لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

کودتای سپاه علیه نهادهای انتخابی: «حذف انتخابات یا رأی دادن به ما»


دیدار فرماندهان سپاه با آیت‌الله خامنه‌ای در شهریور ۹۴
دیدار فرماندهان سپاه با آیت‌الله خامنه‌ای در شهریور ۹۴

همه می‌دانند که سپاه و بسیج حضوری فعال در حوزه‌های سیاست (داخلی و خارجی)، اقتصاد، اجتماع، فضای مجازی، و... دارند. این حضور رفته رفته بسط پیدا کرده و گویی آنان به هیچ حدی قانع نیستند. آنان نهادهای انتخابی جمهوری اسلامی را مانع سلطه مطلقه خود به شمار می‌آورند. یعنی وقتی شورای نگهبان از طریق نظارت استصوابی مخالفان، منتقدان و رقبا را حذف کرده و انتخابات را به خودی‌های نظام منحصر می‌سازد، باز هم مردم در میان نامزدهای باقی مانده به نامزدهای نظامیان رأی نمی‌دهند و تقلب هم نه تنها پرهزینه بوده، بلکه گره از کار فرو بسته آنان نگشوده است (رجوع شود به مقاله «چرا مردم به دهه شصتی‌های سپاهی و امنیتی و قاضی رأی نمی‌دهند؟»).

پیامد تقلب انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ برای رئیس‌جمهور کردن محمود احمدی‌نژاد چنان سنگین بود که این عمل در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ برای رئیس‌جمهور کردن امثال محسن رضایی، قالیباف، سعید جلیلی و ابراهیم رئیسی کارساز نشد.

نخست‌وزیر دوران آیت‌الله خمینی -مهندس موسوی- که از سوی او به علی خامنه‌ای تحمیل شد، اینک به همراه همسرش بیش از هشت سال است که در منزلشان زندانی هستند. چهار رئیس‌جمهور دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای -یعنی هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی- نیز خوش عاقبت نگشتند. «رأی مردم» حتی در یک نظام شبه دموکراتیک آثار خود را بر منتخب گذارده و حتی احمدی‌نژاد «ارزشی و اصولگرای» تحمیلی سپاه -که «قطار انقلاب را به ریل‌های خود بازگرداند»-، در یک آن ادعا می‌کند که آرایش از ۲۵ میلیون به ۳۵ میلیون نفر افزایش یافته و می‌تواند در برابر رهبر غیرمنتخب بایستد و در خانه بست بنشیند تا زیر بار تحمیل‌های ولی فقیه نرود. احمدی‌نژاد اینک به اره نظام تبدیل شده است.

بشار اسد ششم اسفند به ایران آمد و با آیت‌الله خامنه‌ای و حسن روحانی دیدار کرد. در هر دو دیدار، سرلشکر قاسم سلیمانی حضور داشت، اما از ظریف خبری نبود. همان شب ظریف استعفا کرد و گفت: «بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.»

بشار اسد در طی جنگ داخلی فقط چند بار با هواپیماهای نظامی روسیه به آن کشور سفر کرده است. سفر محرمانه او به ایران نیز به احتمال بسیار با همراهی جنگده‌های روسی صورت گرفته و پس از بازگشت به سوریه، خبر و عکس‌های آن منتشر شد. احتمالاً ظریف حتی از اصل سفر هم خبر نداشته است. برای اینکه برای حفظ امنیت اسد، فقط نوادری از سفر او خبر خواهند داشت. سپاه قدس نقش اصلی را در سیاست‌های منطقه‌ای ایران دارد و وزارت خارجه را کاملاً به حاشیه رانده و طبیعی است که ظریف پس از سال‌ها به این روند اعتراض کند. محمد جواد ظریف گفت: «استعفای من صرفاً به منظور دفاع از شأن و جایگاه وزارت امور خارجه در روابط خارجی بوده است که آن را در کنار سایر توانمندی‌ها برای امنیت ملی ایران حیاتی می‌دانم... به عنوان وزیر خارجه وظیفه داشتم به خاطر منافع ملی و اقتدار کشور در برابر رعایت نشدن جایگاه وزارت خارجه واکنش نشان دهم.»

سرلشکر قاسم سلیمانی در ۸ اسفند ۹۷ گفت به دلیل «برخی ناهماهنگی‌ها»ی غیر «تعمدی» و «سهل‌انگارانه» ظریف در ملاقات با اسد حضور نداشت. او سپس افزود که این رویداد هیچ گونه تأثیری بر «پیروزی درخشان جبهه مقاومت اسلامی» نخواهد داشت. سپاه جایگاه وزارت خارجه در خاورمیانه را غصب کرده است.

همان روز ششم اسفند حسن روحانی مجدداً با تعابیری تند تأکید کرد که سپاه و نظامیان باید از اقتصاد خارج شوند. او گفت:

«در اقتصاد ما یک بخشی تحت عنوان خصولتی وجود دارد که بدترین اقتصاد را به دنبال دارد، چرا که نه دلسوز کار هستند و نه مانند بخش دولتی، نظارتی بر آنها وجود دارد . کسی هم جرأت نظارت بر آنها را ندارد. بویژه آن دسته‌ای که مسئولیت‌های دیگر هم برعهده دارند، یعنی خودشان ناظر و یا ضابط قوه قضائیه هستند و دستگاهی دیگر را در اختیار دارند. مقام معظم رهبری بر این مسئله تأکید کردند و نسبت به نیروهای مسلح نیز همین نظر را دارند و چند بار فرمودند که نیروهای مسلح باید دست از اقتصاد بردارند و آن را به مردم واگذار کرده و به وظایف اصلی و سنگین خود بپردازند».

سرنوشت هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد روشن است. حال نوبت حسن روحانی است که حتی ادعا می‌شود جاسوس سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و غرب است و سازمان اطلاعات سپاه گفت‌وگوی او را با مأمور «ام آی ۶» شنود و ضبط کرده است.

برای درک اقدامی که سپاه در حال انجام آن است،ابتدأ نگاهی به برخی از سخنان فرماندهان سپاه در چند ماه اخیر علیه حسن روحانی و نمادش در سیاست خارجی- محمد جواد ظریف- بیندازیم:

الف) سردار محمدباقر قالیباف ۱۲ آذر ۹۷ گفت: «امام غرب‌زدگان را از همان اول انقلاب تهدید دانستند. امروز نیز جریانی در کشور وجود دارد که در فعالیت‌های خود تحت تاثیر نظام سرمایه‌داری بوده و منطبق بر سنت‌های الهی حرکت نمی‌کنند و این افراد در گذشت زمان از نظام فاصله گرفتند. بعضی‌ها ظاهر اسلامی دارند اما خمیرمایه اصلی آنها فرهنگ غربی است.»

ب) سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، در ۲۰ آدر ۹۷ گفت: «برخی از مسئولان ما گوش‌شان سنگین است و این پیا‌م‌ها را درست نمی‌شنوند، اگر این پیام‌ها و صداها به‌درستی شنیده شود گرایش به دشمن، آمریکا و غرب رخت بر خواهد بست؛ این ضعف‌هایی که شما مشاهده می‌کنید ناشی از این موضوع بوده که این پیام‌ها را نمی‌شنویم چراکه اگر بشنویم روحیه‌ها قوی و حرکت جدی خواهد شد.»

پ) سرلشکر محسن رضایی در ۲۶ آذر ۹۷ گفت: «استقلال،موشک می‌سازد وابستگی، پیکان درست می‌کند...عقب ماندگی، در جازدن و جدایی از صف آحاد ملت، در ۱۰۰ سال اخیر همیشه مربوط به وفاداران غرب و اندیشه‌های غربی بوده است... ما در اقتصاد و فرهنگ عقب هستیم شما وضع خودروسازی و بانکداری ما را ببینید. این عقب‌ماندگی است که ما نتوانسته‌ایم هواداران آمریکا و اندیشه‌های سرمایه‌داری غرب را از اقتصاد و فرهنگ بیرون برانیم. لذا مانع بزرگ ما ترامپ نیست، بلکه وابستگان اندیشه‌های آمریکایی در فرهنگ و اقتصاد بزرگترین موانع ما هستند که نمی‌گذارند فرهنگ و اقتصاد ما مستقل شود. هم خود اندیشه‌های آمریکایی و انگاره‌های غرب‌زدگی و هم هواداران آمریکا مانع پیشرفت ما به شمار می‌آیند... عده‌ای در کشور هستند که کار را معطل می‌گذارند و می‌گویند زودتر از دست جمهوری اسلامی خلاص شویم. آیا رفتار اینها کمتر از تحریم اثر دارد؟ هواداران اندیشه های آمریکایی از زمان بنی‌صدر تا کنون، امروز و فردا می‌کنند و تردید آنها باعث می‌شود که نتوانیم برای خودمان تصمیم‌ بگیریم. ما در آنجایی که معطل دیگران نبودیم، تانک و موشک ساخته‌ایم، ولی هر جا دچار تردید و معطلی شده‌ایم، از پیشرفت بازمانده‌ایم... فساد در کشور وجود دارد، ولی منشأ اصلی آن، اندیشه‌های آمریکایی، سبک زندگی آمریکایی و هواداران آمریکایی اند. ناکارآمدی هم هست، ولی اغلب زیر سر همین‌هاست لذا باید جنبشی آغاز کرد که انگشت اتهام را به سمت آمریکا و هواداران اندیشه‌های آمریکایی بگیرد و مشکل را از ریشه درمان کند.»

ت) سردار محمد کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله، در ۵ دی ۹۷ گفت: «امروز به جایی رسیده‌ایم که ترامپ می‌گوید از سوریه و افغانستان می‌رود، اما هنوز هم بعضی‌ها در کشورمان می‌خواهند سرشان در آخور بیگانه باشد

ث) سرلشکر محسن رضایی در ۲۳ دی ۹۷ گفت: «مردم این سؤال را دارند که چه کسی به فکر ما خواهد بود و به ما کمک خواهد کرد. اول مخاطب این سؤال، بچه‌های سپاه و بسیج هستند که تجارب و افتخاراتشان می‌تواند راهگشا باشد. تاریخ هیچ بهانه‌ای برای فعالیت نکردن در عرصه آبادانی را از ما نخواهد پذیرفت. موانع نمی‌تواند بهانه خوبی برای عدم کمک به مردم باشد... ترامپ می‌خواهد فروش نفت ایران را به صفر نزدیک کند و کشور را در تأمین حقوق کارمندان با مشکل روبه‌رو کند. در این جنگ شدید اقتصادی، نیروهایی که توان مدیریت در صلح را دارند نمی‌توانند کاری انجام دهند. مدیریت در حالت صلح و در حالت جنگ، دو نوع است. در این شرایط باید نیروهای انقلابی وارد عمل شوند و از کارهای پراکنده خودداری کنند و به کارها طبق یک هدف‌گذاری جهت بدهیم و نحوه پروژه‌پذیری دوستان در استراتژی دو تا پنج ساله تغییر کند. دوستان جهادگر منتظر منابع دولتی نباشند... الان سیستم اداری و مدیریتی کشور در گل مانده است و در بمباران اقتصادی دشمن، دچار به هم ریختگی شده است. نمی‌شود دست روی دست گذاشت و تسلیم شد. دشمن می خواهد انتقام این چهل سال را از مردم انقلابی ما بگیرد. انقلابیون باید راه را باز کنند.»

ج) سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در ۴ بهمن ۹۷ گفت: «با گذشت ۴۰ سال هنوز با مشکلاتی مواجهیم، ارزش پول ما تنزل پیدا کرده و اقشار فقیر و کم درآمد ما با مشکلات زیادی مواجه هستند. پیروزی‌های دشمنان حاصل قدرت آنها نیست و بیشتر آنها ناشی از کم کاری و ضعف و نادیده گرفتن توصیه‌های مقام معظم رهبری است... در زمان جنگ هیچکدام از فرماندهان ما نگفت که ما نمی‌توانیم مدیریت کنیم و باید از خارج مدیر وارد کنیم! فرماندهان نگفتند تا تحریم‌های تسلیحاتی رفع نشوند ما نمی‌جنگیم! این مسائل مطرح نبود. شهید جاویدی اقتصاد ما امروز چه کسی است؟ شهید باکری اقتصاد ما امروز چه کسی است؟....امروز در کشور مدیران خوب کم نداریم اما عده معدودی که غربگرا هستند مانع پیشرفت کشور شده‌اند و یک بخش این مشکل متوجه مسئولان است که انتخابهای درستی ندارند، مگر ما قحط الرجال امثال شهید جاویدی داریم؟ آیا کسانی که مثل قاسم سلیمانی در اقتصاد عمل کنند، نداریم؟ بخش دیگری از این مشکلات به مردم بازمی‌گردد. بخشی از این مدیران حاصل انتخاب‌های مردم هستند. مدیری که رأی مردم را به دست می‌آورد چرا در تریبون رسمی کشور از آمریکا حمایت می‌کند؟... برخی[حسن روحانی] می‌گویند سایه جنگ را با فلان کار[برجام] دور کردیم. اما این واقعیت نیست، آن چیزی که باعث شد جنگ از کشور دور شود توان نیروهای مسلح ما اعم از سپاه، بسیج، ارتش و نیروی انتظامی است و بنده عرض می کنم نسبت به ۴۰ سال گذشته از همیشه توانمندتر شده‌ایم.... مسئولی که امروز برای مسئولان رده بالا شرط می‌گذارد و می‌گوید باید فلان کار انجام شود والا چنان و چنان می‌شود او خودش عرضه انجام کار را ندارد و باید کنار گذاشته شود... بسیاری از افراد قانونگذار کشور و اعضای شورای شهر، افراد شاخصی نیستند. مطمئن باشید کسی که با چلوکباب رأی می‌آورد به کمترین قیمت ملت و کشور را خواهد فروخت و از این جهت مقوله انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است. بارها از بنده سؤال می‌شود چرا حضرت آقا ورود نمی‌کنند و فلانی[حسن روحانی] را عزل نمی‌کنند؟ بنده در جواب می‌گویم که رهبری بارها فرموده‌اند که به رأی مردم احترام می‌گذارد. ما خودمان کار را ضعیف انجام می‌دهیم و انتظار داریم رهبری آن را برکنار کند! باید دقت کنیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم و آنها نیز بهترین‌ها را انتخاب کنند و زد و بندها را کنار بگذارند تا انشاءالله بتوانیم از این پیچ تاریخی عبور کنیم.»

چ) سردار محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران، در ۹ بهمن ۹۷ گفت: «اگر امروز مشکلاتی در جامعه وجود دارد، اگر امروز شاهد گرانی هستیم و یا فلان مدیر دزدی کرده، به ما بر می‌گردد که مسئولان را انتخاب کرده‌ایم. در انتخابات مجلس تهران دو لیست وجود داشت که در یک لیست ۱۰ نفر از اقتصاددانان برجسته با این شعار که مشکل اصلی اقتصاد است دیده می‌شدند و در لیست دیگر که شعارشان این بود که مشکل مردم نرفتن خانم‌ها به ورزشگاه‌ها و یا کم بودن تعداد کنسرت‌ها است حتی یک اقتصاددان وجود نداشت و در نهایت این لیست رأی آورد. آنگاه می‌گوئیم چرا مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود و چرا فکری برای حل مشکلات اقتصادی نمی‌کنند. در شورای شهر تهران نیز [در دوران قالیباف] شورایی داشتیم که از صبح تا شب می‌دویدند و هر روز شاهد افتتاح یک بزرگراه، خیابان، پارک و … در تهران بودیم، اما با رأی خود شورایی را روی کار آوردیم که در مدت یک سال و نیم سه شهردار را تغییر داده‌اند و قادر نیستند کارهایی که به مرز ۹۷ درصد پیشرفت رسیده بود را تکمیل کنند.»

ح) سردار محمدباقر قالیباف در ۱۰ بهمن ۹۷ گفت: «ضعف‌های اقتصادی موجود در کشور نشئت‌گرفته از بی‌لیاقتی مسئولانی است که در گذشته و حال به آن دامن زده‌اند... دستگاه‌های نظارتی باید با فساد مبارزه کنند اما خود فساد مطلبی دارد که معادل آن بی‌لیاقتی مدیران است. در نظام اسلامی نمی‌شود شخصی تا ساعت اداری در محل کار و پس‌ از آن در پشت میز شرکت خود بنشیند. چنین رفتاری، مدیریت لیبرالیستی است و‌ باید از فرهنگ کشور زدوده شود...راهبرد جمهوری اسلامی همیشه بلند بوده و هژمونی آمریکا و استکبار را در هم می‌شکنیم و این قدرت راهبردی بلند باید در جنگ اقتصادی هم وجود داشته باشد..."اف ای تی اف" در قالب یک سمن بین‌المللی در تلاش است تا کشوری را که همراه مواضع آمریکا است، امن و کشورهایی را که با آمریکا نیستند، در این میدان مبارزه ناامن جلوه دهد. "اف ای تی اف" مدلی از ساختار آمریکایی برای کنترل جهان است.»

خ) سرلشکر محسن رضایی در ۱۱ بهمن ۹۷ گفت: «در نیروهای مسلح و در همه حوزه‌های دفاعی، تفکر آمریکایی و گدایی فناوری از غرب را کنار گذاشته‌ایم و روی پای خودمان ایستاده‌ایم ولی در حوزه اقتصاد و صنعت از زمان بنی‌صدر تاکنون افرادی هستند که امروز و فردا می‌کنند و به توان داخلی اعتماد ندارند و به‌این‌ترتیب از منابع عظیم موجود و نیروی انسانی جوان و بومی برای حل مشکلات و عقب‌ماندگی‌ها استفاده نمی‌شود. در همه امور باید مستقل از آمریکا باشیم.»

د) سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در ۱۴ بهمن ۹۷ گفت: «با کمال تأسف و در حالی که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست، افرادی در عرصه انتخابات حضور می یابند که چارچوب اصلی نظام را هم قبول ندارند. از این رو بعد از مدتی افرادی بر سر کار می آیند که مدیران ناکارآمد و با سنین بالا را انتخاب کرده و کشور را معطل می کنند. در حالی که بسیاری از مدیران جوان، با انگیزه و مؤمن در کشور هستند که بکار گرفته نمی شوند و این بزرگترین خسارت را به کشور وارد می کند.»

ذ) سردار محمد رضا نقدی در مصاحبه مفصل با خبرگزاری فارس در ۳۰ بهمن ۹۷ گفت: «در سال‌های اخیر رهبری فرمودند من به نتایج مذاکرات خوشبین نیستم؛ فرمودند آمریکایی ها بد عهدند و فرمودند مشکلات اقتصادی مردم با مذاکره حل نمی شود، اما ما مردم در انتخابات به چه کسی رای دادیم؟ به کسی که معتقد بود مذاکره از اکسیژن واجب‌تر است. در این قضیه نیز رهبری پشت رای ما مردم ایستادند و فرمودند من به مردم سالاری دینی پایبندم. حالا عده‌ای می‌گویند «چرا حضرت آقا فکری به حال مردم نمی‌کنند؟ مردم گرفتار گرانی هستند»؛ حال، آنکه حضرت آقا این فکر را هشت سال پیش کردند و به ما هم گفتند اگر می‌خواهید اقتصادتان درست شود راهش مذاکره با آمریکا نیست، راهش اقتصاد مقاومتی است. به جای مذاکره بروید سراغ فعال کردن ظرفیت‌های داخلی مشکل حل می شود. ما خودمان نرفتیم، یعنی به کسانی رأی دادیم که به ظرفیت داخلی اعتماد ندارند. دنبال خارجند. وقتی ما خودمان اینطور خواسته‌ایم رهبری چه کند؟ فلذا گره نارسایی‌ها را باید به دست خودمان و با آراء خودمان باز کنیم.... وقتی ما به این مسئله اعتراض داریم که چرا فلان وزیر ۲ هزار میلیارد سرمایه دارد باید به این هم توجه کنیم نماینده‌ای که ما انتخاب کرده ایم به او رای اعتماد داده و رئیس جمهوری که ما انتخاب کرده‌ایم آن را برای وزارت معرفی کرده است. خود ما رای داده‌ایم و اگر قصور یا تقصیری در این مسئله وجود داشته باشد،از خود ماست. ما کشور مردم‌سالار هستیم، نه بنده و نه هیچکس نمی تواند و نباید جلوی آراء مردم بایستد... اگر می‌خواهیم وزیر ۲ هزار میلیارد تومانی نداشته باشیم باید رئیس‌جمهوری ساده‌زیست انتخاب کنیم باید شخصی را انتخاب کنیم که تفکر ساده زیستی داشته مخالف اشرافی‌گری باشد و وزیر سالم و پاک به مجلس معرفی کند. اگر می‌خواهیم وزیر زراندوز نداشته باشیم باید نماینده مجلس با صلابت انتخاب کنیم که به چنین وزیری رأی اعتماد ندهد... در انتخابات مجلس ۲ لیست وجود داشت که در یکی از لیست‌ها ۱۰ اقتصاددان برتر کشور وجود داشتند و در لیست دیگر هیچ اقتصاددانی وجود نداشت. افرادی که در لیست اول بودند معتقد بودند که مشکل اصلی کشور اقتصادی است و از طریق فعال کردن ظرفیت‌های داخلی بر مشکلات اقتصادی کشور فائق آمد اما افرادی دیگر که در لیست دوم بودند اعتقاد داشتند که مشکل کشور آزادی های جنسی و روابط زن و مرد است و باید افرادی روی کار بیایند که در جهت این نوع آزادی قدم بردارند آنها می‌گفتند نیروهای انقلابی می‌خواهند در خیابان ها بین زن و مرد دیوار بکشند و کنسرت ها را لغو کنند و ما می‌خواهیم سرکار بیاییم که اینطور نشود. ما مردم به چه کسی رأی دادیم؟ به گروه دوم که از اقتصاد چیزی نمی‌دانستند و به ظرفیت ملی اعتقادی نداشتند و به حل مشکلات مردم از طریق امتیاز دادن به خارجی‌ها می‌نگریستند. حالا معترضیم که چرا مشکلات اقتصادی حل نمی شود. خب با این انتخاب ما چرا باید مشکلات اقتصاد حل شود؟ این نشان می‌دهد که در انتخاب‌های خود دقت نکرده ایم ما خودمان چنین افرادی را انتخاب کردیم. انتخابات شوخی نیست که بگوییم این کاندیدا با فلان هنرپیشه یا فوتبالیست عکس گرفته پس باید به این رأی بدهیم. یا فلان شعار قشنگ را داده است. ما از طریق انتخاب های خود سرنوشت چهار سال آینده کشور را تعیین می‌کنیم به عنوان مثال شورای شهر پیشین تهران، فعال با عملکردهای بسیار مثبت بود اما شورای فعلی در طول یک سال و نیم عمر خود را سه شهردار عوض کرده و حتی نمی تواند پروژه های ناتمام شورای شهر قبلی را هم تکمیل و به اتمام برساند.»

ر) سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در ۳۰ بهمن ۹۷ گفت: «برخی بانک‌ها به‌جای اجرای بخشنامه های بانک مرکزی به دنبال اجرای دستورالعمل‌های خزانه داری امریکا در کشور هستند موضوعی که من انتظار دارم و درخواست می‌کنم اطلاعات و سپاه آن را دنبال کند.برخی افراد بزدل به دنبال اجرای تحریم در داخل کشور هستند که جای تاسف دارد. در حوزه های غیرنظامی مثل کشاورزی وقتی فردی می‌خواهد کاری انجام دهد هنگام رجوع به بانک ها به وی می‌گویند که ما تحریم هستیم و نمی‌توانیم کاری انجام دهیم یعنی آنها ستون پنجم دشمن در کشور هستند که باید رفتار آنها مورد بررسی قرار گیرد... هرجا ما مسئول شایسته‌ای را انتخاب کردیم از آن منطقه نیز خروجی داشته‌ایم مسئولانی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط شما انتخاب می‌شوند. باید در انتخاب خود تجدید نظر کنید. معتقدم اگر می‌خواهیم اهداف جامعه اسلامی و آرمان‌های آن محقق شود باید در انتخاب های خود تجدید نظر کنیم. فردی که در کشور ما را تحریم می کنند آدم درستی نیست. ما در کشور همانند شهید همدانی و در عرصه اقتصاد مانند سردار سلیمانی کم نداریم اما متأسفانه در برخی شرایط تحت تأثیر برنامه‌ها و شایعه دشمنان قرار گرفته و انتخاب نادرستی می‌کنیم

ز) محسن رضایی در ۴ بهمن ۹۷ در صفحه اینستاگرام نوشت: «در حالی که سؤالات و ابهامات زیادی درباره توصیه‌های FATF وجود دارد، از دولت انتظار می‌رود با دیپلماسی قوی، کشور را از فروغلتیدن در باتلاقی جدید بازدارد. وقتی می‌توان با کوشش برای رفع ابهام و ایجاد شفافیت پیش رفت، این حجم از فشار، تهدید و اولتیماتوم چه هدفی را دنبال می‌کند؟.»

سپاه چه می‌کند و چه می‌خواهد؟

یکم) اولین اقدام آنان با کمک صدا و سیما، ده ها خبرگزاری و وبسایت، نمازجمعه‌ها و مساجد ساختن دو قطبی نیروهای «انقلابی جهادی مستقل» و «لیبرال‌های وابسته به غرب» است. سپاه و بسیج نماد نیروهای انقلابی و مستقلی هستند که با خوداتکایی صنایع بومی را ساخته اند. همه دستاوردهای کشور از آن اینان است. اما نهادهای انتخابی موجود- قوه مجریه، قوه مقننه و شوراهای شهر- نماد لیبرال‌های وابسته به غربند.

دوم) می‌گویند مذاکره با آمریکا و توافق هسته‌ای برخلاف میل و فرمایشات رهبری صورت گرفت و نتایج ویرانگری داشت. خیانت بود. به تعبیر محسن رضایی، کشور را به باتلاق انداخت. حال دولت روحانی و مجلس به دنبال تحمیل «اف آی تی اف» به کشورند تا همه راه‌ها را به روی ایران ببندند. سرلشکر محسن رضایی به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد عدم تصویب این لوایح بسیار فعال است و سرداران مجمع- قالیباف، وحیدی، و...- از او پشتیبانی می کنند. ظریف در این مورد صددرصد در برابر آنها قرار گرفته است.

ظریف در مصاحبه جدیدی که در ۷ اسفند ۹۷ منتشر شد، در این مورد گفته است: «نه تنها اروپائیان می‌گویند باید مشکل خود را با FATF حل کنید، چینی‌ها هم می‌گویند، روس‌ها و هندی‌ها و آفریقای جنوبی هم می‌گویند... آقایان مخالف نمی‌دانند که چه می‌گویند. این همکاری با FATF نیست که باعث می‌شود اطلاعات شما لو برود، همکاری نکردن با FATF و قرار گرفتن در فهرست سیاه آن هست که باعث می‌شود که دیگران از شما سوالات بیشتری بکنند. تازه اگر تصمیم بگیرند با شما معامله‌ای بکنند چون ممکن است بخاطر چند میلیون دلار سود در معامله با شما حاضر به گرفتار کردن خود با همه بانک‌های دنیا که براساس مقررات FATF کار می‌کنند نباشد و اصلا با شما کار نکنند...به خاطر تحریم آمریکا، خیلی از بانک‌ها با ما معامله نمی‌کنند. اما همان چند تا بانکی که با ما معامله می‌کنند، می‌گویند اگر شما رفتید در لیست سیاه FATF از ما توقع نداشته باشید که با شما معامله بکنیم. آیا باید بگوییم، چون ۲۰۰ بانک با ما کار نمی‌کنند، همان چند بانک را هم که حاضرند با ما کار کنند، به خاطر اینکه باید با FATF همکاری کنیم، کنار بگذاریم؟».

سوم) می‌گویند وضع اقتصاد کشور بسیار بد است. مسئول این وضعیت کیست؟ حسن روحانی و ظریف که با توافق هسته‌ای کشور را به این روز انداختند. آیا آیت‌الله خامنه‌ای، سپاه و نهادهای انتصابی نقشی در آفرینش این وضعیت داشته‌اند؟ خیر. اما واقعیت این است که سیاست خارجی‌ای که آیت‌الله خامنه‌ای و سپاه به کشور تحمیل کرده‌اند، نتایج ویرانگری برای ایران و ایرانیان داشته و موجودیت کشور را به خطر انداخته است. در مقاله «بیانیه اخیر خامنه‌ای: اصرار بر یک سیاست ویرانگر» این مدعا را توضیح داده و نتایج نابودگر سیاست‌های آیت‌الله خامنه‌ای را بازگو کرده‌ام.

چهارم) چند ماهی است که آنان در جامعه این شایعه را پخش کرده‌اند که حسن روحانی تا پایان اسفند ۱۳۹۷ استعفا خواهد داد و می‌رود. اسدالله بادامچیان- دبیرکل مؤتلفه- در تیرماه گفت که حسن روحانی باید استعفا دهد. احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در ۲۷ بهمن ۹۷ گفت: «خودشان [دولتی‌ها] می گویند معلوم نیست با این کار [تصویب FATF] وضعیت بهتر شود، بعد هم گفتند ما نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم! خب اگر نمی‌توانید استعفا بدهید.» همزمان با اینها، محاکمه حسین فریدون آغاز شد. صدا و سیما، کلیه رسانه‌های اصولگرایان و سپاه، دائماً می‌گویند «محاکمه برادر رئیس‌جمهور». به عنوان نمونه، سایت تابناک محسن رضایی، در ۷ اسفند ۹۷ با این تیتر خبر را منتشر کرد: «برگزاری دومین جلسه محاکمه برادر رئیس‌جمهور». یعنی فشارها را افزایش داده اند تا روحانی را مجبور به استعفا کنند.

پنجم) برخلاف قانون و دستورات صریح آیت‌الله خمینی که سپاه و نظامیان در سیاست و مسائل حزبی دخالت نکنند، در دوران آیت‌الله خامنه‌ای این دخالت آشکارا صورت گرفته و روز به روز تشدید شده است. سرلشکر محسن رضایی همزمان با بازگشت به سپاه، در جلسات احزاب اصولگرا شرکت کرده و برای انتخابات ریاست جمهوری ائتلاف حزبی تشکیل می‌دهد. اینک آنان یک گام پیش آمده و فرمانده نیروی هوافضای سپاه و سردار نقدی به صراحت مردم را توبیخ می‌کنند که چرا به جای رأی دادن به ابراهیم رئیسی، قالیباف، محسن رضایی و لیست اصول‌گرایان، به لیست اصلاح‌طلبان و اعتدالیون رأی دادید؟ باید به آن لیست رأی می‌دادید تا حسن روحانی بی‌لیاقت و دولتش بر سر کار نیایند. همین سخنان به تندی بارها از سوی دادستان کل کشور و ائمه جمعه بیان شده است.

ششم) فرماندهان سپاه ، بسیج و آخوندهای درباری برای به زیر کشیدن دولت حسن روحانی دائماً می‌گویند وضع بسیار خراب است. اما همان‌ها به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب، بسیار از دستاوردهای علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شگفت‌انگیز ۴۰ سال گذشته سخن گفتند. کدام مدعا درست است؟

هفتم) می‌گویند وضعیت کشور بحرانی است چون رؤسای جمهور- هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، حسن روحانی- و نهادهای انتخابی به فرامین رهبری عمل نکردند. رهبری، نهادهای انتصابی و به خصوص سپاه و بسیج هیچ نقشی در وضعیت بحرانی کشور نداشتند. برای اینکه به فرامین رهبری عمل کردند. مردم هرگاه اصولگرایان و نظامیان را انتخاب نکردند، منتخبانشان گند زدند و نفوذی دشمن از کار درآمدند. به گفته آیت‌الله جنتی، سید محمد خاتمی از عربستان سعودی یک میلیارد دلار جهت براندازی نظام دریافت کرد و قرار بود اگر موفق شود سعودی‌ها تا ۵۰ میلیارد دلار به او بدهند.

هشتم) نهاد انتخابات مسئله دارد. این مسئله باید حل شود. یا مردم به نامزدهای مد نظر رهبری و سپاه رأی دهند، یا بساط این همین انتخابات موجود نیز باید برچیده شود.

نهم) باید از حضور میانه‌روها در حکومت به سه دلیل زیر دفاع کرد:

الف- جنگ قدرت میان افراطی‌ها و میانه‌روهای نظام، فضای تنفس برای جامعه مدنی باز می‌کند. بخش مهمی از فعالیت جامعه مدنی ایران معلول همین حاکمیت دوگانه انتخابی و انتصابی و رویارویی میانه‌روها و افراطی‌هاست. دموکراسی خواهان باید از این فرصت برای قدرتمند کردن مردم از طریق سازمان‌یابی آنان در نهادهای صنفی و مدنی استفاده کنند.

ب- میانه‌روهایی چون روحانی و ظریف معتقد به تعامل با دولت های غربی به رهبری دولت آمریکا بوده و هستند و این مانع مهمی بر سر جنگ است. تحت هیچ شرایطی نباید اجازه داد تا ایران گرفتار حمله نظامی خارجی و جنگ داخلی شود. میانه‌روها به این فرایند کمک می‌کنند.

پ- در تجربه‌های موفق گذار به دموکراسی، ائتلافی از دموکراسی‌خواهان جامعه مدنی و میانه‌روهای حکومت شکل گرفته و آنان توانسته‌اند با کمک هم نیروهای تندرو افراطی و جنگ‌طلبان را به حاشیه برانند و از نظام دیکتاتوری موجود به نظام دموکراتیک ملتزم به آزادی و حقوق بشر و سکولاریسم گذر کنند. وقتی حکومت کاملاً یکپارچه در اختیار افراطی‌ها قرار داشته باشد، چنین فرایندی ناممکن می‌شود.

دهم- سپاه همه قدرت‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و رسانه‌ای را می‌خواهد. ژنرال سیسی که با کودتا به قدرت رسید و در حال مادام‌العمر کردن حکومت خویش است، محصول سیطره بلندمدت نظامیان بر کشور مصر است. در پاکستان نیز ارتش بسیار قدرتمند است و هیچ کس بدون حمایت آنان به قدرت نمی‌رسد. نباید اجازه داد ایران گرفتار چنین مصیبتی شود که رهایی از آن چندان آسان نیست.

نظرات طرح شده در این یادداشت، الزاماً دیدگاه رادیوفردا را بازتاب نمی‌دهد.
XS
SM
MD
LG