لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

۲۶ میلیون دلار برای تابلوی نقاشی کشف‌شده در آشپزخانه پیرزن فرانسوی


اریک تورکن، کارشناس و ارزیاب هنری، اصالت این تابلو را تایید کرد
اریک تورکن، کارشناس و ارزیاب هنری، اصالت این تابلو را تایید کرد

یک تابلوی نقاشی با عنوان «استهزای مسیح»، از شاهکارهای چیمابوئه، روز یکشنبه پنجم آبان در یک حراجی به مبلغ ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروخته شد.

این تابلو نقاشی تا چند هفته پیش بدون آنکه شناخته‌شده باشد در آشپزخانه پیرزنی فرانسوی در یکی از شهرهای شمال فرانسه بر دیوار آویخته بود.

تابلو «استهزای مسیح» یکی از شاهکارهای چیمابوئه، نقاش ایتالیایی قرن سیزدهم میلادی و یکی از هنرمندان نامدار پیشا-رنسانس است.

این تابلو عیسی مسیح را پیش از مصلوب شدن و در بین جمعیتی نشان می‌دهد که در حال مسخره کردن و آزار او هستند.

حراجی آکتئون در شهر سانلیس فرانسه قیمت پایه این تابلو را شش‌ونیم میلیون دلار تعیین کرده بود اما تابلو در حراج روز یکشنبه به بهای بیش از ۲۶ میلیون دلار به فروش رفت.

تابلو در همان دقایق اولیه به خریداری گمنام فروخته شد.

دومینیک لو کوئان، مدیر این حراجی، با اشاره به اینکه این مبلغ رکوردی جدید برای نقاشی‌های پیش از ۱۵۰۰ میلادی محسوب می‌شود به آسوشیتدپرس گفت: با اینکه این تابلو «منحصر به فرد، باشکوه و جاودانه» است و «چیمابوئه پدر رنسانس بود» با این حال بهایی که برای آن پرداخت شد «فراتر از خيال ما بود».

به گفته او، از آنجا که این نخستین تابلوی چیمابوئه بود که به حراج گذاشته شد، کارشناسان مبنایی قطعی برای قیمت‌گذاری پایه نداشتند.

بنابر همین گزارش، «بخش اعظم» مبلغ فروش تابلو به این پیرزن تعلق خواهد گرفت.

این تابلو که ابعاد آن حدود ۲۴ در ۲۰ سانتی‌متر است، تا چندی پیش در خانه پیرزنی در شهر کومپین، در شمال فرانسه، بر دیواری بین آشپزخانه و اتاق نشیمن آویخته بود.

به نوشته رسانه‌های فرانسه، این زن از اصالت و ارزش تابلو اطلاعی نداشت و صرفا آن را به عنوان شمایلی مذهبی به دیوار آویخته بود.

چندی پیش که این پیرزن خانه خود را برای فروش قرار داد، یکی از مراجعان نظرش به این تابلو جلب شد و به او پیشنهاد کرد که تابلو را برای ارزشیابی با روش‌های فنی، از جمله استفاده از پرتو مادون قرمز، نزد کارشناسان ببرد.

جرومی مون‌کوکیل، کارشناس آثار هنری، به سی‌ان‌ان گفت اصالت این تابلو خیلی زود تایید شد.

به گفته این کارشناس، «تشخیص اینکه آیا این اثر چیمابوئه است یا نه خیلی سریع صورت گرفت. او پدر نقاشی است و ما کارش را خیلی خوب می‌شناسیم».

به باور کارشناسان، تابلوی «استهزای مسیح» به احتمال فراوان جزئی از مجموعه‌ای است که چیمابوئه حوالی سال ۱۲۸۰ میلادی کشیده است.

دیگر تابلوهای این مجموعه در حال حاضر در کلکسیونی در نیویورک و همچنین در گالری ملی شهر لندن نگهداری می‌شوند.

چیمابوئه، درگذشته به سال ۱۳۰۲ میلادی، هنرمند دوره پیشا - رنسانس بود که از او به عنوان «پدر رنسانس» نیز یاد می‌شود.

این هنرمند ساکن فلورانس در وهله نخست خالق هنر موزاییک بود و از همین رو، آثار نقاشی او اندک است. با این حال وی یکی از مهم‌ترین نقاشان ایتالیا در دوره پیشا رنسانس به شمار می‌رود.

او از سبک بیزانسی، سبک رایج در اروپای قرون وسطی، فاصله گرفت و عناصری مثل حرکت و اشکال سه‌بعدی را در سبک خود گنجاند؛ امری که بعدها جزء شاخصه‌های اصلی نقاشی غربی شد.

XS
SM
MD
LG