لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

افزایش نگرانی‌ها از آزادی دیپلمات «تروریست» ایرانی به‌دنبال موافقت بلژیک برای مبادله زندانیان


تصویری از اسدالله اسدی که به اتهام‌های تروریستی به ۲۰ سال زندان محکوم شده است
تصویری از اسدالله اسدی که به اتهام‌های تروریستی به ۲۰ سال زندان محکوم شده است

به‌دنبال امضای قرارداد مبادله زندانیان بین ایران و بلژیک، نگرانی‌ها از احتمال استرداد اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که به اتهام‌های تروریستی به ۲۰ سال زندان محکوم شده، افزایش یافته است.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۱۳ تیرماه گزارش داد برخی نمایندگان اپوزیسیون در پارلمان بلژیک و گروه‌های مخالف ایرانی در خارج از کشور می‌گویند توافق مبادله زندانیان بین ایران و بلژیک راه را برای آزادی اسدالله اسدی باز خواهد کرد.

ژرژ دالمان، نماینده پارلمان بلژیک می‌گوید متن توافق مبادله زندانیان «برای آقای اسدی طراحی شده است».

او افزود: دولت این کشور احتمالا با عنوان «اقدام انسان‌دوستانه»، اسدی را با احمدرضا جلالی شهروند دو تابعیتی سوئدی-‌ایرانی و استاد دانشگاه بروکسل که در ایران محکوم به اعدام شده است، مبادله خواهد کرد.

البته آن‌گونه که دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان و عضو حزب راستگرای «اِن.اِف.آ» بلژیک به رادیو فردا گفته است، موضوع این توافق، مبادله زندانیان تبعه بلژیک و ایران است.

وینسنت فان کویکن‌بورنه، سخنگوی وزارت دادگستری بلژیک به خبرگزاری فرانسه گفته است که توافق یاد شده ارتباطی به پرونده احمدرضا جلالی ندارد.

او بدون ارائه توضیحات بیشتر افزود: وزارت دادگستری روز سه‌شنبه هفته جاری موضع خود را در پارلمان بیان خواهد کرد.

با این‌حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که وکلای آقای اسدی می‌گویند متن قرارداد مبادله زندانیان طوری تنظیم شده است که امکان بازگشت این دیپلمات ایرانی را به کشور فراهم می‌کند.

این خبرگزاری می‌افزاید به متن توافق مبادله زندانیان دست یافته است که نشان می‌دهد این توافق ۱۱ مارس (نیمه اسفند پارسال) بین وزارت دادگستری و سفیر ایران در بلژیک امضا شده است و می‌گوید: «بهترین راه تقویت همکاری با ایران در امور قضایی این است که به محکومان اجازه داده شود تا دوران محکومیت خود را در کشورهای خود سپری کنند».

توافق یاد شده همچنین این اجازه را می‌دهد که محکومان پس از بازگشت به کشورشان عفو شوند یا مجازات آن‌ها تخفیف یابد.

بحث بر سر این قرارداد قرار است از روز سه‌شنبه در پارلمان بلژیک آغاز شود و روز پنجشنبه نیز در مورد آن رای‌گیری می‌شود.

این گزارش می‌افزاید احتمال مبادله آقای اسدی به نگرانی‌ها در میان قانونگذاران آمریکایی نیز دامن زده است.

رندی وبر، عضو مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، گفته است که از توافق دولت بلژیک برای بازگرداندن «تروریست‌ها به بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان برای طراحی عملیات‌های تروریستی بیشتر» شوکه شده است.

او از دیگر قانونگذاران و اعضای کنگره آمریکا خواست که قبل از تصویب این قرارداد در پارلمان بلژیک، مانند وی صدای هشدار خود را بلند کنند.

اسدالله اسدی، دپیلمات ایرانیِ ۵۰ ساله که در سفارت ایران در اتریش شاغل بود، متهم شده بود که ماده‌ای انفجاری به وزن نیم کیلوگرم را در اختیار یک زوج ایرانی ساکن بلژیک قرار داده تا همایش سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس را هدف حمله قرار دهند.

دولت فرانسه، وزارت اطلاعات ایران را به طراحی و اجرای این توطئه متهم کرد و اسدالله اسدی نیز پس از محاکمه، به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

دادگاه بلژیک سه شهروند ایرانی ساکن این کشور را نیز به‌دلیل همدستی در این اقدام تروریستی محکوم کرده است؛ نسیمه نعامی به ۱۸ سال زندان، امیر سعدونی (با سه سال افزایش) به ۱۸ سال و مهرداد عارفانی به ۱۷ سال زندان محکوم شدند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG