لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

افزایش دمای هوا جان میلیون‌ها زائر حج را «به خطر می‌اندازد»


برای مراسم حج ۲۰۱۹ یک میلیون و ۸۵۰ هزار زائر خارجی از ۱۸۰ کشور به ۶۰۰ هزار شهروند عربستانی پیوستند که این مراسم را به جای آوردند.
برای مراسم حج ۲۰۱۹ یک میلیون و ۸۵۰ هزار زائر خارجی از ۱۸۰ کشور به ۶۰۰ هزار شهروند عربستانی پیوستند که این مراسم را به جای آوردند.

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی می‌تواند جان میلیون‌ها مسلمانی را که در مراسم سالانه حج شرکت می‌کنند به شدت به خطر بیندازد.

پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) در نتایج تحقیقات خود که روز پنج‌شنبه ۳۱ مرداد منتشر شد، هشدار داده‌اند تعییرات آب و هوایی منجر به افزایش شدید رطوبت و دمای منطقه می‌شود که این امر شرایط را برای زائران غیرقابل تحمل می‌سازد.

طبق قوانین اسلام همه مسلمانانی که توانایی جسمانی و مالی را دارند باید در طول عمر خود دست‌کم یک بار آیین حج را به جای بیاورند.

شرکت در این آیین که پنج روز به طول می‌انجامد ایجاب می‌کند که هر کدام از زائران ساعت‌هایی متمادی را در فضای باز بگذارنند که این امر اکنون با توجه به تغییرات آب و هوایی به مراتب دشوارتر و پرخطرتر از قبل خواهد بود.

پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست عنوان کرده‌اند که مراسم حج در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ خطر بسیار بالایی را به همراه داشته و دارد چرا که در داغ‌ترین ماه‌های سال انجام می‌شود.

زمان انجام مناسک حج با توجه به ویژگی تقویم قمری هر ساله متفاوت است و از این رو در چند سال آینده به پاییز و زمستان می‌افتد تا دوباره در سال‌های ۲۰۴۷ تا ۲۰۵۲ زمان این مناسک در داغ‌ترین روزهای سال باشد.

این پژوهش نشان می‌دهد دمای هوای خاورمیانه و شمال آفریقا طی سال‌های پیش رو در برخی مقاطع کاملا غیرقابل تحمل خواهد شد، خاصه در جایی مانند مکه که انبوه جمعیت آیین حج را به جای می‌آورند. از این رو پژوهشگران تاکید داشته‌اند که مقامات مسئول باید شمار زائران را محدود کنند.

فاتح الطاهر، ‌استاد عمران و طبیعت در دانشگاه ام‌آی‌تی، اظهار داشت: «اگر در منطقه‌ای که آب و هوای سختی دارد جمعیت ازدحام کند، خطر وقوع حادثه نیز بیشتر خواهد شد».

پژوهشگران برای آنکه مشخص سازند چه دما و رطوبتی خطرناک خواهد بود، از معیار ارزیابی به نام «دمای حباب مرطوب» استفاده می‌کنند. هر چه رطوبت بیشتر باشد، دمای حباب مرطوب کمتر خواهد بود چرا که آدم‌ها کمتر می‌توانند عرق کنند.

هواشناسی ملی ایالات متحده دمای بالای ۳۹ درجه سانتیگراد را «خطرناک» می‌داند. دمای حباب مرطوب اگر بیشتر از ۵۱ درجه باشد، «بسیار خطرناک» توصیف شده است که خطر حمله قلبی را بسیار بالا می‌برد و همچنین می‌تواند به مغز، کلیه و ماهیچه‌ها آسیب برساند و حتی به مرگ منجر شود.

این تحقیق نشان می‌دهد که به خاطر تغییرات آب و هوایی، شمار روزهایی که دمای حباب مرطوب به شرایط «بسیار خطرناک» می‌رسد، به شدت افزایش خواهد یافت که مسئولان باید خود را برای مقابله با تبعات آن آماده کنند.

برای مراسم حج امسال یک میلیون و ۸۵۰ زائر خارجی از ۱۸۰ کشور به ۶۰۰ هزار شهروند عربستانی پیوستند که پژوهش مورد اشاره بر ضرورت کاهش این تعداد زائر برای سال‌های بعد تاکید دارد.

با استفاده از گزارش‌های ایندیپندنت، دیلی‌میل و هاآرتص/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG