لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

تایید حکم مصادره املاک شماری از بهائیان در سمنان


شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران با ادعای «کشف اسناد»، حکم مصادره املاک شماری از شهروندان بهائی ساکن شهر سمنان به نفع ستاد اجرایی امام را «تایید کرد».

سعید دهقان، وکیل دادگستری، روز پنج‌شنبه، ۲۷ مرداد، در توئیتی سند مورد ادعای دادگاه تجدیدنظر را «يك برگه كاغذ آ ۴ عادی» عنوان کرد که از خانه یک شهروند بهائی به نام «جمال‌الدین خانجانی» پیدا شده و روی آن تنها «نام و مشخصات چند فرد و آدرس خانه يا مغازه‌ نوشته شده است».

به گفته آقای دهقان، این برگه نه «سند مالکیت» و نه الزاما به معنای «قصدِ» مالکان مبنی بر انتقال رسمی و تشکیلاتی آن اموال بوده است.

جمال‌الدین خانجانی از مسئولان جامعه بهائی «یاران ایران» است. این گروه فعالیت‌های اداری جامعه بهائی را در غیاب محفل روحانی ملی که به دستور نظام جمهوری اسلامی تعطیل شد در ایران هدایت می‌کرد. آقای خانجانی در چهار دهه گذشته بارها بازداشت و به احکام سنگین از جمله حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده است.

آقای دهقان در توئیت خود پرونده‌سازی جدید عليه بهائيان سمنان را «تصویری بزرگ‌تر» از «پروژه نسل‌کشی تدریجی بهائيان» در ايران از سوی جمهوری اسلامی نامید و از جمله مصادیق آن را «پلمب بیش از ۲۰ مغازه» بر اساس نظر «کمیسیون فِرَق و مذاهب استان سمنان» عنوان کرد.

این حقوقدان در ادامه «مصادره ماشین‌آلات واحدهای تولیدی‌»، «خلع ید از مراتع و مزارع کشاورزی و دامداری‌»، «تبدیل زمین‌های کشاورزی‌ به منطقه نظامی»، «قطع برق شهری و سهمیه گازوئيل مراكز تولیدی‌»، «مسدود کردن حساب‌های بانکی‌»، «اخراج از کار و دانشگاه» و «تخریب قبرستان» بهائیان سمنان را از دیگر مصادیق محرومیت این شهروندان از «حق زندگی» عنوان کرد.

مصادره املاک بهائیان بخشی از تلاش سیستماتیک جمهوری اسلامی علیه این اقلیت مذهبی در ایران است.

همزمان با تشدید فشار بر جامعه بهائیان ایران در ماه‌های گذشته، تخریب و مصادره خانه‌های آن‌ها نیز ادامه دارد. از جمله بیش از ۲۰۰ مامور حکومتی ایران روز ۱۱ مرداد با حمله به خانه بهائیان ساکن روستای روشنکوه مازندران اقدام به تخریب آن‌ها کردند.

در سال ۱۳۹۹ نیز دادگاهی در ایران مالكیت اراضی ۲۷ بهائی روستای «ایول» ساری را «غیرقانونی» اعلام كرد و حکم به مصادره این اراضی به نفع «ستاد اجرایی فرمان امام» داد.

با وجود زندگی ۳۰۰ هزار بهائی در ایران، جمهوری اسلامی آیین بهائیت را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات بارها بهائیان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و در بیش از چهار دهه گذشته احکام متعدد اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب و کار، تخریب منازل و گورستان‌ها علیه پیروان این آیین را صادر کرده‌اند.

در ما‌ه‌های گذشته ده‌ها شهروند بهائی نیز در شهرهای مختلف ایران به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» بر اساس ادعای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

در همین حال و پس از اعلام نتایج آزمون سراسری دانشگاه‌ها، تاکنون ۶۲ شهروند بهائی اعلام کرده‌اند که با عناوین مختلفی از جمله «نقص پرونده» از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.

با استفاده از توئیتر و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG