لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

سازمان جهانی کار: تغییرات اقلیمی آمار کودکان کار را چند برابر می‌کند


کودکان کار در قرقیزستان؛ بیشترین آمار کار کودکان مربوط به بخش کشاورزی است
کودکان کار در قرقیزستان؛ بیشترین آمار کار کودکان مربوط به بخش کشاورزی است

سازمان جهانی کار همزمان با برگزاری اجلاس کاپ ۲۸، نتایج تحقیقات خود را منتشر کرده که نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی عمیقاً بر کار کودکان تأثیر می‌گذارد و پیشرفت‌های جهانی در زمینه پایان دادن به هرگونه اشتغال آنها را با تهدید مواجه می‌کند.

این سازمان در مقاله جدید خود که در وبسایتش منتشر شده، نوشته که تغییرات اقلیمی باعث چندبرابر شدن آمار اشتغال در افراد زیر هجده سال می‌شود که به آنها اصطلاحاً «کودکان کار» می‌گویند.

این سازمان افزوده که خطر این افزایش آمار به ویژه در بخش کشاورزی خواهد بود که ۷۰ درصد کودکان کار در آن مشغولند.

انتشار این گزارش همزمان با بیست و هشتمین کنفرانس سازمان ملل متحد در زمینه تغییرات اقلیمی موسوم به «کاپ ۲۸» است و نمایندگان کشورهای مختلف در دوبی امارات متحده عربی گرد هم آمده‌اند تا درباره بحران پیامدهای تغییرات اقلیمی تصمیم‌گیری کنند.

همزمان با کاپ ۲۸، چهاردهمین نشست سالانه کار کودک از سوی سازمان جهانی کار برگزار شد که به بررسی راه‌های ریشه‌کن کردن کار کودکان در سراسر جهان می‌پردازد.

در گزارش جدید این سازمان آمده است که کودکان به عنوان یکی از گروه‌های جمعیتی در معرض بیشترین خطر شوک‌های سیستماتیک ناشی از تغییرات اقلیمی هستند.

این تحقیقات، برخی از کانال‌های کلیدی را شناسایی می‌کند که از طریق آن تغییرات اقلیمی و پیامدهایش به کار کودکان مرتبط می‌شوند که در این میان، «افزایش فقر» احتمالا مهم‌ترین پیوند بین تغییرات اقلیمی و کار کودکان است.

در گزارش سازمان جهانی کار آمده است: «آسیب‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی به طور قابل توجهی بر معیشت و شرایط زندگی تأثیر می‌گذارد، افراد بیشتری را به سمت فقر سوق می‌دهد و شرایط کسانی را که قبلاً فقیر و آسیب‌پذیر بوده‌اند، بدتر می‌کند.»

این تحقیقات به طور مشخص به وضعیت کار کودکان در ایران اشاره نکرده، اما پیشتر گزارش‌ها حاکی از افزایش چنین پدیده‌ای در ایران است.

این در حالی است که ایران همزمان یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب‌ها را از تغییرات اقلیمی در جهان به خود دیده است و خشکسالی گسترده در استان‌های کشور، موجب اعتراضات پی‌درپی کشاورزان شده است.

در خرداد امسال و در آستانه روز جهانی مقابله با کار کودکان، یک عضو شورای شهر تهران از وجود دست‌کم ۷۰ هزار کودک کار در پایتخت خبر داد.

سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر روز ۲۱ خرداد گفت کودکان کار با آزارهای متعددی روبه‌رو هستند، دچار مشکلات جسمی و روحی شده و در مقابل نیز، حضور آن‌ها در خیابان‌ها برای شهروندان «مشکل ایجاد می‌کند».

او تأکید کرد که «با وجود تعداد بالای متولیان این مسئله، آمار کودکان کار در کشور و به‌ویژه در شهر تهران روز به روز در حال افزایش است و یک نهاد مشخص و رسمی در این زمینه معرفی نشده است.»

براساس آمار سال گذشته، ۲۱ درصد از کودکان کار در ایران گرسنگی کشیده، ۱۴ درصد تجربه تصادف دارند، بیش از ۱۵ درصد از مأموران توهین می‌شنوند و کتک می‌خورند، حدود ۲ درصد شامل پسربچه‌ها مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند و ۲۳ درصد نیز با سرما و گرمای شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

سازمان بهزیستی ایران اوایل بهار امسال موضع خود را تکرار کرد که مخالف گردآوری کودکان کار است.

یک مقام ارشد این سازمان گفته بود جمع کردن این کودکان از خیابان موجب می‌شود که بهزیستی به آن‌ها برای اعطای حمایت «دسترسی نداشته باشد».

با استفاده از گزارش‌های سازمان جهانی کار و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG