لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

اتحادیه اروپا: مصرف کوکائین در تمام کشورهای اتحادیه افزایش یافته است


در تحقیق اتحادیه اروپا، نمونه‌های برداشته‌شده از فاضلاب روزانه حدود ۵۴ میلیون نفر در ۱۰۴ شهر اروپایی بررسی شده است
در تحقیق اتحادیه اروپا، نمونه‌های برداشته‌شده از فاضلاب روزانه حدود ۵۴ میلیون نفر در ۱۰۴ شهر اروپایی بررسی شده است

بر اساس نتایج تحقیقی که بر روی فاضلاب کشورهای مختلف در سطح اتحادیه اروپا انجام شده است، مصرف کوکائین در سراسر این اتحادیه افزایش یافته و در کشورهایی چون بلژیک، اسپانیا، پرتغال و هلند به بالاترین میزان خود رسیده است.

نتایج این تحقیق که از سوی اداره نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد وابسته به اتحادیه اروپا انجام شده و بزرگترین تحقیق تا به امروز در این زمینه به شمار می‌رود، روز چهارشنبه دوم فروردین منتشر شد.

در این تحقیق، نمونه‌های برداشته‌شده از فاضلاب روزانه حدود ۵۴ میلیون نفر در ۱۰۴ شهر اروپایی بررسی شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نمونه‌برداری‌ها در بازه یک هفته‌ای بین مارس و آوریل سال ۲۰۲۲ جمع‌آوری شده و آثار کوکائین، آمفتامین، مت‌آمفتامین، اکستازی، کتامین و حشیش در آن‌ها بررسی شده است.

بر اساس این بررسی، میزان مصرف مواد مخدر در دوره یاد شده بیش از بررسی‌های مشابه پیشین است.

الکسیس گودل، مدیر اداره نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد اتحادیه اروپا، با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به تعداد بی‌سابقه شهرهایی که در آن‌ها این بررسی انجام شده است، اعلام کرد: «یافته‌های امروز، تصویری از معضل مواد مخدر را ترسیم می‌کند که هم گسترده و هم پیچیده است، و هر شش ماده تقریبا در همه مکان‌ها شناسایی شده‌اند».

او افزود که نتایج استخراج شده حاکی از «افزایش مداوم» مصرف کوکائین است و این روند افزایشی در مورد این ماده مخدر از سال ۲۰۱۶ مشاهده شده است.

این مقام اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد که اکنون در شهرهای بیشتری از اروپا رد مت‌آمفتامین که به عنوان «کریستال مت» نیز شناخته می‌شود، یافت شده است.

بر اساس این تحقیق، بیش از نیمی از ۶۶ شهر اروپایی که اطلاعات آن‌ها در این زمینه در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ ثبت شده است، افزایش در مصرف کوکائین را نشان می‌دهند.

ماده مخدر «کتامین» نیز به‌دلیل نشانه‌ای از «افزایش در دسترس بودن» آن در اروپا، برای نخستین بار در آزمایش‌های سال ۲۰۲۲ گنجانده شد.

بر اساس نتایج تحقیق اخیر، بیشترین آثار باقی‌مانده از مصرف چنین ماده مخدری در فاضلاب شهرهای دانمارک، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا کشف شده است.

مرکز نظارت بر مواد مخدر اتحادیه اروپا پیشتر اعلام کرده بود که این قاره به یکی از کانون‌های تولید و قاچاق کوکائین به سایر نقاط جهان بدل شده و درعین حال یکی از بزرگترین بازارهای مصرف این ماده مخدر است.

این نهاد در مورد افزایش تولید ماده روانگردان مت‌آمفتامین نیز هشدار داده بود.

XS
SM
MD
LG