لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

بلومبرگ: بازرسان آژانس در ایران آثار اورانیوم با غنای ۸۴ درصد کشف کرده‌اند


نمایی از راکتور اراک
نمایی از راکتور اراک

خبرگزاری بلومبرگ از قول دو دیپلمات غربی گزارش داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در تاسیسات هسته‌ای ایران آثار اورانیوم با غنای ۸۴ درصد کشف کرده‌اند.

غنی‌سازی تا سطح ۸۴ درصدی تنها شش درصد کمتر از میزانی است که برای تولید بمب هسته‌ای نیاز است.

گزارش بلومبرگ که روز یکشنبه ۳۰ بهمن منتشر شد، می‌افزاید: بازرسان اکنون باید مشخص کنند آیا جمهوری اسلامی ایران عامدانه تا این حد اورانیوم را غنی‌سازی کرده یا به‌صورت ناخواسته آبشارهایی از صدها سانتریفوژ پیشرفته با سرعت چرخش بالا باعث تولید اورانیوم تا رقم بسیار نزدیک به سطح نظامی شده است.

کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۴ درصد دومین اتفاق مشکوک کشف‌شده توسط بازرسان آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران طی ماه جاری است.

آژانس پیشتر در روز ۱۲ بهمن از جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل ایجاد تغییرات اعلام‌نشده در اتصال دو مجموعه از سانتریفوژهای غنی‌سازی ۶۰ درصدی در تاسیسات غنی‌سازی فردو انتقاد کرده و گفته بود: «نحوه اتصال آن‌ها با آنچه که سازمان انرژی اتمی ایران به آژانس اطلاع داده بود، بسیار متفاوت است».

بلومبرگ می‌نویسد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال آماده‌سازی گزارش سه‌ماهه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران تا قبل از نشست روز ۱۵ اسفند شورای حکام در وین است.

به گفته یکی از دیپلمات‌ها، ایران فرم‌های لازم درباره قصد خود برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز و فردو را ارائه نکرده است.

یک دیپلمات دیگر گفته است حتی اگر مواد کشف شده به اشتباه و به‌دلیل مشکلات فنی در عملکرد آبشار سانتریفوژها انباشته شده باشد - اتفاقی که قبلا هم افتاده است - نشانگر خطر تصمیم ایران برای تولید اورانیوم بسیار غنی شده است.

در همین حال، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی به این خبر واکنش نشان داد و مدعی شد که تاکنون مبادرت به غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نکرده‌ایم.

به گزارش رسانه‌های ایران، او اظهار داشت: «وجود ذره یا ذرات بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی تولید با غنای بالای ۶۰ درصد نیست».

این مقام ایرانی، خبرگزاری بلومبرگ را به «سیاه نمایی» و «تحریف حقایق» متهم کرد و گفت: «آنچه آژانس با ایران مطرح کرده در خصوص وجود ذره یا ذراتی از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه‌برداری متداول است».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز به گزارش بلومبرگ واکنش نشان نداده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، ماه گذشته گفته بود ایران مواد هسته‌ای کافی برای غنی‌سازی بیشتر جهت تولید چند بمب هسته‌ای را در اختیار دارد و این کار تنها منوط به تصمیم سیاسی تهران است.

وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام شامل فرانسه، بریتانیا و آلمان با انتشار بیانیه مشترکی از برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و عدم همکاری آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار نگرانی کردند.

مذاکرات هسته‌ای ایران ماه‌هاست به خاطر شروط جدیدی که جمهوری اسلامی در ابتدای سال جاری خورشیدی مطرح کرد، متوقف شده و سرکوب گسترده اعتراضات مردمی نیز ادامه مذاکرات را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

آمریکا می‌گوید مذاکره بر سر احیای برجام فعلا در دستور کار نیست.

در این میان، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

او در توئیتی نوشت: «من بار دیگر بر موضع اتحادیه اروپا در مورد رفتار ایران تأکید کردم: توقف نقض حقوق بشر، توقف حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه و توقف بازداشت غیرموجه شهروندان اتحادیه اروپا».

آقای بورل در ادامه از ایران خواست که فورا با آژانس همکاری کند.

حسین امیرعبداللهیان نیز با انتشار توئیتی گفته است با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد توافق برای رفع تحریم‌ها، همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و تحولات اوکراین مذاکره کرده است.

با استفاده از گزارش‌ بلومبرگ، توئیت‌های بورل و امیرعبداللهیان، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG