لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

چهره «سینمای سفارشی» در جشنواره سی و ششم فیلم فجر


ابراهیم حاتمی‌کیا در سی وششمین جشنواره فیلم فجر
ابراهیم حاتمی‌کیا در سی وششمین جشنواره فیلم فجر

دوره پرحاشیه دیگری برای جشنواره فیلم فجر این هفته به پایان رسید. در حالی که این رویداد سینمایی معمولا در هر دوره‌ با حاشیه و جنجال همراه بوده است اما حاشیه‌های دوره سی و ششم به شکل محسوسی بیش از چند دوره گذشته بود.

بحث‌انگیزترین موضوع، حضور پرتعداد فیلم‌هایی بود که با بودجه نهادهای حکومتی و نظامی ساخته شده بودند. شاخص‌ترین آنها «تنگه ابوقریب» و «به وقت شام» بودند که هر دو برنده جوایز اصلی جشنواره هم شدند. سازمان اوج وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهیه کننده این دو فیلم بود.

بالاگرفتن بحث‌ها درباره این فیلم‌ها و چند فیلم دیگر مانند «لاتاری» و «دارکوب» به تهیه کنندگی محمود رضوی چهره شاخص نزدیک به محمدباقر قالیباف، باعث طرح موضوع مستقل بودن یا نبودن سینمای ایران شد. بهرام توکلی کارگردان فیلم «تنگه ابوقریب» در نشست رسانه‌ای این فیلم گفت که سینمای مستقل در ایران وجود ندارد و به فاصله کوتاهی سینماگران دیگری چون اصغر نعیمی کارگردان فیلم «هایلایت» و مجید برزگر سازنده فیلم تقدیر شده «پرویز» به این صحبت‌ها پاسخ دادند.

مجموع اتفاقات دوره اخیر جشنواره فیلم فجر بیش از هر چیز، شدت گرفتن اختلافات میان گروه‌های مختلف سینماگران ایرانی را آشکار کرد.

در شماره تازه مجله هفتگی صحنه، اتفاقات اخیر جشنواره فیلم فجر بررسی شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:09:45 0:00
لینک مستقیم

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG