت آسیا: گفت‌وشنود شانگری-لا» گفته اگر کسی بخواهد تایوان را از چین «جدا کند»، چین «تا آخر خواهد جنگید».

ژنرال وی گفته «هرکسی خطر کند و از خطوط قرمز بگذرد، ارتش آزادی‌بخش خلق، به‌شکل قاطع دست به اقدام خواهد زد و تمامی دشمنان را شکست خواهد داد».

ارتش آزادی‌بخش خلق، نام رسمی ارتش جمهوری خلق چین است.

وزیر دفاع چین افزوده «همان‌طور که آمریکا جدایی‌ناپذیر است، چین هم جدایی‌ناپذیر است».

پکن حاکمیت مستقل دولت «جمهوری چین»، یا تایوان، را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را استانی از جمهوری خلق چین می‌داند. با این حال تایوان که کشوری دمکراتیک به‌شمار می‌رود، عملا به‌طور مستقل توسط دولتی انتخابی و نهادهای مجزای قضائی و قانون‌گذاری اداره می‌شود.

دولت تایوان پس از شکست ملی‌گرایان چین، یا کومین‌تانگ‌ها‌، در جریان جنگ با مائوئیست‌ها، و راهی‌شدن آن‌ها به این جزیره در جنوب‌شرق سرزمین اصلی چین، شکل گرفت. تا سال‌ها بعد بسیاری کشورها، تایوان را نماینده قانونی ملت چین می‌دانستند، اما با عادی‌شدن روابط پکن و غرب در حال حاضر تقریبا همه آن‌ها، به جز چند کشور، جمهوری خلق چین را به رسمیت می‌شناسند.

بسیاری از کشورها از جمله آمریکا دفاتر فرهنگی، اقتصادی در تایپه دارند که کار همان سفارت‌خانه و کنسولگری را انجام می‌دهد.

وزیر دفاع چین که نخستین وزیر دفاع این کشور طی ۱۱ سال گذشته در «گفت‌وشنود شانگری-لا» است، در مورد جزایر مورد اختلاف در دریای جنوب چین نیز تهدید به واکنش نظامی کرده‌است.

وی فنگه گفته «چین تا زمانی که هدف حمله قرار نگیرد، حمله نخواهد کرد»، اما در صورتی که منافعش تهدید شود از دست‌زدن به اقدام نظامی خودداری نخواهد کرد.

او از ساخت‌وسازها در این دریا، که با انتقادهای آمریکا و دیگر کشورهای جنوب‌شرق آسیا روبه‌رو شده، حمایت کرد و گفت «حق» پکن است که در این مناطق «تاسیسات محدود دفاعی» داشته باشد.

مجموعه‌ای از کشورها در شرق و جنوب شرق آسیا در مورد حاکمیت ملی بر جزایر مختلف اختلاف نظر دارند.

یک روز پیش از سخنرانی وزیر دفاع چین، پاتریک شاناهان، همتای آمریکایی او در مورد رفتار پکن با همسایگانش هشدار داده بود.

آقای شاناهان در «گفت‌وشنود شانگری-لا» در سنگاپور گفته ایالات متحده برای دفاع از متحدان آسیایی خود به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته و جدید نظامی روی خواهد آورد.

شاناهان گفته «چین می‌تواند، و باید، با دیگر کشورهای منطقه روابط سازنده داشته باشد… ولی رفتارهایی که حق حاکمیت ملی کشورهای دیگر را هدف گرفته‌اند و نشان‌دهنده عدم اعتماد به نیت‌های چین هستند، باید پایان یابند».

ایالات متحده و چین، با چالش‌هایی در مذاکرات تجاری روبه‌رو شده‌اند و این چالش‌ها بار دیگر به گمانه‌زنی‌ها در مورد وقوع یک «جنگ تجاری» تمام‌عیار دامن زده‌است. همزمان ایالات متحده در ماه‌ها و هفته‌های اخیر اقدام به اعزام شناور و ناو به مناطقی کرده که معمولا حساسیت و واکنش چین را در پی‌ دارد؛ برای نمونه گذر شناورها از تنگه تایوان.

ناوگان دریایی آمریکا در اقیانوس آرام می‌گوید گذر شناورهای این نیرو از مناطقی مانند تنگه تایوان «نشان‌دهنده تعهد آمریکا به هند-آرام آزاد و باز است». چین اما حضور آمریکا را به‌مانند حضور یک کشور خارجی در منطقه توصیف کرده و دلایل واشینگتن مبنی بر «آزادی دریانوردی» را رد می‌کند.

هند-آرام (ایندو پاسیفیک)، منطقه‌ای جغرافیایی‌ست که بخش‌هایی از آب‌های اقیانوس هند و اقیانوس آرام را به هم پیوند می‌دهد. بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا در این منطقه آبی قرار دارند.

«نشست امنیت آسیا: گفت‌وشنود شانگری-لا»، نشستی بین‌دولتی در سنگاپور و متمرکز بر مسائل امنیتی است، که با مدیریت «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» برگزار می‌شود.

رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه/ت
XS
SM
MD
LG