لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

انتقاد شدید کلینتون از دولت بریتانیا به‌دلیل منتشرنکردن گزارش دخالت‌های روسیه


هیلاری کلینتون، نامزد ناموفق انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و وزیر خارجه پیشین آمریکا است.
هیلاری کلینتون، نامزد ناموفق انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و وزیر خارجه پیشین آمریکا است.

هیلاری کلینتون تصمیم دولت بریتانیا برای منتشر نکردن گزارش دخالت‌های روسیه در سیاست این کشور را «غیرقابل توجیه و شرم‌آور» توصیف کرد.

خانم کلینتون، نامزد ناموفق انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و وزیر خارجه پیشین آمریکا روز سه شنبه ۲۱ آبان گفت مردم بریتانیا قبل از برگزاری انتخابات سراسری آن کشور در روز ۱۲ دسامبر باید نتیجه تحقیقات کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان را بدانند.

خانم کلینتون در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت «من از تصمیم دولت بریتانیا برای عدم انتشار گزارش حيران شدم چون تمام رای‌دهندگان بریتانیایی قبل از انتخابات باید این گزارش را ببینند.»

او افزود: «تردیدی وجود ندارد که دولت روسیه به طور مشخص مصمم است روی سیاست داخلی کشورهای دمکراتیک غربی تاثیر بگذارد، نه در راستای منافع ما بلکه برای منافع خودش.»

نهادهای امنیتی بریتانیا اجازه انتشار این گزارش را صادر کرده‌اند ولی دفتر بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، با انتشار آن موافقت نکرده است. دولت بریتانیا گفته برای بررسی این گزارش از زاویه امنیت ملی قبل از انتشار، به فرصت بیشتری نیاز دارد.

اما منتقدان می گویند چون این گزارش به ضرر حزب حاکم محافظه‌کار است دولت جانسون نمی‌خواهد آن را قبل از انتخابات منتشر کند.

هدف حزب محافظه‌کار در انتخابات سراسری و زودهنگام بریتانیا کسب اکثریت پارلمانی است تا بتواند طرح بوریس جانسون برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را تصویب و اجرا کند.

رابرت مالر، بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا در پرونده روسیه در گزارش نهایی تحقیقات خود که ماه آوریل منتشر شد گفت عوامل روسیه با روش‌های مختلف از جمله فعالیت در شبکه‌های اجتماعی سعی کردند روی کارزار و نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ به نفع دونالد ترامپ و به ضرر هیلاری کلینتون تاثیر بگذارند.

دولت روسیه دخالت در انتخابات آمریکا و دونالد ترامپ نیز تبانی با روسیه در روند انتخابات را تکذیب کرده‌اند.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی
XS
SM
MD
LG