لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

چین سه فضانورد را به ایستگاه فضایی خود فرستاد


فضاپیمای شنژو-۱۲ با موشک «لانگ مارچ ۲ اف» راهی ایستگاه فضایی چین شد.
فضاپیمای شنژو-۱۲ با موشک «لانگ مارچ ۲ اف» راهی ایستگاه فضایی چین شد.

چین روز پنجشنبه ۲۷ خردادماه سه فضانورد را با یک فضاپیما به ايستگاه فضايي در حال ساخت خود در مدار زمین فرستاد.

به گزارش رویترز این سه فضانورد چینی لحظاتی پس از ساعت ۹:۲۲ دقیقه بامداد روز پنجشنبه با فضاپیمای شنژو-۱۲ با موشک «لانگ مارچ ۲ اف» از مرکز فضایی جیوکوان در صحرای گُبی راهی فضا شدند.

پس از حدود ۱۰ دقیقه موشک «لانگ مارچ ۲ اف» به مدار رسید و فضاپیمای شنژو-۱۲ از این موشك جدا شد. تلویزیون دولتی چین به طور زنده این لحظات را نشان داد. مهندسان و متخصصان پس از جدا شدن شنژو-۱۲ از موشک٬ بپا خواسته و شروع به دست زدن و تشویق کردند.

تلویزیون دولتی چین سپس تصاویر زنده‌ای از داخل شنژو-۱۲ و از سه فضانورد چینی پخش کرد که در حال دست تکان در مقابل دوربین بودند.

دوربین‌های خارج از این فضاپیما نیز تصاویر زنده‌ای از زمین را پخش می‌کردند.

ژانگ ژیفن، مدیر مرکز پرتاب ماهواره‌ای جیوکوان در این خصوص گفته است، پانل‌های خورشیدی با موفقیت باز شدند و اکنون ما اعلام می‌کنیم که ماموریت شنژو-۱۲ با موفقیت کامل انجام شد.

شنژو-۱۲ سومین مأموریت از ۱۱ مأموریتی است که برای تکمیل نخستین ایستگاه فضایی چین «تیانهه» در مدار زمین نیاز است. چهار ماموریت از این ۱۱ ماموریت‌ها را فضاپیماهای سرنشین دار انجام خواهند داد و شنژو -۱۲ نخستین مورد از این چهار ماموریت بود.

کار ایستگاه تیانهه از ماه آوریل آغاز شده است. ساخت این ایستگاه فضایی نقطه عطفی در برنامه فضایی چین محسوب می‌شود.

قرار است فضانوردان چینی یعنی نی هایشنگ، ۵۶ ساله، لیو بومینگ ، ۵۴ ساله، و تانگ هانگبو ، ۴۵ ساله به مدت سه ماه در نخستین ایستگاه فضایی این کشور در مدار زمین کار و فعالیت کنند.

این نخستین ماموریت فضایی فضانوردان چینی پس از تقریبا پنج سال است.

چین در سال ۲۰۰۳ برای اولین بار یک فضاپیمای حامل سرنشین را به فضا پرتاب کرد و پس از روسیه و آمریکا تنها کشور جهان است که تاکنون توانسته چنین ماموریتی را انجام دهد.

در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ چین اولین فضاپیماهای پژوهشی خود را به مدار کره ماه فرستاد و احتمال دارد که تا سال ۲۰۲۲ مرکز فضایی خود را در سطح کره ماه احداث کند و از آن پس برای رفت‌وآمد به این سیاره از موشک‌های فضاپیمایی که قابلیت پرواز مجدد دارند، استفاده کند.

XS
SM
MD
LG