لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

افشاگری نماینده مجلس: خودروهای چینی ۱۰ برابر قیمت به مردم فروخته می‌شود


 ایران پارسال بیش از ۲.۱ میلیارد دلار واردات قطعات وسایل نقلیه داشته که همگی از چین تأمین شده است
ایران پارسال بیش از ۲.۱ میلیارد دلار واردات قطعات وسایل نقلیه داشته که همگی از چین تأمین شده است

یک نماینده مجلس با انتقاد از کیفیت خودروهای تولید داخل، گفته است قیمت واقعی خودرو‌های چینی که در ایران عرضه می‌شود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان است، اما آنها را در بازار ۳ میلیارد تومان می‌فروشیم.

لطف‌الله سیاهکلی روز چهارشنبه ۳۱ خرداد در نشستی در «اندیشکده حکمرانی شریف» گفت که قیمت واقعی خودروهای یاد شده ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان است و با قیمت ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان وارد کشور می‌شود، اما در بازار به ۳ میلیارد تومان عرضه می‌شود.

او در ادامه اظهاراتش همچنین گفت که مردم به راحتی با جستجوی ساده اینترنتی متوجه می‌شوند که قیمت واقعی خودروهای چینی چیست.

آقای سیاهکلی در ادامه این سوال را مطرح کرده که «این از کجای قاعده حکمرانی تبعیت می‌کند؟»

این نماینده گفته که «دنیا کوچک شده است. شما امروز نمی‌توانید به مردم ایران بگویید که زندگی و امکانات خود را با مردم دیگر کشورها قیاس نکنند. نمی‌توانید بگویید که قیمت و کیفیت خودرو خود را با خارجی‌ها قیاس نکند».

با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، ایران طی سال‌های گذشته تنها قطعات خودروهای چینی وارد و مونتاژ و طی چند ماه گذشته نیز تنها خودروهای چینی وارد کرده است.

شرکت‌های چینی نیز برخلاف اظهارات مقامات ایران در زمان خروج شرکت‌های خودروسازی غربی از ایران به خاطر تحریم‌ها، تاکنون علاقه‌ای برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی در ایران نداشته و تنها قطعات یا خود خودرو به ایران می‌فروشند.

بر اساس آمارهای اتاق بازرگانی تهران، ایران پارسال بیش از ۲.۱ میلیارد دلار واردات قطعات وسایل نقلیه داشته است که همه آن از چین تأمین شده است. این رقم معادل ۱۶ درصد از کل واردات ایران از چین در سال ۱۴۰۱ است.

چنین رقم چشمگیری در قطعه‌فروشی وسایل نقلیه به ایران در سال گذشته در حالی است که آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد وارداتش از ایران در پنج ماه ابتدایی سال جاری میلادی را ۴۰.۵ درصد نسبت به دور مشابه پارسال کاهش داده است.

اما صادرات خود چین به ایران در دوره یاد شده بیش از ۴۱ درصد جهش داشته است.

چین طی پنج ماه گذشته بیش از ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات به ایران داشته و تنها ۱.۹ میلیارد دلار واردات از ایران انجام داده است. چنین شکاف بزرگی در تجارت دوجانبه غیرنفتی دو کشور تاکنون سابقه نداشته است.

با توجه با اینکه گمرک چین، از سه سال پیش واردات نفت و محصولات نفتی از ایران را در آمارهایش نمی‌گنجاند، سقوط بالای چهل درصدی صادرات ایران به چین نشان می‌دهد که این کشور واردات محصولات غیرنفتی ایران را به شدت کاهش داده است.

سهم ایران از تجارت خارجی چین در پنج ماه گذشته کمتر از سه دهم درصد بوده است.

با استفاده از گزارش‌های ویدئو سخنرانی سیاهکلی، اتاق بازرگانی تهران، گمرک چین و رادیو فردا؛ د.خ/ ب.ب
XS
SM
MD
LG