لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

ابراز نگرانی از وضعیت وخیم جسمانی علیرضا گلی‌پور در زندان اوین


وکیل علیرضا گلی‌پور که به اتهام «جاسوسی» به ۱۲ سال زندان محکوم شده، از «تشنج و سکته قلبی» موکلش در زندان اوین خبر داد و گفت که بارها به دادیار، دادستان و قاضی پرونده درباره وضعیت «حاد جسمانی» وی هشدار داده اما آنان «توجهی نکرده‌اند».

آزیتا قره‌بیگلو، در مصاحبه با وب سایت کمپین حقوق بشر در ایران گفت که موکلش «بیماری ریوی، عفونت غدد لنفاوی و ناراحتی قلبی و صرع دارد» و هفته گذشته«سکته قلبی کرده» است.

به گفته خانم قره بیگلو، موکلش باید«اسکن و اکو شود» اما با وجود موافقت دادستانی، وزارت اطلاعات با انتقال موکلش به بیمارستان مخالفت کرده است.

وی تاکید کرد که حکم موکلش صادر شده و وزارت اطلاعات، به عنوان ضابط قضایی پرونده، دیگر حق اظهار نظر درباره انتقال موکلش به بیمارستان را ندارد.

این وکلیل دادگستری گفت :«فردا نگویند که موکل من خودکشی یا ایست قلبی کرده، موکل من اهل خودکشی نیست هر اتفاقی هم برای قلب و عروق او بیافتد و منجر به ایست قلبی شود خونش بر گردن قوه قضاییه است».

براساس گزارش وبسایت کمپین حقوق بشر در ایران، علیرضا گلی‌پور، متولد سال ۶۵ و کارمند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مهر ماه ۹۱ دستگیر شد.

به گفته این وبسایت، وی درسال ۹۵ به ۳۹ سال زندان محکوم شده بود و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۵ سال از این حکم قابل اجرا بود.
وی درنهایت به ۱۲ سال زندان محکوم شده است.

وکیل علیرضا گلی‌پور گفت که موکلش در دادگاه اعتراف کرده که «با سفارت آمریکا در کشور امارات در ارتباط بوده و اطلاعاتی را از نطنز و یک سری اطلاعات در مورد مسوولان دولت محمود احمدی‌نژاد منتقل کرده است».

پیش از این نیز گزارش‌های متعددی درباره عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان سیاسی منتشر شده است.

از جمله محسن دگمه‌چی و حسن ناهید، دو زندانی بند ۳۵۰ زندان اوین نیز با وجود بیماری شدید امکان مرخصی درمانی و معالجه در خارج از زندان را نیافتند و درگذشتند

علیرضا رجایی، روزنامه‌نگار و از فعالان ملی-مذهبی، پس از عمل جراحی، چشم راست و بخشی از ماهیچه و استخوان‌های سمت راست صورتش را از دست داد.

در سال‌های گذشته همچنین تعداد زیادی از زندانیان سیاسی از جمله هدی صابر و اکبر محمدی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زمان اعتصاب غذا جان باخته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و رادیو فردا؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG