لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

در آستانه سفرِ نیویورک؛ تظاهرات مخالفان و شکایت زندانیان سیاسی سابق از رئیسی


در آستانه سفر رسمی ابراهیم رئیسی به نیویورک، شماری از مخالفان و «گروگان‌»های سابق جمهوری اسلامی از شکایت علیه وی در دادگاهی در شهر نیویورک خبر دادند.

رئیس جمهور ایران قرار است هفته آینده برای سخنرانی در هفتاد و هفتمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک در ایالات متحده سفر کند.

آن‌ طور که «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» (ان یو اف دی آی) در حساب کاربری خود در توییتر خبر داده، قرار است این شکایت، طی این هفته به دادگاه فدرال در نیویورک تسلیم شود.

محتوای شکایت این افراد علیه ابراهیم رئیسی، «شکنجه، اعمال عمدی فشار روانی، تعرض، ضرب و حبس با تکیه بر اتهامات کذب» است.

شاکیان در این پرونده عبارت‌اند از مهدی حاجتی، عضو سابق شورای شهر شیراز، کایلی مور-گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی و زندانی سابق در ایران، و حمید بابایی، زندانی سابق که در حال حاضر در بلژیک به سر می‌برد.

وکالت شاکیان را نیز شاهین میلانی، وکیل حقوق بشر، بر عهده دارد.

قرار است شاکیان این پرونده و وکیل آنها روز ۲۰ سپتامبر، سه‌شنبه هفته آینده، ساعت ۹ صبح به وقت محلی، در این زمینه، کنفرانس خبری برگزار کنند.

شاهین میلانی، کایلی مور گیلبرت، احمد باطبی و نوید محبی از سخنرانان این کنفرانس خبری خواهند بود.

روز پنج‌شنبه، ۲۴ شهریور، نیز شماری از مخالفان جمهوری اسلامی مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک تجمع کردند.

آنها خواستار محاکمه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به دلیل کشتار زندانیان سیاسی دهه شصت، اعتراضات آبان ۹۸ و اعدام «۶۰۰ نفر» در دوران ریاست‌ جمهوری آقای رئیسی شدند.

در روزهای اخیر، ده‌ها عضو دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا نیز در نامه‌ای به جو بایدن خواستار صادر نشدن ویزا برای رئیسی شده بودند.

پیش از این نیز شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه، درخواست مشابهی را از بایدن مطرح کرده بودند.

نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز گفته اگر ابراهیم رئیسی بتواند به نیویورک برود، مانند آن است که سازمان ملل یک تریبون بزرگ در اختیار او گذاشته باشد.

به گفته او، حضور احتمالی ابراهیم رئیسی در سازمان ملل نشان می‌دهد که این نهاد «تا چه حد فاسد و شکننده است».

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG