لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

«محدود شدن بیشتر» روابط بانکی چین، مالزی و دبی با ایران


یک عضو اتاق بازرگانی ایران از «محدود شدن» بیشتر روابط بانکی چین با ایران و همچنین از مسدود شدن حساب‌های بانکی بازرگانان ایرانی در دُبی و مالزی خبر داد.

علی شریعتی روز سه‌شنبه (۲۳ آبان)، این اظهارات را در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا بیان کرده‌است.

وی این امر را با سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به این چین مرتبط دانست اما توضیح بیشتر یا مدرکی در این ارتباط ارائه نداد.

بنا بر گزارش خبرگزاری کار ایران، عضو اتاق بازرگانی ایران گفته است که «چین از هفته‌ها پیش روابط بانکی خودش را با ما محدود کرده بود. خصوصاً با سفر ترامپ به این کشور این، امر شدت گرفته» است.

آقای شریعتی افزوده که علاوه بر این، بانک‌های مالزی «از چند روز پیش به برخی بازرگانان و حتی دانشجوهای ایرانی اعلام کردند که نمی‌توانند به آنها خدمات بانکی ارائه کنند.»

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به بسته شدن حساب‌های بانکی بازرگانان ایرانی در دبی، مالزی و چین در روزهای اخیر، «نقل و انتقالات بانکی» را «مهم‌ترین معضل» ایران عنوان کرده‌است.

به گفته این مقام مسئول، با گذشت دو سال از امضای توافقنامه برجام، «هنوز مشکلات بانکی برای بازرگانان ایرانی حل نشده‌است و بیشتر بانک‌های بزرگ جهان حاضر به قبول ریسک تجارت با ایران نیستند.»

شریعتی یکی از محورهای گفت‌وگو میان بازرگانان ایران با هیئت ۷۰ نفره اروپایی که به تهران سفر کرده را نیز همین موضوع عنوان کرده‌است.

وی افزوده که حل نشدن مشکلات بانکی میان ایران و غرب، «هم بازرگانان اروپایی و هم بازرگانان ما را درگیر خودش کرده‌است.»

پیشتر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفته بود هدف رئیس‌جمهور آمریکا از ارائه راهبرد تازه این کشور در قبال ایران، مداخله و اختلال در روابط تجاری اروپا با تهران نیست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته بود وی هیچ مخالفتی ندارد که آلمان و فرانسه به تجارت خود با ایران ادامه دهند و «از این کشور پول در بیاورند.»

وی اواخر مهرماه سال جاری به برنامه «ساندی مورنینگ فیوچرز» شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت: «به آنها گفتم به پول درآوردن از ایران ادامه دهید. نگران نباشید. فقط به پول درآوردن از ایران ادامه بدهید».

این در حالی است که وزیر امور خارجه آمریکا در ریاض گفته بود ایالات متحده «امیدوار» است که شرکت‌ها و کشورهای اروپایی «به آمریکا که یک ساختار تحریمی ایجاد کرده‌است بیپوندند».

به دنبال تعلیق تحریم‌ها علیه ایران از ژانویه سال ۲۰۱۶ روابط تجاری ایران و اروپا آغاز شده‌است. بسیاری از شرکت‌های اروپایی از جمله در حوزه خودروسازی و انرژی با ایران وارد معامله شده‌اند.

برخی دیگر نیز شروع به سرمایه‌گذاری در ایران کرده یا صادرات خود به ایران را از سر گرفته‌اند، به طوری که حجم دادوستد بازرگانی اروپا با ایران به دو برابر رسیده و سال گذشته، ۱۶ میلیارد دلار اعلام شد.

بر پایه گزارش ۲۷ مهرماه سال جاری روزنامه وال‌استریت جورنال، با این حال تلاش برای بازسازی روابط تجاری قدیمی با ایران از سوی همه کشورها و واحدهای تجاری آغاز نشده‌است؛ از جمله بسیاری از بانک‌های بزرگ اروپایی به دلیل جریمه‌های چند میلیون دلاری که آمریکا به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران، آنها را مجبور به پرداخت آن کرد، علاقه‌ای به برقراری دوباره رابطه بازرگانی با ایران ندارند.

مقام‌های اروپایی در جستجوی گزینه‌هایی برای محافظت از شرکت‌های خود در مقابل تحریم‌های فعلی یا جدید آمریکا علیه ایران هستند.

XS
SM
MD
LG