لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۳

همکاری دو غول دنیای کامپیوتر برای ساخت کارت گرافیکی


دو غول سازنده پردازنده‌های رایانه‌ای در جهان یعنی شرکت‌های اینتل و ای‌ام‌دی که رقابت شدیدی برای ساخت پردازنده با یکدیگر دارند، برای ساخت کارت گرافیکی و رقابت با شرکت بزرگ ا‌ن‌ویدیا همکاری می‌کنند.

همکاری اینتل و ای‌ام‌دی در دنیای تکنولوژی اتفاق عجیبی است. این همکاری مانند همکاری دو شرکت مرسدس بنز و ب‌ام‌و برای طراحی یک موتور جدید برای شکست یک خودرو ساز ژاپنی مانند تویوتا محسوب می‌شود.

طی چند سال اخیر پردازنده‌های رایانه‌ای توسعه چشمگیری پیدا نکرده بودند تا اینکه در سال ۲۰۱۷ شرکت اینتل از سری جدید پردازنده‌های کور آی ۹ و شرکت ای‌ام‌دی از سری جدید پردازنده‌های ریزن رونمایی کردند. حالا این دو رقیب قدیمی اعلام کرده اند که طی ماه‌های آینده مدل جدیدی از پردازنده‌های سری جی کبی لیک (Kaby Lake) اینتل که به گرافیک رادئون شرکت ای‌ام‌دی و حافظه‌ HBM۲ مجهز شده‌اند روانه‌ بازار می‌شوند.

اما چرا این دو شرکت در نهایت با هم یک همکاری را انجام می‌دهند؟ جواب در نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی شرکت ا‌ن‌ویدیا است. پردازنده‌هایی که بر اساس معماری پاسکال که عملا هیچ رقیبی در جهان ندارد ساخته شده‌اند. پردازنده جدید این شرکت با نام جی تی ایکس ۱۰۸۰ برای دستگاه‌های قابل حمل بقدری قدرتمند است که قابل رقابت با بسیاری از نمونه‌های دسکتاپی است.

اما چرا پردازنده‌های گرافیکی بتازگی تا به این حد در جهان کامپیوتر مهم شده‌اند؟

خودروهای خودران و هوش مصنوعی یکی از مهمترین مسائلی هستند که کارت‌های گرافیکی در آن نقش اساسی بازی می‌کنند.

شرکت ان‌ویدیا بتازگی چیپ‌‌های جدید خود که برای خودروهای خودران طراحی شده را معرفی کرده است. این پردازنده می‌تواند ۳۲۰ تریلیون عملیات محاسباتی در یک ثانیه انجام دهد.

این شرکت برای ساخت خودروی خودران در حال همکاری با دو شرکت آلمانی زد اف، و، دی اچ ال است. زد اف یکی از بزرگترین قطعه سازان آلمان و شرکت دی اچ ال هم یک شرکت بزرگ در زمینه پست است. با همکاری این سه شرکت قرار است در سال ۲۰۱۹ کامیون‌های خودران برای مصارف پستی تولید شوند.

براساس گزارش فوربس، شرکت «ا‌ن‌ویدیا» که در جهان بیشتر به ساخت پردازنده‌های گرافیکی شناخته می‌شود هوشمندترین شرکت جهان معرفی شده است. دلیل این انتخاب به فناوری‌های پیش‌رو این شرکت و مدل‌های کسب کار پیچیده و چندلایه این شرکت باز می‌گردد. در مقابل شرکت اینتل هم سرمایه‌گذاری عظیمی روی خودروهای خودران کرده است.

علاوه بر خودروهای خودران، در سال‌های اخیر شاهد ورود کارت‌های گرافیکی به بازارهای جدیدی مانند هوش مصنوعی و دیتا سنترها هم بوده‌ایم. زمینه‌هایی که تا پیش از این تصور بر آن بود که در قلمرو پردازنده‌های سنتی باقی خواهند ماند.

پیچیده بودن ساخت کارت گرافیکی به حدی بالاست که اکنون دو غول سازنده پردازنده جهان مجبور به همکاری شده‌اند. این دو شرکت از معماری‌های متفاوتی برای ساخت پردازنده استفاده می‌کنند، اما کاراترین معماری فعلا در دست شرکت ا‌ن‌ویدیا است و پاسکال نام دارد.

XS
SM
MD
LG