لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

رئیس سی‌آی‌ای: ایران هنوز تصمیم به ازسرگیری برنامه تولید سلاح هسته‌ای نگرفته است


رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) ضمن ابراز نگرانی از گزارش‌ها درباره افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران گفت که با این حال واشینگتن شاهدی دال بر این که جمهوری اسلامی تصمیم به ازسرگیری برنامه خود برای تولید سلاح هسته‌ای گرفته باشد، در دست ندارد.

شبکه خبری سی‌بی‌اس شامگاه شنبه ۶ اسفند تبلیغ گفت‌وگوی ویژه خود با ویلیام برنز را منتشر کرد که به سئوال و جوابی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران اختصاص دارد. گزارشگر در این بخش از آقای برنز می‌پرسد که آیا رهبران ایران تصمیمی برای به دست آوردن سلاح هسته‌ای گرفته‌اند و او به این سئوال پاسخ منفی می‌دهد.

ویلیام برنز در جواب می‌گوید: «بر اساس اطلاعاتی که داریم تصور می‌کنیم رهبر جمهوری اسلامی هنوز تصمیم به از سرگیری برنامه تولید سلاح هسته‌ای که به اعتقاد ما آن را در انتهای سال ۲۰۰۳ به حالت تعلیق درآوردند، نگرفته است.»

رئیس سی‌آی‌ای اما در ادامه سخنان خود به گزارش‌ها درباره افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا ۸۴ درصد خلوص اشاره می‌کند و آن را وجه دیگر قضیه می‌داند که اسباب نگرانی است.

ایران از حدود دو سال قبل اورانیوم را با خلوص ۶۰ درصد غنی می‌کند، اما خبرگزاری بلومبرگ اخیرا گزارش داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذرات اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در تاسیسات اتمی ایران کشف کرده‌اند.

غنی‌سازی تا سطح ۸۴ درصدی تنها شش درصد کمتر از میزانی است که برای تولید بمب هسته‌ای نیاز است و ویلیام برنز نیز در سخنان خود به این امر اشاره کرد.

آقای برنز اظهار داشت که ایران در غنی‌سازی اورانیوم خیلی پیش رفته است و «اگر رهبران جمهوری اسلامی بخواهند از این مرحله عبور کنند، تنها چند هفته‌ با غنی‌سازی ۹۰ درصدی فاصله دارند» که این امر «باعث افزایش نگرانی‌هاست».

ایران گزارش‌ها درباره غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم را تکذیب کرده و آن را «توطئه» نامیده است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که پشت گزارش‌های آژانس «اهداف سیاسی وجود دارد» و آژانس در پی «بد جلوه دادن چهره جمهوری اسلامی ایران است».

با استفاده از گزارش‌های شبکه خبری سی‌بی‌اس و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG