لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

گرمایش زمین تولید شراب در بلژیک را چهار برابر کرده است


تحت تأثیر افزایش دما تولید شراب در نواحی شمالی اروپا افزایش یافته‌است. طبق آمارهای دولتی میزان تولید شراب در بلژیک از سال ۲۰۰۶ تا کنون چهار برابر شده و در نتیجه زمین‌های کشاورزی که به کشت انگور اختصاص می‌یابند حتی با سرعت بیشتری گسترش یافته‌است؛ ولی علاوه بر کمیت، طعم شراب نیز تغییر کرده‌است.

اتین ریگو، صاحب یک شراب‌سازی در نواحی مرکزی بلژیک که از پیامدهای تغییرات جوی و افزایش دما بهره‌مند شده، به خبرگزاری رویترز گفت: «بیست سال پیش شراب ما مزه مرکبات، لیمو و گریپ‌فروت می‌داد؛ ولی امروزه شراب‌هایی داریم که طعم آنها به میوه‌های غیربومی مثل آناناس و سرخالو نزدیک است. این تکامل مهمی است.»

وی در ادامه گفت: «طعم شراب‌های ما بیست سال پیش سبک‌تر بود؛ ولی امروزه شراب‌های ما پرمایه‌تر و مزه آنها ماندگارتر است.»

آمارهای وزارت اقتصاد بلژیک نشان می‌دهد که بیست سال پیش در این کشور که اکثر مردم آن آبجودوست هستند فقط ۷۲ هکتار زیر کشت انگور بود.

سال گذشته اراضی کشت انگور تقریباً پنج برابر شد و به ۳۴۳ هکتار رسید. هر چند در مقایسه با کشور همسایه فرانسه هنوز بسیار ناچیز است ولی برای شروع بد نیست.

ویم تیری، کارشناس تغییرات جوی در دانشگاه بروکسل، می‌گوید: «این بخشی از یک تغییر کاملاً مشخص است. امروزه به وضوح می‌بینیم که بخشی از زمین‌های کشاورزی منطقه مدیترانه دیگر برای کشت انگور و تولید شراب مناسب نیستند یا به مرور این ویژگی خود را از دست خواهند داد. در مقابل، مناطقی در شمال اروپا مثل بلژیک در آینده برای کشت انگور و تولید شراب مناسب خواهند بود.»

البته او یادآوری می‌کند که این تغییر جنبه‌های منفی هم دارد. وضعیت آب و هوای این مناطق تحت تأثیر تغییرات جوی آشفته شده و این می‌تواند به کشت انگور آسیب بزند.

اما اکثر این تغییرات بسیار تدریجی صورت گرفته‌است. تولید شراب افزایش یافته، طعم آن متحول شده و برداشت محصول انگور در نواحی مرکزی بلژیک زودتر انجام می‌شود.

در گذشته معمولاً برداشت از تاکستان‌ها اواخر ماه اکتبر صورت می‌گرفت ولی به گفته اتین ریگو امسال قرار است اولین برداشت را اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر انجام دهند؛ ولی تا جایی‌که به تغییرات سال‌های اخیر مربوط است او ترجیح می‌دهد روی نتایج مثبت آن تمرکز کند.

او می‌افزاید: «شراب بلژیک خیلی جوان است. از نظر تنوع انگور و محیط و شرایط مطلوب برای تولید شراب‌های گوناگون هنوز در دوران نوجوانی است؛ ولی به نظرم در سال‌های آینده شاهد تولید محصولات عالی خواهیم بود.»

XS
SM
MD
LG