لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

بحران آب در ایران؛ تجمع دوباره شهروندان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد


شماری از شهروندان استان چهارمحال و بختیاری روز چهارشنبه بار دیگر در اعتراض به طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای آب، در شهرکرد تجمع کردند.

آن‌ طور که خبرگزاری‌های داخل ایران گزارش کرده‌اند، جمعیت قابل توجهی از شهروندان این استان، از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه، سوم آذر، در میدان امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد، مرکز چهار محال و بختیاری جمع شده‌اند.

مهم‌ترین طرح‌هایی که تجمع‌کنندگان در شهرکرد به آن معترض هستند، طرح انتقال آب از طریق تونل گلاب و حفر تونل بهشت‌آباد است.

طرح انتقال آب بهشت‌آباد عنوانی است که برای طرح انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران به کار برده می‌شود. طبق برآوردهای انجام شده، قرار بود با اجرای این طرح، سالانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از استان چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران منتقل شود.

تونل آب گلاب نیز طرحی است که از سال ۸۴ برای تامین آب کاشان پیش‌بینی شده است.

در اقدامی کم‌سابقه، صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری اقدام به پوشش زنده بخش‌هایی از این تجمع اعتراضی کرده و گزارشگران این سازمان با «برحق» دانستن اعتراض‌ها، خواستار رسیدگی مسئولان به بحران آب در این استان و دیگر استان‌ها شدند.

به نظر می‌رسد اقدام صدا و سیما واکنشی باشد به انتقاد از این که تلویزیون حکومتی ایران پیشتر تنها اعتراضات در اصفهان را پوشش داده، اما به چهارمحال و بختیاری بی‌توجهی کرده بود.

عصر روز سی‌ام آبان و صبح روز یکم آذرماه نیز تجمعات مشابهی مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری برگزار شده بود.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

هم‌اکنون ۹۶.۱ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی است و این موضوع بر اُفت ذخایر آب زیرزمینی این استان به شدت تاثیر گذاشته است.

حسین بامیری، رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری، خبر داده که بیش از ۲۵۰ روستای این استان با تانکر و به صورت سیار آب‌رسانی می‌شود.

به گفته آقای بامیری، استان چهارمحال و بختیاری در حالی دچار بحران کم‌آبی است که «نه صنعتی دارد، نه کشاورزی غرقابی و برنج‌کاری و نه سرانه فضای سبز بالا.»

وی در عین حال آمار مورد استناد مقامات وزارت نیرو مبنی بر این که ۱۱ درصد آب کشور در این استان قرار دارد را رد کرد و گفت: «آمار برای دهه ۶۰ و ۷۰ بوده و این آب هم اکنون به حداقل رسیده است.»

خشکسالی و مدیریت ناکارمد در حوزه مدیریت آب، بسیاری از استان‌های ایران را دچار بحران کرده و پیش از شهرکرد نیز کشاورزان و شهروندان استان اصفهان، به صورت گسترده در اعتراض به این وضعیت به خیابان‌ها آمده بودند.

پاسخ مقامات مسئول در حوزه آب و انرژی به این اعتراضات، تاکنون تنها وعده‌هایی مبهم بوده است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایلنا و خبرگزاری صداوسیما/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG