لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

تظاهرات چند صدهزار نفری جوانان سراسر جهان در اعتراض به تغییرات جوی


صحنه‌ای از اعتراضات در سیدنی استرالیا
صحنه‌ای از اعتراضات در سیدنی استرالیا

صدها هزار نفر از دانش آموزان و جوانان از استرالیا و تایلند گرفته تا آفريقا، اروپا و آمریکا روز جمعه ۲۹ شهریور کلاس‌های خود را ترک کرده و به تظاهراتی پیوستند که با عنوان اعتراض جهانی به گرمایش زمین برگزار شد.

هدف این اعتراض‌های گسترده اعمال فشار به رهبران کشورهای جهان برای انجام اقدامات موثرتر در کاهش گازهای گلخانه‌ای و سایر موضوعات زیست محیطی است.

این راهپیمایی‌های گسترده در آستانه شروع «هفته اقدامات» سازمان ملل متحد در زمینه محیط زیست از جمله برگزاری نشست فعالان جوان محیط زیست در مقر این سازمان بر پا می‌شود که از روز دوشنبه کار خود را آغاز خواهد کرد.


دومین راهپیمایی جهانی در زمینه محیط زیست برای روز جمعه آینده برنامه‌ریزی شده است.

با آغاز روز جمعه اولین تظاهرات در شهرهای استرالیا برگزار شد. معترضان در این کشور که بزرگترین تولیدکننده ذغال سنگ و گاز مایع است از دولت خواستند میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را حد موثرتری کاهش دهد. تخمین زده می‌شود که بیش از ۳۰۰ هزار نفر در راهپیمایی‌ها در شهرهای استرالیا شرکت کرده‌اند.

به گفته سازماندهندگان این حرکت بین المللی در طول روز جمعه در ۱۵۶ کشور جهان راهپیمایی‌های مشابهی برگزار شده است.

در شهرهای آسیای جنوب شرقی، برخی از کشورهای آفریقایی و تقریبا در تمامی شهرهای اروپایی تظاهرات مشابهی برگزار شد.

با آغاز روز جمعه به وقت محلی آمریکا نیز در اکثر شهرهای بزرگ این کشور از جمله نیویورک، واشنگتن، شیکاگو و سانفرانسیسکو تظاهرات جوانان و دانش آموزان آغاز شد و در اکثر موارد آنها به سمت ساختمان‌های دولتی و شهرداری‌ها راهپیمایی کردند.

چهره شناخته شده موج جدید اعتراضات دانش آموزان به گرمایش زمین گرتا تونبرگ، دانش آموز ۱۶ ساله سوئدی است که چندی پیش با یک قایق بادبانی که با سوخت خورشیدی حرکت می‌کند برای شرکت در جلسات سازمان ملل متحد در مورد محیط زیست از سوئد به نیویورک آمد.

او روز جمعه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت شرکت جمعیت زیاد در این اعتراضات «یک پیروزی» است. او افزود: «هیچ‌گاه تصور نمی‌کردم که چنین حرکتی با این وسعت و به این زودی اتفاق بیافتد.»

به گفته او طبق آماری که سازماندهندگان اين حرکت جمع آوری کرده‌اند بيش از يک ميليون نفر در بيش از ۱۲۵ کشور در تظاهرات روز جمعه شرکت کرده‌اند.

اين حرکت جهانی که فقط چند روز پيش سازماندهی شده بود توانست جمعيت فراوانی را بسيج کند. با وجودي که از آن به عنوان اعتصاب دانش آموزان نيز ياد می‌شود در اکثر کشورها مدارس دولتی از اين حرکت حمايت کرده و می‌گويند يکی از روش‌های مهم آموزش مدنی برای نوجوانان است.

XS
SM
MD
LG