لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

پلیس فرانسه گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس را لغو کرد


تصویری آرشیوی از همایش «شورای ملی مقاومت» در پاریس
تصویری آرشیوی از همایش «شورای ملی مقاومت» در پاریس

پلیس فرانسه گردهمایی آتی «شورای ملی مقاومت ایران»، نهادی با محوریت سازمان مجاهدین خلق، را به دلیل بیم حمله به آن لغو کرد.

تصمیم پلیس فرانسه برای ممانعت از این گردهمایی در نامه‌ای به «شورای ملی مقاومت ایران» اعلام شده است. این گروه پیش از این برای تجمع هزاران نفر از هواداران خود در مرکز پاریس برای روز شنبه ۱۰ تیر ماه فراخوان داده بود.

در نامه پلیس فرانسه که خبرگزاری رویترز به آن دست یافته و امضای «لورن نونِز» رئیس پلیس پاریس را در پای خود دارد، قید شده است: «مخاطره امنیتی بسیار چشمگیری وجود دارد و از این رو این گردهمایی سالانه که از سال ۲۰۰۸، هر سال برگزار می‌شود، نباید امسال برپا شود.»

پلیس پاریس نیز ارسال چنین نامه‌ای را تأیید کرده است. این اقدام در حالی است که قدرت‌های غربی تلاش می‌کنند تنش‌ها با ایران را کاهش دهند و تنها چند هفته قبل نیز تهران چندین شهروند اروپایی، از جمله دو فرانسوی را از زندان آزاد کرد. همچنین امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، اخیرا یک گفت‌وگوی تلفنی نود دقیقه‌ای با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، داشت.

سازمان مجاهدین خلق ایران طی سال‌ها گردهمایی‌های متعددی در پایتخت فرانسه برگزار کرده که در اغلب آنها مقامات عالی سابق ایالات متحده و کشورهایی اروپایی و نیز مقامات کشورهای عربی مخالف جمهوری اسلامی حضور داشته‌اند.

شاهین قبادی از اعضای کمیته روابط خارجی شورای ملی مقاومت، در مصاحبه با رویترز، دستور پلیس فرانسه برای ممانعت از برگزاری این گردهمایی را «بی‌اعتنایی به اصول دموکراتیک، و تسلیم شدن به باج‌خواهی و گروگان‌گیری حکومت استبدادی دینی ایران» خوانده است.

«شورای ملی مقاومت ایران» نیز با صدور بیانیه‌ای حکومت ایران را به «اعمال فشار» بر دولت فرانسه متهم کرده و مدعی شده که دلیل آن «وحشت» جمهوری اسلامی از سازمان مجاهدین خلق ایران است.

این شورا تاکید کرده که از همه راه‌های حقوقی و سياسی برای رفع «ممنوعیت» برگزاری این گردهمایی سالانه اقدام می‌کند.

بلژیک، مقر اتحادیه اروپا، به تازگی اسدالله اسدی، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی و محکوم به اقدام تروریستی را با اولیویه فانده‌کاستیل، امدادگر بلژیکی زندانی در ایران، مبادله کرد. آقای اسدی متهم بود که در طراحی توطئه برای بمب‌گذاری در همایش هواداران سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۱۸ نقش داشته و به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG