لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۳

ظهور رایانه‌های 5G در سال ۲۰۱۹


شرکت اینتل، مایکروسافت، دل، اچ‌پی و لنوو، بنا دارند در سال ۲۰۱۹ کامپیوترهایی بر پایه فناوری «فایو جی» (5G) عرضه کنند. هدف اصلی این شرکت‌ها، استفاده از مودم‌های ایکس ایکس ام ۸۰۰ شرکت اینتل است که مخصوص اتصال «فایو جی» توسعه یافته است. این محصول قرار است تا یک سال دیگر وارد دنیای تکنولوژی شود؛ محصولاتی که می‌تواند سرعت اتصال رایانه‌های شخصی را به اینترنت به‌طور چشمگیری افزایش دهد.

معرفی محصولات مبتنی بر مودم‌های «فایو جی» برای اینتل این روز‌ها به مسئله مهمی تبدیل شده است. چرا که این شرکت هم‌اکنون در حوزه‌ اتصال به اینترنت با شرکت‌‌هایی مانند کوالکام و سامسونگ در حال رقابت شدید است. کوالکام اعلام کرده است که با ۱۹ تولیدکننده و ۱۸ اپراتور به توافق رسیده است و از سال ۲۰۱۹ عرضه‌ دستگاه‌هایی بر اساس مودم‌های «فایو جی» ایکس ۵۰ آغاز خواهد شد. سامسونگ هم برنامه مشابهی را دارد.

«فایو جی» قرار است سرعت بسیار بالایی داشته باشد. اولین مودم «فایو جی» ساخت شرکت کوالکام است و تا سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند. چنین سرعتی ۲۵۷ برابر بیشتر از پرسرعت‌ ترین شبکه‌ی LTE موجود در آمریکا است.

براساس اطلاعات منتشر شده شرکت کوالکام در حال حاضر تکنولوژی نسل پنجم خودش را روی ۱۸ گوشی جدید قرار داده است که سال آینده راهی بازار می‌شوند. بنابر آنچه منتشر شده است، طبق برنامه‌ریزی‌ها، شبکه نسل پنجم قرار است ابتدا در پنج کشور راه‌اندازی شود.

در حال حاضر شرکت‌های Verizon، نوکیا و کوالکام با موفقیت اولین تماس «فایو جی» یا نسل پنجم را آزمایش کرده اند. قبل از این اولین تماس ویدیویی «فایو جی» توسط شرکت‌های دیگر آزمایش شده بود. به این ترتیب شرکت Verizon با این آزمایش اولین اپراتور موبایل دنیا است که اولین تماس «فایو جی» را انجام داده است. این تماس بر پایه فرکانس موج میلی‌متری Verizon و شبکه نسل پنجم نوکیا انجام شده است.

ظرفیت بالا ویژگی «فایو جی» است. بطوریکه دیگر زمانیکه در یک مکان عمومی به اینترنت وایرلس متصل می‌شوید شاهد کاهش سرعت و یا قطع شدن اینترنت نخواهید بود. بر اساس استاندارهای اتحاد بین‌المللی مخابرات شبکه‌های «فایو جی» در هر یک کیلومتر مربع می‌ توانند از حداکثر یک میلیون گجت پشتیبانی کنند.

تحلیلگران iGR معتقدند که توسعه و ساخت شبکه‌های «فایو جی» به ۴۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای ارتقاء شبکه‌های LTE تا سال ۲۰۱۹ و ۵۶ میلیارد دلار برای نصب تجهیزات جدید «فایو جی» بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ نیاز دارد. شرکت سیسکو معتقد است که میزان مصرف داده اینترنت موبایل تا سال ۲۰۱۹، ۵۷ درصد افزایش خواهد داشت و میانگین قیمت طرح داده موبایل از ۵۱ دلار به ۱۱۹ دلار خواهد رسید.

اینتل برای موفقیت در این وضعیت در حال همکاری با شرکت اسپردتروم ( Spreadtrum) است. این شرکت در حوزه‌ نیمه‌رساناها و ساخت تراشه‌ برای گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند و اینتل سعی دارد با همکاری این شرکت در این نبرد تکنولوژی دست بالا را داشته باشد.

شرکت اسپردتروم برای توسعه برخی تراشه‌ها با شرکت‌هایی مانند سامسونگ و لنوو در حال همکاری است اما همکاری با اینتل می‌تواند سبب تحول این شرکت شود. از طرفی شرکت اینتل با کمک این شرکت چینی می‌تواند هزینه تولید مودم‌های جدید «فایو جی» خود را بطور چشمگیری کاهش دهد.

اپراتور مخابراتی AT&T نیز اعلام کرده که سه شهر در ایالات متحده آمریکا، نخستین شهرهایی هستند که میزبان شبکه اینترنت پرسرعت «فایو جی» خواهند بود.

سه شهر دالاس، آتلانتا و واکو در ایالات متحده آمریکا نخستین شهرهایی هستند که به نسل پنجم اینترنت همراه مجهز خواهند شد.

این شرکت اعلام کرده است که علاوه بر تلاش برای توسعه زیرساخت‌های لازم و تجهیزات مربوطه، سعی دارد دستگاه‌های الکترونیکی همچون گوشی‌های هوشمندی را که از فناوری نسل پنجم اینترنت پشتیبانی می‌کنند، تولید و عرضه کند.

XS
SM
MD
LG