لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

سی‌آی‌ای برای مقابله با نفوذ فزاینده چین یک گروه کاری تشکیل می‌دهد


سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سی‌آی‌ای) روز پنجشنبه ۱۵ مهر اعلام کرد که به عنوان بخشی از سیاست عمومی دولت ایالات متحده به منظور مقابله با نفوذ چین یک گروه کاری ارشد برای این کشور تشکیل می‌دهد.

این تشکیلات یکی از چندین گروه کاری ویژه این نهاد اطلاعاتی خواهد بود که جلسات هفتگی آن در سطح مدیران ارشد، استراتژی در قبال چین را تنظیم می‌کند.

سی‌آی‌ای افزود که تعداد کارمندان مسلط به زبان چینی را افزایش می‌دهد و یک مرکز عملیاتی دیگر برای تمرکز روی فناوری‌های جدید و موضوعات جهانی همچون چالش‌های زیست محیطی و بهداشت جهانی تشکیل خواهد داد.

دولت جو بایدن اعلام کرده است که سیاست‌ آن در قبال چین مقابله با اقدامات تعرضی پکن در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی و در عین حال تلاش برای همکاری با این کشور در عرصه‌هایی نظیر تغییرات اقلیمی و بحران هسته‌ای کره شمالی است.

مقامات ارشد دولت آمریکا بارها تاکید کرده‌اند که واشینگتن ضمن تداوم مقابله با تهدیدهای تروریستی اولویت اصلی خود را مقابله با چین می‌‌داند.

چین به دلیل پنهان‌کاری حزب کمونیست آن کشور، وسعت نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی و توسعه سریع فناوری‌های پیشرفته، برای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا چالش بزرگی است.

ویلیام برنز، مدیر سی‌آی‌ای، روز پنجشنبه حکومت چین را «مهم‌ترین تهدید ژئوپلیتیک برای آمریکا در قرن بیست‌ویکم» توصیف کرد.

آقای برنز افزود: «سی‌آی‌ای در طول فعالیت خود با هر چالشی که در برابر ما قرار گرفته مقابله کرده است. ما اکنون با دشوارترین چالش ژئوپلیتیک خود در دوران رقابت قدرت‌های بزرگ مواجه هستیم و سی‌آی‌ای در خط مقدم این اقدامات خواهد بود».

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سازماندهی جدید خود مراکز عملیاتی ایران و کره شمالی را در گروه‌های کاری ویژه‌ای که این بخش از مناطق جهان را پوشش می‌دهند ادغام خواهد کرد. مراکز عملیاتی ویژه ایران و کره شمالی در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ایجاد شده بود.

سی‌آی‌ای در عین حال قصد دارد با تسریع بررسی پیشینه داوطلبان پیوستن به این نهاد، روند یاد شده را به شش ماه کاهش دهد.به علاوه، به منظور استفاده بهتر از روش‌های رایانه‌ای پیشرفته، برای نخستین بار یک مدیر ارشد فناوری را در ساختار رهبری خود تعیین خواهد کرد.

واشینگتن به طور علنی دولت چین را به عدم همکاری برای یافتن منشاء ویروس کرونا و مشارکت در حملات سایبری به زیرساخت‌ها و شبکه‌های حساس آمریکا متهم کرده است. پکن ضمن رد این اتهامات، روی ناکامی‌های اطلاعات آمریکا در موارد گذشته و سقوط حکومت مورد حمایت واشینگتن در کابل انگشت گذاشته است.

جنگ تجاری چند سال اخیر بین دو اقتصاد بزرگ جهان، نحوه رفتار حکومت چین با اقلیت‌های قومی و دینی بویژه مسلمانان اویغور و توسعه‌طلبی چین در آسیای شرقی مناسبات واشینگتن و پکن را متلاطم کرده است.

در هفته‌های اخیر نیز موارد رخنه جنگنده‌های چینی به حریم هوایی تایوان متحد مهم آمریکا در منطقه افزایش یافته است.

یک مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه گفت قرار است روسای‌جمهوری چین و آمریکا تا قبل از پایان سال جاری به صورت مجازی با هم دیدار و گفت‌وگو کنند.

کمیته امور امنیتی و اطلاعاتی مجلس سنا از تغییر سازماندهی در سی‌آی‌ای و تشکیل گروه کاری ویژه چین استقبال کرد. سناتور مارک وارنر، رئیس دمکرات این کمیته، در بیانیه‌ای گفت: «تهدیدها علیه آمریکا تغییر کرده است و نهادهای امنیتی باید خود را با تهدیدهای جدید انطباق دهند».

مارکو روبیو، عضو جمهوریخواه این کمیته، نیز گفت: «تهدیدهای چین واقعی و در حال افزایش هستند. تمامی بخش‌های حکومت آمریکا باید ساختار و عملکرد خود را با این رقابت جدید انطباق دهند».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG